Meer bereik op social media? Maak een ambassadeurslijst!
Zet je beste relaties in om je boodschap te versterken
Als je net begint met socialmediamarketing is het een hele uitdaging om bereik op te bouwen. Een van de manieren om dat te doen, is je content naar goede relaties te mailen en ze vragen die te delen.
“Hoe vergroten we ons bereik op social media?” Het is een vraag die ik veel krijg en het is een vraag die veel online marketeers zich stellen. Het antwoord is altijd hetzelfde: vind uit waar je publiek zit, maak jezelf bekend en publiceer regelmatig goede en relevante content.
Maar, is altijd de volgende vraag, dat gaat zo langzaam! Zijn er dan geen trucs – ‘hacks’ moet je tegenwoordig zeggen, geloof ik – om een beetje sneller op gang te komen? Ja, natuurlijk zijn die er.
Een makkelijke truc om je bereik snel te vergroten is de ambassadeurslijst. Ik gebruik deze techniek altijd als ik een klant heb die iets nieuwswaardigs wil verspreiden, zoals een event, een nieuw product of een vacature, maar weinig eigen bereik heeft op social media.
Het werkt heel eenvoudig. Je maakt een lijst van mensen waarvan je zeker weet dat ze jou en jouw bedrijf een warm hart toedragen. Die lijst zet je in een e-mailmarketingpakket (ik gebruik MailChimp). Heb je content die je een boost wilt geven? Dan stuur je ze een mail met de link en de vraag of ze hem in hun netwerk willen delen.
Hoe ziet zo’n mail er dan uit? Ik vind het belangrijk dat een ambassadeursmail echt een persoonlijke mail is. Verder wil ik het delen van mijn content zo makkelijk mogelijk maken. Een goede ambassadeursmail bevat dus:
- Geen gelikte layout of afbeeldingen, want dan ziet hij eruit als een commerciële nieuwsbrief.
- Tekst die door jou persoonlijk is geschreven. Voor een klant doe ik meestal een voorzet, die zij/hij dan naar eigen inzicht kan aanpassen.
- Uitleg over het project waar je mee bezig bent en waarom het belangrijk voor je is.
- Een link naar de content die je ambassadeurs makkelijk kunnen copy-pasten.
- Directe links naar jouw socialmedia-updates waarin de link zit, zo kunnen je ambassadeurs makkelijk retweeten/delen.
- Een vriendelijk bedankje.
- Een uitschrijflink.
Begin met je moeder
Iedereen die jou of jouw bedrijf een warm hart toedraagt, mag op je ambassadeurslijst. Tegen mijn klanten zeg ik vaak: “Begin met je moeder.” Andere familieleden mogen ook. Je zult verbaasd staan wat die allemaal voor interessante mensen in hun netwerken hebben. Medewerkers, oud-collega’s, mede-ondernemers en buren: het kan allemaal, als het maar mensen zijn die jou willen helpen. Over targeting maken we ons in dit stadium niet al te druk. Het gaat er eerst om bereik op te bouwen.
Een ambassadeurslijst is heel persoonlijk. En dat moet zo blijven. Willen medewerkers of zakenpartners ook hun ambassadeurs inzetten? Super, maar maak voor iedereen een aparte lijst en een andere mailtekst. De kracht zit hem juist in de persoonlijke band die je met je ambassadeurs hebt.
Bereik
Voor het gemiddelde aantal vrienden en volgers van social media-gebruikers lees je allerlei verschillende getallen. Als je uitgaat van 200 tot 500 contacten per ambassadeur per account, 3 accounts per ambassadeur en een lijst van 30 ambassadeurs, zit je op een potentieel van 18.000 tot 45.000 impressies per verstuurde e-mail. Zonder dat het je een euro kost.
Ben je al een grote jongen op social media, dan is dat misschien niet zo indrukwekkend. Maar ben je een non-profit met 200 likes, dan is het een behoorlijke boost.
Overvraag ze niet
Zelfs je trouwste fans hebben hun grenzen. Als je ze drie keer per dag vraagt om je kantoorfoto’s te delen, haken ze waarschijnlijk snel af. Zet je ambassadeurslijst dus gericht in. In de aanloop naar een event zie ik er geen probleem in om ambassadeurs iedere week te vragen om iets te posten. Gaat het om een lang lopende campagne, beperk je dan tot de echt belangrijke gebeurtenissen.
Het kan natuurlijk zo zijn dat zo’n ambassadeur toch geen zin heeft om jouw geweldige berichten te delen. Daarom maak ik mijn ambassadeurslijst altijd in MailChimp. Dan kunnen je ambassadeurs zich gewoon zelf uitschrijven, zonder awkward gedoe.
Eventueel kun je zo iemand dan nog even een berichtje sturen en erachter proberen te komen waarom zij/hij zich uitschreef. Je hebt het hier over een lijst met je allerbeste relaties, dus wees niet lui als het gaat om relatiebeheer. Vooral als het je moeder is die zich uitschrijft.
Kijk goed wat er gebeurt
Zoals bij iedere social media-actie is het zaak om bovenop de analytics te zitten. Zie je shares van je content van mensen die je niet kent, dan zijn die misschien afkomstig van contacten van je ambassadeurs. Spreek deze mensen aan, bedank ze en probeer met ze in gesprek te raken als ze in je doelgroep vallen.
Ambassadeurslijst in het kort
Begin je aan een social media-campagne en wil je een ambassadeurslijst maken? Hou je dan dus aan deze simpele regels:
- Zet er alleen mensen op waarvan je zeker weet dat ze je willen steunen.
- Maak het je ambassadeurs makkelijk door ze directe links te geven naar socialmedia-updates.
- Gebruik je ambassadeurslijst alleen voor de belangrijkste content.
- Geef ze de mogelijkheid zich zonder gedoe uit te schrijven.
- Reageer als je engagement ziet.
Opschalen
Werkt dit alleen voor bedrijven die pas starten op social media? Of kunnen we deze aanpak ook opschalen? Ik kan me goed voorstellen dat je deze aanpak op grotere schaal kunt toepassen. Door data uit je klantenbestand te combineren met gegevens over je socialmediavolgers, kun je tot een lijst komen van trouwe klanten met een redelijk socialmediabereik. Die kun je vervolgens je content sturen en vragen die te delen. Dit geeft je bovendien de kans om met je trouwste ambassadeurs een hechtere relatie op te bouwen.
Cadeautjes
Dan komt al gauw de vraag naar boven of je je ambassadeurs iets moet geven voor hun inzet. Ik ben daar tegen. Ik zal uitleggen waarom.
In het ‘Basisboek Online Marketing’ benoemen Sjors van Leeuwen en Marjolein Visser drie niveaus van klantenbinding die je ook goed kunt toepassen op je ambassadeurs.
- Er is een financiële binding. Dat houdt in dat iemand er voordeel bij heeft om klant of fan van je te zijn, bijvoorbeeld door korting of cadeautjes.
- Een structurele binding, oftewel een binding door een contract of abonnement, bindt een ambassadeur ook. Maar niet iedere klant is een enthousiast ambassadeur. Zou jij je bank of telecomleverancier retweeten als ze daarom vroegen? Ik niet.
- De sterkste band is de sociale binding, waarbij mensen betrokken zijn bij je merk omdat ze er echt een gevoel bij hebben.
Als iemand je content alleen maar deelt voor de attentie of de korting, is uiteindelijk de lol er een keer af. Anders gezegd: zonder de sociale binding is de financiële binding op de lange duur niet sterk genoeg.
Je kunt je ambassadeurs natuurlijk wel op een andere manier in het zonnetje zetten. Deel hun content ook eens een keer met jouw fans. Of nodig ze uit voor een event. Dat maakt veel meer indruk dan een kortingsbon.
Als je dit soort ‘sociale’ beloningen goed inzet, zul je zien dat je ambassadeurs niet alleen je content delen, maar ook zelf content gaan maken.
Beste Bouke,
Heerlijk en duidelijk geschreven……. ik ga het ‘doorlinken’.
Dank, Jacques!