10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 13 2014
Ook deze week heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere cijfers over de online advertentiebestedingen, cijfers over de online consumentenbestedingen in België en Nederland en onderzoek naar affiliates.
Facebook en Google doen online-advertentiemarkt met 8,4 procent groeien
De totale online-advertentiemarkt is in 2013 gegroeid met 8,4 procent. Deze groei is bijna geheel veroorzaakt door internationale spelers als Google en Facebook. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study 2013 en uit een rapport over programmatic trading, beide uitgevoerd door Deloitte in opdracht van IAB Nederland. Automated trading zit ook flink in de lift, de omzet groeide met 35,5 procent ten opzichte van vorig jaar.
Content management: welk pakket moet je kiezen? #adv
Web content management systemen zijn er in alle soorten en maten. Van je basis cms-systeem tot alles-in-1 totaaloplossingen. Sta je voor de keuze welk systeem je moet kiezen, dan komt dit rapport van Gartner van pas. Het rapport geeft een grafische weergave van de beste WCM aambieders, gebaseerd op “ability to execute” and “completeness of vision”, en analyseert welke sterktes en zwaktes de diverse pakketten hebben.
Online bestedingen doorbreken grens van 10 miljard euro
Voor het vierde jaar op rij zijn de online consumentenbestedingen met 0,8 miljard euro gegroeid. In 2013 hebben Nederlanders 10,6 miljard euro besteed aan aankopen via internet – 8,5 procent meer dan de online consumentenbestedingen in 2012. Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen in opdracht van de belangenvereniging Thuiswinkel.org.
Belangrijkste negen marketingthema’s van 2014
Jaarlijks onderzoekt NIMA de ontwikkelbehoefte van de Nederlandse marketeer. De negen belangrijkste marketingthema’s zijn Positionering, Online Marketing, Big Data, Customer Insights, Contentmarketing, Neuromarketing, Accountability, Business Models en Customer Journey. Thema’s waarmee marketing minnend Nederland dit jaar aan de slag wil.
E-Commerce in Belgium 2014
2013 brak alle records voor de Belgische e-commerce: een omzet die met 25,66% groeide ten opzichte van 2012, goed voor 1,91 miljard euro. Ook 2014 ziet er veelbelovend uit en de omzet wordt geschat op 2 miljard euro. Het overgrote deel van de ondervraagde bedrijfsleiders (91%) denkt dat in 2014 online aankopen nog zullen toenemen. In 2013 vonden 6 op de 10 verkopen in België plaats (59%), maar de online handelaars verwachten dat in 2014 een groter aandeel van hun verkopen uit andere Europese landen zal komen.
Affiliate Enquête 2013: Tradetracker zorgt voor meeste omzet
De affiliates van Tradetracker halen de meeste omzet. Dat blijkt uit de jaarlijkse Affiliate Enquête van Yonego. De top 3 wordt compleet gemaakt door Daisycon / Paxz en Zanox / M4N. Daisycon / Paxz is het meest geliefde affiliatenetwerk. Affiliates hebben een goed jaar achter de rug, 85,1 procent zag de omzet stijgen.
Banken en verzekeraars zijn niet onderscheidend genoeg
Waar banken en verzekeraars een deuk in de reputatie lijken te hebben opgelopen door de economische crisis, laat dit onderzoek zien dat de Nederlandse consument toch tevreden is over de service van hun eigen bank of verzekeraar. Van de respondenten denkt meer dan de helft (57%) er op dit moment ook niet aan om over te stappen van bank of verzekeraar, al zou 12,2 procent dit wel overwegen als dat proces gemakkelijker zou zijn. Toch is er werk aan de winkel: “Banken zijn één pot nat”.
Customer Desires vs. Retailer Capabilities: Minding the Omni-Channel Commerce Gap
Organisatorische, operationele en technologische uitdagingen belemmeren retailers om aan de verwachtingen van de klant te voldoen, namelijk het bieden van een naadloze shopping ervaring via alle kanalen en touchpoints. Deze studie laat zien dat retailers het omnichannel als merk onderscheidend ervaren, omdat het hen de mogelijkheid biedt klanten via verschillende kanalen een naadloze winkelervaring te bieden. Het onderzoek toont echter ook dat 94 procent van alle ondervraagde besluitnemers tegen grote moeilijkheden aanloopt bij de integratie van het omnichannel in hun bedrijf.
Brand Builders
IAB heeft Brand Builders gelanceerd, een set van 6 aanbevolen advertentieformaten voor branding. Om hiertoe te komen zijn er 300 senior publishers, bureau’s en advertentienetwerken uit Europa geïnterviewd. Het onderzoek bracht de op dit moment populaire formaten aan het licht, evenals de in de toekomst verwachte populaire formaten. Op basis hiervan zijn de Brand Builders tot stand gekomen.
Wet & werkelijkheid voor non-profit
Om non-profit organisaties op weg te helpen in het woud van wet & regelgeving in marketing, publiceert DDMA dit rapport over de wet & de praktijk voor non-profit. Dit naslagwerk geeft antwoord op vragen die onder andere goede doelen, culturele instellingen of onderwijsinstellingen hebben over het op juridisch juiste wijze toepassen van marketing.