Metamorfose LinkedIn-bedrijfspagina’s speelt in op employer branding
Nederlandse LinkedIn-bedrijfspagina’s krijgen een metamorfose. Vanaf vandaag is de nieuwe beheerdersinterface in de Nederlandse taal beschikbaar. LinkedIn zelf noemt het de ‘Next Generation’. Wat verandert er op deze pagina’s? En wat moet je doen om optimaal gebruik te maken van deze nieuwe mogelijkheden?
Employer branding grootste verandering
Behalve het design vallen de drie blokken bovenin direct op: Overzicht, Vacatures en Werkleven. De onderdelen vacatures en werkleven vond je voorheen terug onder Carrière.
Werkleven lijkt een vrijwel nieuw onderdeel, maar wordt deels (automatisch) gevuld met informatie die je ingevuld hebt bij de huidige carrièrepagina. Toch zijn er diverse nieuwe mogelijkheden voor jouw organisatie om de bedrijfscultuur uit te dragen middels employer branding.
Zeven keer bouwen aan je employer brand
Werkleven is primair interessant en relevant om werkzoekenden aan te spreken. Je wilt als organisatie de beste kandidaten werven die passen bij de cultuur en waarden van jouw organisatie. Secundair is deze pagina interessant voor mensen die meer over jouw organisatie willen lezen, zoals klanten, leveranciers en investeerders. Denk goed na over wat je op deze pagina wilt vermelden en hoe je dit wilt uitdragen. Hieronder een toelichting op de zeven belangrijkste nieuwe onderdelen.
1 Medewerkers in de spotlight
GE, World Vision en IBM zetten allemaal een aantal medewerkers in de spotlight. Ik ga ervan uit dat je dit handmatig kunt instellen. De huidige voorbeelden laten in ieder geval zien dat men kiest voor bestuursleden en senior executives.
2 Video’s
In plaats van één video kun je nu meerdere video’s plaatsen. In het voorbeeld van GE tel ik er al vier. Afhankelijk van je doel met deze pagina biedt het je de mogelijkheid onderdelen van de organisatie uit te lichten. Denk aan de cultuur, de visie of de maatschappelijke betrokkenheid van de organisatie. In plaats van een alinea tekst is het voordeel dat je een langere boodschap op een aantrekkelijkere manier kunt weergeven.
3 Eén kanaal in de taal van diverse landen
Sommige organisaties hebben één LinkedIn-account voor al hun internationale vestigingen. De vernieuwde IBM-pagina laat zien dat met een pulldown-menu verschillende talen te selecteren zijn. Voor organisaties actief in meerdere landen biedt dit de mogelijkheid een uniforme uitstraling te hebben, belangrijk dus voor de corporate branding.
4 Bedrijfsfoto’s
Naast video’s kun je met bedrijfsfoto’s iets van de cultuur of het CSR-programma van je organisatie overbrengen. Aantrekkelijke beelden maken dat mensen eerder geneigd zijn de bijbehorende informatie te lezen. Uit onderzoek blijkt dat content met relevante visuals 94 procent meer weergaven heeft dan content zonder relevante visuals.
5 Wat medewerkers zeggen
Een mooie nieuwe feature is de integratie van Pulse. Dit onderdeel heet ‘Wat medewerkers zeggen’. Artikelen van medewerkers op persoonlijke titel worden gekoppeld aan de bedrijfspagina.
6 Maatschappelijke interesse
Er is ook een maatschappelijk aspect toegevoegd aan de pagina. Zo zie je welke talen de medewerkers beheersen en de goede doelen waarom en waaraan medewerkers geven. Vooralsnog lijkt dit allemaal geautomatiseerd. Of LinkedIn het toestaat hier aanpassingen in aan te brengen, is nog maar de vraag, al lijkt het mij logisch dat dit het geval is. Een organisatie die actief is in één lokale markt, heeft er immers niet zoveel aan te vermelden welke talen worden gesproken binnen de organisatie.
7 Call-to-action
De pagina sluit vervolgens af met een mooie call-to-action: “Wilt u deel uitmaken van ons team? Nieuwste vacatures weergeven.” Deze leidt je naar het vacatureoverzicht.
Navigatie vereenvoudigd
Het nieuwe design van de bedrijfspagina valt direct op. Het is een kwestie van smaak, maar de gestructureerde indeling in blokken maakt het navigeren prettig en efficiënt. Waar het menu in de huidige bedrijfspagina’s nog wat onopvallend is, vallen in het nieuwe design de drie hoofdcategorieën direct op. De synergie tussen diverse onderdelen maakt dat je niet vast komt te zitten op een pagina.
Nieuw in het overzicht is bedrijfsfoto’s. Klik je hierop, dan word je meegenomen naar werkleven. Verder op de pagina kom je de bedrijfsupdates tegen. De updates staan minder prominent in beeld dan in het vorige design, wat mogelijk een nadelig effect heeft op de engagement (het aantal keren dat de update interessant wordt gevonden of gedeeld). Ik ben er niet zo bang voor, aangezien de updates juist op jouw persoonlijke startpagina weergeven worden.
Vacatures die aansluiten bij jouw vaardigheden
Onder vacatures zie je direct de vacatures die aansluiten op jouw profiel. Handig, als je werkzoekend bent. Wil je de overige vacatures zien? Scroll iets naar beneden (of swipe iets verder) en de overige openstaande vacatures staan in beeld – een mooi voorbeeld van ‘less is more’.
En wil je meer informatie over de medewerkers die werken bij de organisatie? Onderaan de pagina zie je twee onderdelen. De eerste is ‘Ontmoet de medewerkers’, waarin medewerkers met eenzelfde profiel als de bezoeker vermeld staan. Het andere onderdeel is ‘Informatie over medewerkers’. De bezoeker ziet zo in welke landen de organisatie actief is, het senioriteitsniveau, het opleidingsniveau en de vaardigheden van de medewerkers.
Resultaten
De resultaten zijn veelbelovend, volgens LinkedIn. Ze leiden tot 60 procent meer bekeken pagina’s per bezoeker en de vacatures worden 175 procent vaker bekeken.
Kansen
De wijzigingen bieden mijns inziens drie kansen.
- Het aantrekken van talent. Door de bedrijfscultuur goed in te richten op de pagina werkleven, met aantrekkelijk beeldmateriaal en eventueel video’s, heb je de mogelijkheid een goede eerste indruk te geven aan nieuw talent. Het is een win-win-situatie als medewerkers van de organisatie hun LinkedIn-profiel zo volledig mogelijk inrichten. De profielen van werkzoekenden en medewerkers worden gematcht. Bij een match krijgt de bezoeker dit op de vacaturepagina te zien. Dit kan potentiële medewerkers inspireren bij het beoordelen van de organisatie.
- Engagement van de huidige medewerkers. Medewerkers die artikelen schrijven voor Pulse kun je een prominente plek geven op de werkcultuur-pagina. Dat is vooral interessant als het gaat om medewerkers die over de bedrijfscultuur schrijven.
- De organisatie als aantrekkelijke werkgever. Een compleet ingericht bedrijfsprofiel met beeldmateriaal van hoge kwaliteit, participerende medewerkers en heldere informatie biedt de organisatie de mogelijkheid authentiek te zijn.
Wanneer?
Al met al betreft het een totale metamorfose, met name voor organisaties die gebruikmaken van de Career Pages. LinkedIn geeft in een presentatie aan dat 20 september jl. de start was van het omzetten van bedrijfspagina’s.
In Nederland worden de wijzigingen vanaf vandaag doorgevoerd. Vermoedelijk is half oktober de deadline waarop de nieuwe pagina’s live gezet worden.
Wil je aan de slag? Download dan de checklist van LinkedIn voor het inrichten van de nieuwe pagina’s.
Dank voor het interessante artikel Rik.
Heb je enig idee of en wanneer dit in België gaat doorgevoerd worden?
Dank voor je antwoord…
Dank voor het compliment.
Ik durf je niet te zeggen wanneer het in België uitgerold wordt. Zelfs in Nederland vindt de uitrol diverse plaats.
goed verhaal – duidelijke uitleg – interessant voor m.n. veel recruiters – Linkedin heeft immers vele onbenutte mogelijkheden!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!