Eric Razenberg (ThiemeMeulenhoff): “Het onderwijs is gedateerd”
Eric Razenberg is CEO van onderwijsuitgever ThiemeMeulenhoff. “Het is een spannende tijd voor de branche. Dat vind ik een boeiende uitdaging.” De uitgeverijbranche heeft als geen ander te lijden onder de crisis. “We hebben zware jaren achter de rug”, zegt Razenberg die sinds een jaar de leiding heeft. “Ik heb de strategie volledig omgegooid.”
Sinds januari 2013 is ThiemeMeulenhoff eigendom van ING corporate investement. De nieuwe CEO wil het bedrijf klaar maken voor de toekomst. “A creative leader on a mission to transform learning”, preekt het Twitter-profiel van Razenberg.
“Er is behoefte aan een nieuwe vorm van leiderschap”, zegt hij daarover. “De wereld transformeert snel en niemand weet meer precies wat er komen gaat.” Het bedrijf is volgens Razenberg veranderd van een contentboer naar een onderwijsontwerper. “We zetten geen boeken en tijdschriften meer in de markt, maar nieuwe digitale leerprocessen op basis van nieuwe media.” Content wordt namelijk steeds minder waard, verwacht de ondernemer.
“Men wordt steeds creatiever in het delen van inhoud. Daarom hebben we bij Thieme ook gereorganiseerd.” Het huidige onderwijs moet snel op de schop. “Het is gedateerd, een eenheidsworst. We leven niet meer in een industrieel tijdperk van gemiddelden, we moeten ons richten op het individu. Leren op maat.”
Met digitale lesmethoden hoopt Razenberg kinderen te prikkelen en op hun talenten aan te spreken. “De creativiteit moet terug in het onderwijs. Dat kunnen wij niet alleen, maar we kunnen wel de bijpassende middelen aanleveren.”
gaat Thieme dan ook de auteursrechten bescherming van zijn diensten halen?
Dat content ‘sec’ minder waard wordt, is een open deur. De rol van uitgever verschuift inderdaad, maar wie pakt die het beste op? Structuur wordt belangrijker bij gebruik van nieuwe media. Daarom is de Khan Academy bijvoorbeeld een losse flodder, omdat het losse bouwstenen betreft waar de samenhang zoek is. Content mag dan ‘an sich’ minder waard worden, de slimme opbouw en architectuur van content wordt goud waard. De uitgever zal meer en meer een contentmakelaar worden.