De onlinemarketing-blogosphere van 2015: de beste artikelen, bloggers en blogs!

19 januari 2016, 10:00

De meest populaire marketingartikelen, -blogs en -auteurs van 2015

Na alle nieuwjaarsborrels is 2015 inmiddels echt voorbij. Er komt niks meer bij. Dat klinkt gek, maar dat betekende dat ik twee weken geleden kon gaan datacrunchen op de data van de Nederlandse onlinemarketingblogosphere! Wie schreef er de meeste artikelen? Wie de langste? En welke artikelen zijn het meest getweet, gefacebookt en becommentarieerd? In dit artikel zet ik de artikelen, bloggers en blogs met de meeste interacties op een rijtje.

In dit artikel rangschik ik de artikelen, blogs en auteurs van de online marketing blogosphere van 2015. Dit is gebaseerd op data van Blogosphere.co, een platform dat ik heb opgezet om de statistieken van de onlinemarketing-blogosphere in Nederland bij te houden.

De belangrijkste rankschikking is die op basis van meeste interacties. Dit is een som van het aantal reacties, inkomende links van andere artikelen, tweets, interacties (likes, shares en comments) op Facebook, +1’s op Google+, interacties op LinkedIn, shares op Pinterest en, daar waar beschikbaar, shares via e-mail en WhatsApp. Meer uitleg over deze data vind je onderaan dit artikel. Voor de artikelen, blogs en auteurs heb ik een dynamische ranglijst geëmbed. De embed laat de standaard de top-25 zien, maar je kunt via de paginering onderaan verder bladeren. Ook is er een zoekveld waarmee je door de data kunt zoeken en kun je de data op een andere waarde sorteren door op de desbetreffende kolom te klikken.

Topartikelen

Als we kijken naar de artikelen met de meeste interacties in 2015, dan zijn het artikelen over reacties van bedrijven op social media die de klok slaan. Sterker nog, de helft van de artikelen in de top-25 hebben ‘reageren’ (of een vervoeging ervan) in de titel. Het artikel met de meeste interacties is ‘Hoe KLM reageert op een brutaal verzoek‘ van Dirkje Schobben. Een close-call kunnen we het niet noemen, het stuk heeft meer dan twee keer zoveel interacties als de runner-up. Vooral door de interacties op Facebook (ruim 70.000!) komt Dirkje’s artikel op een totaal van 71.731 interacties.

Nummer twee op de lijst, ‘Personeel Ryanair tekent enorme sneeuwpiemel, directie reageert briljant‘ van Rocco Mooij, komt uit op 35.749 interacties. Dit zijn bijzonder hoge aantallen als je weet dat er slechts 12 van de in totaal 32.777 artikelen uit 2015 meer dan 2.500 interacties hebben.

Als we kijken naar de verdeling van het aantal interacties over de artikelen, zien we een zeer scheve verhouding: een klein aantal artikelen kan rekenen op veel interacties.

Totaal aantal artikelen uit 2015 32.777
waarvan meer dan 1.000 interacties 145
waarvan meer dan 500 interacties 753
waarvan meer dan 100 interacties 5.366
waarvan meer dan 10 interacties 21.637

De top-3 wordt gecompleteerd door ‘Deze Zwitserse marketingstunt ging in een mum van tijd viraal. En terecht‘ op Bloovi met 13.653 interacties.

De eerste artikelen die niet gaan over inhakers of reacties op social media, zijn te vinden op de laatste 3 plekken van de top-10. De eerste is ‘Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter‘ van ondergetekende op Marketingfacts, gevolgd door ‘Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2015‘ en ‘Dit zijn de 10 webdesigntrends voor 2016‘, dat geschreven werd door Andre van Iterson en Désirée Battjes.

Het suces van de artikelen over inhakers en reacties op social media is ook duidelijk terug te zien in het feit dat 11 van de artikelen uit de top-25 zijn gepubliceerd op de blog De Beste Social Media – in de top-100 zijn het er 17 gepubliceerd. Veruit de meeste artikelen uit de top-100, te weten 47, zijn gepubliceerd op Frankwatching. Marketingfacts maakt de top-3 compleet met 12 artikelen uit de top 100.

Eervolle vermeldingen # Betreft
Meeste interacties 71.731 Hoe KLM reageert op een brutaal verzoek
Meeste reacties 158 Staking pakketbezorgers PostNL uitgebreid (update)
Meeste tweets 923 Social media in Nederland 2015: jongeren haken af van Facebook en Twitter
Meeste interacties op Facebook 70.859 Hoe KLM reageert op een brutaal verzoek
Meeste interacties op LinkedIn 1.666 Emerce 100: de beste bedrijven in e-business 2015
Meeste shares op Pinterest 203 Infographic: 25 bizarre Google weetjes
Meeste +1’s op Google+ 337 Geen ‘one hit wonder’: de innovatiedrang van Vacu Vin
Langste artikel (in # woorden) 4.481 Wat is linkwaarde en hoe kun je die sturen?

Topbloggers

Dankzij het succes van haar artikelen op De Beste Social Media staat stagiaire Dirkje Schobben fier bovenaan de lijst van auteurs met de meeste interacties op hun artikelen. Gemiddeld konden haar artikelen op 1.166 interacties rekenen. Dirkje’s artikelen deden het vooral als een malle op Facebook: 94 procent van de 108.415 interacties kwamen van Facebook.

Op de tweede plek staat journalist Erwin Boogert van Emerce. Hij was met zijn 1.013 artikelen met afstand de meest actieve auteur in de lijst. Sander Beekman (561) en Rob Beemster (484), beiden redacteur bij Adfo, volgen op grote afstand.

De top-25 van auteurs bestaat voor een groot deel uit mensen die in dienst zijn van een blog. Denken we die weg, dan voert Bianca van de Ketterij de lijst aan met 33.781 interacties, die zij heeft behaald met ‘maar’ 45 artikelen. Bianca heeft haar succes vooral te danken aan haar artikelen over infographics die zij schrijft op Frankwatching. Helemaal ‘meta’ is het dat haar topartikel ‘Alle ingrediënten voor een infographic die blijft hangen‘ is. Gemiddeld konden haar artikelen op 751 interacties rekenen, zeer knap! LinkedIn was voor Bianca’s artikelen het meest belangrijk, 56 procent van de interacties komen van het zakelijke sociale netwerk.

Joost Steins Bisschop staat met zijn sterke columns op de tweede plek in deze denkbeeldige lijst met totaal 13.960 interacties. Op plek 3 staat Jaap van Zessen die goed scoort met zijn analyses van afvallers en winnaars van ‘Wie is de mol?’ en ‘Expeditie Robinson’. Edwin Vlems en Corinne Keijzer, die beiden vooral op Marketingfacts schrijven, en Pieter Paul van Oerle (schrijft vooral op Emerce) maken de top-5 compleet.

Benieuwd naar je eigen statistieken? Vul je naam in in het zoekveld.

Sorteren we de lijst aflopend op het gemiddeld aantal interacties, dan zien we vooral veel auteurs met slechts één artikel dat erg goed scoort. Op basis hiervan kan je niet echt een goede conclusie trekken. Bart Schaap schreef 4 artikelen op Frankwatching en behaalde daar gemiddeld 1.250 interacties mee. De 5 artikelen van Tristan Lavender op Marketingfacts konden op gemiddeld 1.205 interacties rekenen. De succesratio van Dirkje Schobben steekt met kop en schouders boven de rest uit: een gemiddelde 1.166 interacties en dat met maar liefst 93 artikelen! Désirée Battjes haalde een knap gemiddelde van 1.110 interacties met 4 artikelen.

Eervolle vermeldingen # Auteur
Meeste interacties 108.415 Dirkje Schobben
Meeste reacties 227 Erwin Boogert
Meeste tweets 24.175 Erwin Boogert
Meeste interacties op Facebook 102.381 Dirkje Schobben
Meeste interacties op LinkedIn 55.696 Erwin Boogert
Meeste shares op Pinterest 1.161 Bianca van de Ketterij
Meeste +1’s op Google+ 653 Erwin Boogert
Langste artikel (in # woorden) 202.994 Erwin Boogert
Meeste artikelen 1.013 Erwin Boogert

Omdat de hoeveelheid artikelen hier zwaar in meeweegt, heb ik hieronder ook de gemiddelden op een rijtje gezet. Er zijn alleen auteurs opgenomen met 5 of meer artikelen.

Eervolle vermeldingen # Auteur
Gemiddeld meeste interacties 1.166 Dirkje Schobben
Gemiddeld meeste reacties 15 Tristan Lavender
Gemiddeld meeste tweets 346 Tristan Lavender
Gemiddeld meeste interacties op Facebook 1.101 Dirkje Schobben
Gemiddeld meeste interacties op LinkedIn 699 Tristan Lavender
Gemiddeld meeste shares op Pinterest 26 Bianca van de Ketterij
Gemiddeld meeste +1’s op Google+ 27 Rob Blaauboer
Gemiddeld langste artikelen (in # woorden) 2.342 Jurgen Nijhuis

Disclaimer: in bovenstaande lijst heb ik wel redacteuren en journalisten opgenomen die op persoonlijke titel hebben gepubliceerd, maar redactie-accounts heb ik er buiten gelaten. Ben je geïnteresseerd in die lijst, kijk dan hier.

Topartikelen

Kijken we naar de blogposts met de meeste interacties, dan zien we een groot gat tussen de top-10 (nou ja, eigenlijk de top-11), en de rest. Emerce is de lijstaanvoerder met 459.155 interacties, gevolgd door Frankwatching (457.343 interacties) en Marketingfacts (284.937 interacties). De verdeling van interacties over het aantal artikelen verschilt sterk.

Op Emerce is in 2015 een veelvoud gepubliceerd van het aantal artikelen van Marketingfacts en Frankwatching. Naast de top-3 behaalden Adformatie, De Beste Social Media, Bloovi en Marketingtribune eveneens meer dan 100.000 interacties. Dat is met name knap van Bloovi en De Beste Social Media, die pas sinds respectievelijk 2013 en 2014 actief zijn.

Artikelen op De Beste Social Media hebben gemiddeld de meeste interacties: 667. Frankwatching volgt op de tweede plek met gemiddeld 492 interacties, gevolgd door Marketingfacts met 223 interacties. Artikelen op Emerce hebben gemiddeld 68 interacties, bij Adformatie 64 en bij Marketingtribune 18.

Zoomen we even uit van het spelersveld dan is duidelijk dat Twittermania, dat vorig jaar nog op plek 11 stond in totaal aantal interacties, dit jaar geen rol van betekenis meer heeft gespeeld. Dit heeft er alles mee te maken dat er dit jaar maar twee artikelen zijn gepubliceerd.

Telecommerce ging in 2015 op in CustomerFirst. Meer dan driekwart van de content die gepubliceerd was, is niet meer toegankelijk. Zonde! Omdat de website dermate op de schop werd gegooid, moest ik voor de nieuwe website opnieuw beginnen met tellen. Daarom is CustomerFirst pas op pagina 2 te vinden.

PostNL heeft in december 2015 stilletjes de stekker getrokken uit de blog DM Mediaplein. Uit navraag van Marcel Nanning bij PostNL blijkt vooral veel amateurisme. Zeker is de artikelen niet meer toegankelijk zijn, en dat er van slechts een gedeelte van de artikelen een backup is.

Eervolle vermeldingen # Blog
Meeste interacties 459.155 Emerce
Meeste reacties 1.447 Marketingfacts
Meeste tweets 149.255 Emerce
Meeste interacties op Facebook 169.496 De Beste Social Media
Meeste interacties op LinkedIn 272.451 Frankwatching
Meeste shares op Pinterest 2.830 Frankwatching
Meeste +1’s op Google+ 7.918 Emerce
Langste artikel (in # woorden) 2.372.247 Marketingtribune
Meeste artikelen 6.690 Adformatie

Omdat de hoeveelheid artikelen hier zwaar in meeweegt, heb ik hieronder ook de gemiddelden op een rijtje gezet.

Eervolle vermeldingen # Blog
Gemiddeld meeste interacties 667 De Beste Social Media
Gemiddeld meeste reacties 3,6 Letterzaken
Gemiddeld meeste tweets 105 Frankwatching
Gemiddeld meeste interacties op Facebook 612 De Beste Social Media
Gemiddeld meeste interacties op LinkedIn 293 Frankwatching
Gemiddeld meeste shares op Pinterest 3 Frankwatching
Gemiddeld meeste +1’s op Google+ 10 Marketingmed
Gemiddeld langste artikelen (in # woorden) 1.984 Mediaweb

Iets meer uitleg over de data

De data van dit artikel zijn verzameld via Blogosphere.co en beslaan in totaal 32.777 artikelen, geschreven door 2.177 auteurs op 76 blogs. De dataverzameling gaat op basis van een selectie van blogs. De basis van deze lijst van blogs heb ik zelf samengesteld en is aangevuld met suggesties van anderen. Heb je een suggestie voor een toevoeging, stuur me dan een berichtje op Twitter. Het aantal interacties is een som van het aantal reacties, inkomende links van andere artikelen, tweets, interacties op Facebook, +1’s op Google+, interacties op LinkedIn, shares op Pinterest, en daar waar beschikbaar, shares via e-mail en WhatsApp.

Twitter-data

Een kleine kanttekening: Twitter stelt vanaf half november het aantal tweets niet meer beschikbaar. Erg jammer. Gelukkig zijn er alternatieven. Het meest geschikte alternatief is OpenShareCount. Deze dienst verzamelt, nadat je het toestemming hebt gegeven, het aantal tweets van je website via Twitter Search. Die data is wat beperkter van de data die Twitter voorheen zelf beschikbaar maakte; zo worden tweets van afgeschermde accounts niet meegenomen. Omdat niet alle blogs hun website bij OpenShareCount hebben aangemeld, kan Blogosphere.co niet van alle websites tweets verzamelen. Daarom is de vergelijking van het aantal tweets sinds 20 november 2015 niet meer helemaal zuiver.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Marcel Nanning

    Hi Danny, allereerst: een top overzicht, leuke analyse ook. Ik heb inderdaad contact gehad met PostNL aangaande het plotselinge einde van dmmediaplein. Kern van mijn vragen was: wat is er met de content gebeurd van de gastbloggers. Volgens mij heb je als blogsite ook een verantwoordelijkheid richting de mensen die hun waardevolle content aanbieden op jouw site. Van een gigant als PostNL had ik wel een doordachte boodschap richting de bloggers verwacht met de optie om je artikel elders onder te brengen. Content heeft waarde. PostNL geeft aan ergens een back-up te hebben waar op aanvraag wel artikelen uit opgevist kunnen worden. Dus wil je je artikel terug? Vraag het ze! Dan nog iets: ik ben benieuwd naar de prestaties van http://www.b2bmarketeers.nl, nu deze ook is opgenomen in de Blogosphere machine ;-).


    20 januari 2016 om 08:08
    DannyOosterveer

    @Marcel dank voor je reactie, aan de opname van b2bmarketeers.nl wordt gewerkt 🙂


    20 januari 2016 om 11:05

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!