ReclameReview: Bavaria (#carnavalvrij)
Bavaria wil dat carnaval tot de officiële feestdagen gaat behoren. De Brabantse bierbrouwer roept carnavalliefhebbend Nederland op om de actie #carnavalvrij te omarmen. Ex-PSV’er Björn van der Doelen speelt de hoofdrol als vrijheidsstrijder Sjefke Vaeren.
Credits
Klant: Bavaria
Verantwoordelijk bij de klant: Michel de Kruijff, Florent Renders, Erik Soeteman
Digital & social verantwoordelijk: Bavaria – Daan Mannaerts, Annewil Neervens
PR-verantwoordelijke: Bavaria – Rinske van den Bos
Reclamebureau: Fama Volat – Joris Raaijmakers, Tamberley Husson
Social bureau: Blauw Gras – Isaac Diepenhorst, Dyon Verstegen, Fleur van der Eijk
PR-bureau: NewsLab – Michelle van ’t Hof
Mediabureau: Mindshare – Emiel Spies, Martine Schot
Productiebedrijf: CLIFF – Jonathan Smit
De doelstelling
Bavaria top of mind maken als biermerk voor carnaval.
De uitwerking
Bavaria, familiebrouwer uit Lieshout, draagt carnaval al jaren een warm hart toe. Sterker nog, Bavaria = carnaval. Onder het motto #carnavalvrij wil Bavaria ervoor zorgen dat alle carnavalsliefhebbers de kans krijgen hun favoriete feest te vieren. Om dit voor elkaar te krijgen, start zij een online petitie om carnaval tot onze officiële feestdagen te laten behoren. Sjefke Vaeren – boegbeeld van de campagne #carnavalvrij – roept alle carnavalliefhebbers van Nederland op de petitie te ondertekenen via carnavalvrij.nl.
Het oordeel
Vanuit marketingoogpunt is dit natuurlijk een geweldige actie. Heel slim om voor reuring te zorgen op deze manier. Door letterlijk de carnavalsfans te mobiliseren, kweekt Bavaria heel veel goodwill voor het merk. Ze staan immers aan dezelfde kant.
Uiteraard weten ze bij Bavaria best dat het plan helemaal geen kans van slagen heeft, ook al zijn er binnen een paar dagen al 100.000 handtekeningen verzameld. Maar daar gaat het ook helemaal niet om. Bavaria komt enorm onder de aandacht hiermee en dat is waar het ze om te doen is.
De uitvoering is erg leuk gedaan. De gunfactor van cultheld Björn van der Doelen is groot, de manier waarop de kroegtijger verandert in een vrijheidsstrijder is precies goed gedaan. Tot slot zit er een duidelijke call-to-action in: het ondertekenen van de petitie. Daarmee is het commerciële gehalte van de campagne heel laag. Bavaria gaat voor subtiel in plaats van voor keiharde sales. Chapeau!
Wel subtiel 100.000 e-mailadressen vergaren. Dus weliswaar geen keiharde (directe) sales, maar wel keihard data binnenharken.