10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 12 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week twee onderzoeken van SKO over videoconsumptie (TV in Nederland 2013) en de kracht van video advertising. Verder vind je in deze blog de E-mail Benchmark 2014 en de Social Media Agenda 2014.
Mobile Location Use Cases and Case Studies
De opkomst van mobiele apparaten en technologieën geeft marketeers de mogelijkheid om dicht bij het door hen gewenste publiek te komen. Dit kan bijvoorbeeld worden bereikt door middel van verschillende geo-focused targeting strategieën.
Trendrapport Open Education 2014
Het Trendrapport Open Education 2014 beschrijft de trends op het gebied van open en online onderwijs in binnen- en buitenland, geschreven vanuit de context van het Nederlandse hoger onderwijs. Dat gebeurt aan de hand van acht artikelen van Nederlandse experts op het gebied van open en online onderwijs en acht korte intermezzo’s.
De Social Media Agenda 2014: nadruk op kwaliteit
Wat kunnen we dit jaar verwachten van de socialmedia-inzet door merken? Minder focus op likes, meer focus op beïnvloeding en resultaat op merkniveau. Minder focus op de grote van fan- en followerbases, meer focus op bereik. De inzet van social niet langer inzetten als apart ‘eiland’, maar integreren in de overige (offline) marketingactiviteiten. Minder focus op ad-hoc content, meer focus op storytelling. Minder focus op kwantiteit en meer focus op kwaliteit. Dit zijn de belangrijkste insights uit de Social Media Agenda 2014.
E-mail Benchmark 2014: focus ligt op e-mailmarketing
E-mailmarketing ontwikkelt zich (nog steeds) razendsnel. Werd twee jaar geleden nog geroepen dat social media e-mail gingen vervangen, uit de 11e editie (2014) van de E-Village E-mail Benchmark is wederom gebleken dat e-mailmarketing een blijvertje is. It is alive and kicking! Zo geeft 43 procent van de marketeers aan dat zij in 2014 meer gaan investeren in e-mailmarketing ten opzichte van 2013. En 84 procent gaat zich zelfs focussen op e-mailmarketing. E-mail laat hiermee andere digitale kanalen als SEO (63 procent), SEA (40 procent) en social media (37 procent) ver achter zich.
Tevreden medewerkers, tevreden klanten?
Winkels met tevreden medewerkers hebben vaker tevreden klanten dan winkels met ontevreden medewerkers. Klinkt logisch, toch? Recent onderzoek laat zien dat dit principe echter niet altijd opgaat. Het nastreven van klanttevredenheid door te investeren in tevreden medewerkers blijkt niet altijd de meest zinvolle strategie.
TV reclame creëert sterke en blijvende emotionele banden met het merk
Televisie speelt een essentiële rol in het overbrengen van commerciële merkboodschappen aan consumenten omdat TV zorgt voor ‘sterke en blijvende emotionele banden’. Dit blijkt uit dit onderzoek dat recent is gepubliceerd in het Journal of Advertising Research. Het onderzoek is uitgevoerd door Innerscope Research in samenwerking met de Universiteit van Michigan, in opdracht van Fox Broadcasting.
TV in Nederland 2013
De penetratie van digitale televisie groeit gestaag door: 82 procent van de Nederlandse huishoudens is in 2013 voorzien van digitale tv-ontvangst. Daarnaast stijgt ook het aantal consumenten met een tv met directe toegang tot internet sterk van 11 naar 17 procent.
Big data en online marketing
De hoeveelheid opgeslagen data op het internet neemt steeds sneller toe. De constatering dat zowel personen als organisaties steeds meer content en data creëren is niet nieuw. Wel is het dankzij de technische ontwikkelingen mogelijk om data steeds sneller verwerken en daardoor online marketing beter te personaliseren en de gehele route van de klant in kaart te brengen.
Rapportage 2013 Media Standaard Survey (MSS)
Waar thuis 93 procent van de Nederlanders van 13 jara en ouder beschikt over internet is dat onderweg 37 procent. Daarbij beschikt 45 procent over internet op weg. Verder zegt 49 procent op de smartphone internet te gebruiken, voor de tablet is dit 35 procent. Dat zijn enkele belangrijke resultaten uit het Nederlandse mediabereiksonderzoeken geïniteerd door NLO, NOM en SKO. De rapportage bevat gegevens over mediagebruik en -gedrag in Nederland.
.EU 4th Quarter 2013
Gemiddeld 81 procent van de geregistreerde .eu-domeinnamen werd in 2013 vernieuwd. .eu bereikt dit hoge vernieuwingscijfer al voor het zevende jaar op rij, wat aangeeft dat gebruikers trouw zijn aan hun .eu-domeinnaam. “Internetgebruikers kiezen een internetdomein dat vertrouwen, kwaliteit en veiligheid uitstraalt”, zegt Marc Van Wesemael, General Manager van EURid. “.eu heeft de reputatie betrouwbaar en kwaliteitsvol te zijn.”