Google Universal Analytics uit bèta – remarketingfunctionaliteit beschikbaar

7 april 2014, 11:29

Sinds vorige week is Googles Universal Analytics uit de bèta en is de displayfunctionaliteit ook binnen Universal Analytics beschikbaar. Het ontbreken van deze displayfunctionaliteit was tot nu toe voor veel websites een van de belangrijkste redenen om nog niet op Universal Analytics over te stappen. Bij het aanmaken van een nieuw Analytics-account is Universal Analytics vanaf heden de enige keuze. Functioneel heeft UA een groot aantal voordelen ten opzichte van het ‘oude’ Google Analytics. Dus is het tijd om over te stappen?

Meer inzage in de offline en online customer journey op ieder digitaal apparaat

De voordelen van Universal Analytics zijn groot: omdat veel websitebezoekers en klanten gebruikmaken van meerdere apparaten én van online en offline kanalen (mobiel en tablet zijn inmiddels vaak verantwoordelijk voor 25 tot 50 procent van het totaal aantal bezoeken), is de noodzaak voor inzicht in de totale online en offline customer journey enorm.

Tot nu toe werd echter op sessieniveau gerapporteerd. Dit betekende dat aparte browsers en apparaten leidden tot aparte sessies en bezoeken. Door een nieuwe manier van dataverzameling kan Universal Analytics meer inzicht geven in het gebruik van mobiele apparaten op gebruikersniveau, waardoor een completer en betrouwbaarder beeld van bezoekers en klanten ontstaat. Ook kan het online marketeers meer inzicht bieden in online gedrag, klantwaarde en segmentatie. Daarbij wordt het zelfs mogelijk om offline data, zoals CRM of callcenter-data, samen te voegen met je online webstatistieken. Dit biedt nieuwe, zeer geavanceerde mogelijkheden op het gebied van segmentatie.

Displayfunctionaliteit in Universal Analytics

Op 2 april wordt de displayfunctionaliteit toegevoegd aan het al indrukwekkende arsenaal aan mogelijkheden binnen Universal Analytics. Deze functionaliteit was al beschikbaar binnen de ‘klassieke’ versie door middel van de Doubleclick-tag, maar nog niet binnen Universal Analytics. Dit was voor veel websites een reden om nog niet naar Universal Analytics over te stappen.

Sinds de ‘out of bèta’ zijn deze data en functionaliteiten echter wel beschikbaar, wat betekent dat o.a. de volgende onderdelen ook in Universal Analytics beschikbaar zijn:

  1. Remarketing met Google Analytics
  2. Google Display Network Impression Reporting
  3. Demografische en interesserapporten

In combinatie met Universal Analytics betekent dit onder andere dat bezoekers nog gerichter te benaderen zijn doordat er nog specifiekere remarketinglijsten opgebouwd kunnen worden.

Remarketing met Google Analytics

Gebruik Google Analytics-data om je marketing af te stemmen op de behoeften van je klanten. Door het aanmaken van zeer geavanceerde segmenten kunnen remarketinglijsten worden opgesteld, die vervolgens in Google AdWords kunnen worden geïmporteerd. Deze mogelijkheid is enorm veel krachtiger dan de ‘standaard’ remarketingmogelijkheid binnen Google AdWords.

Google Display Network Impression Reporting

De data uit Google Display Network-campagnes zijn ook binnen Universal Analytics beschikbaar. Dit betekent dat je niet alleen de bijdrage van bannerimpressies op conversies en conversiepaden kunt inzien, maar ook dat dit te combineren wordt met cross-device data.

Demografische en interesserapporten

De demografische en interessegegevens in Universal Analytics geven meer inzicht in de samenstelling van je doelgroep. Dit betekent dat zaken te zien zijn zoals:

  • Welke groepen klanten (m/v, leeftijd) zijn klanten met hoge waarde?
  • Welke soort klanten leveren veel conversies op maar bezoeken de site te weinig?

Deze gegevens zijn gebaseerd op een subverzameling, omdat de gegevens niet voor alle bezoekers beschikbaar zijn.

Zodra de koppeling kan worden gelegd tussen deze demografische en interesserapporten met de remarketinglijsten, ontstaat een nóg krachtigere manier om bezoekers te benaderen.

Dus..: migreren naar Universal Analytics?

Voor veel websites zullen er, nu Universal Analytics uit de bèta is, geen redenen meer zijn om niét over te stappen naar Universal Analytics. Sterker nog, nieuwe functionaliteit komt enkel nog in Universal Analytics beschikbaar en Google heeft aangegeven dat de ondersteuning voor eerdere Analytics-versies eindig zal zijn. Migreren is dus een must. Daarnaast is Universal Analytics de enige keuze bij het aanmaken van een nieuw account.

Voor iedereen die gebruik maakt van de ‘oude’ Google Analytics tags, dienen de Analytics-‘properties’ dus geüpgraded te worden naar Universal Analytics, waarna de tags aangepast kunnen worden.

Tip: Migratie via Google Tag Manager

De ervaring leert dat het handig is om bij migratie gebruik te maken van Google Tag Manager, aangezien dit het migratieproces enorm vereenvoudigt. Maak hiervoor, naast de huidige Google Analytics-implementatie, een aparte Universal Analytics-property aan dat je parallel inlaadt via Google Tag Manager. Zodra de implementatie is afgerond en de datakwaliteit is geborgd, kan een upgrade worden uitgevoerd van het Google Analytics-account en kunnen de tags met enkele kliks worden aangepast naar Universal Analytics.

Zijn jullie al over? En wat zijn andere ervaringen tot nu toe?

Martijn Staal
Online strateeg bij -

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marcel van den Top

    Mooie update inderdaad! Enig idee hoe je in Google Tag Manager de bestaande Universal Analytics tag aanpast voor remarketing met Google Analytics? Deze geeft na aanmaken van een lijst namelijk aan dat de benodigde wijzigingen in de code niet zijn doorgevoerd.


    9 april 2014 om 09:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!