De week op social: gratis reclame op Snapchat, Google lanceert adblocker en zoeken naar Stories
Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met ditmaal het volgende nieuws: gratis adverteren op Snapchat, Google blokkeert advertenties, Stories vindbaar via Google, nieuwe foto-tool voor Facebook Stories en lokaal brekend nieuws op Twitter.
Gratis adverteren op Snapchat
In een poging om de aanvallen van Facebook te pareren, biedt Snapchat adverteerders nu credits voor gratis verticale video-advertenties. Als je verticale advertenties hebt ingekocht op social platformen als Facebook, Instagram of Pinterest, kun je nu met een speciaal formulier gratis advertentiecredits aanvragen.
Het Snap-aanvraagformulier wijst erop dat je een business-account nodig hebt en vraagt om bewijs dat je verticale advertenties hebt geplaatst op andere sociale media. De credits zijn overigens alleen beschikbaar als je nog nooit eerder hebt geadverteerd op Snapchat.
Hoewel het financieel beter gaat, blijft de uitdaging voor Snap om gebruikers vast te houden en nieuwe te werven. Jongeren gebruiken Snapchat vaak alleen om Streaks te maken. Als Instagram Streaks introduceert, volgt mogelijk een uitstroom van jongere Snapchatters. Vooralsnog lijken betere tijden aan te breken voor de gele verdwijn-app.
Bron: Marketingland
Google activeert adblockers
Google lanceert deze week formeel zijn nieuwe advertentieblockers voor Chrome. Marketeers en website-eigenaren zijn ongerust over het effect van deze ‘blocker’ op hun pop-ups. Volgens Syed Balkhi, CEO van OptinMonster (een veelgebruikte softwaretool voor pop-ups), is dit nieuws geen reden tot paniek. Balkhi stelt pop-up gebruikers gerust met de woorden:
“Here’s the good news: this does NOT mean the end of popups. This is actually a very reasonable update from Google and a lot less dramatic than the headlines are making it out to be. Google is doing this to regulate and punish “spammers” who use aggressive overlays and interstitials that are terrible for user-experience. In fact, one of the reasons why I built OptinMonster was to solve exactly the same problem.”
Balkhi legt uit dat elke website drie stappen doorloopt voordat de site op de advertentieblokkeerlijst verschijnt.
- Stap 1: Google evalueert sites volgens de betere advertentie-standaard. Je site krijgt het label ‘geslaagd, waarschuwing of niet geslaagd’. Je kunt deze rapportages bekijken via het Abusive Experience Report.
- Stap 2: als je website veel advertentieregels overtreedt, krijg je een bericht van Google met overzicht welke overtredingen je dient op te lossen.
- Stap 3: je krijgt 30 dagen om de overtredingen op te lossen. Als dat niet gebeurt, plaatst Google je site op de advertentieblokkeerlijst. Vanaf dat moment zullen onder meer pop-ups op je site niet meer werken voor bezoekers die via Chrome browsen.
Geen reden tot paniek, maar wel zaak om te zorgen dat je op de hoogte bent van de nieuwe betere advertentieregels.
Bron: OptinMonster
Facebook Stories bewerken op desktop
Facebook Stories verbleken bij de populariteit van Instagram Stories. Facebook geeft echter niet op en introduceert deze week een nieuwe fotobewerkingstool om Stories op te leuken. De tool lijkt erg op de huidige standaard fotobewerkingstool op Facebook. Zo kun je tekst toevoegen, kleurenfilters gebruiken en stickers plaatsen.
Bron: TheNextWeb
Stories verschijnen in Google Search
Stories krijgen een steeds prominentere plaats binnen social media. Google gaat dat als belangrijkste zoekmachine deze week versterken met de verschijning van Stories als zoekresultaat in Google op je mobiel. Wil je Stories als zoekresultaat op Google bekijken, ga dan naar amp.stories.
Bron: TheVerge
Twitter live met lokaal nieuws
Twitter heeft een belangrijke positie als nieuwsbron voor het meest recente nieuws. Impactvolle gebeurtenissen in de wereld leiden vaak tot trending topics op Twitter. Die rol als nieuwsbron brengt een verantwoordelijkheid mee om de betrouwbaarheid van nieuws te borgen. Dat is best een uitdaging op een sociaal platform waar ‘in principe’ iedereen nieuwsberichten kan plaatsen.
Deze week waagt Twitter een poging om het lokale breaking nieuws live te leveren. Twitter start samenwerkingen met lokale nieuwszenders om zo snel te kunnen inspelen op lokaal nieuws dat leidt tot breaking stories.
Partnerships met lokale nieuwsstations kunnen Twitter helpen om geloofwaardig nieuws te brengen. Deze stap is opmerkelijk, zeker nu Facebook al tijden onder vuur ligt vanwege de onbetrouwbaarheid van nieuws. Terwijl Facebook meer aandacht geeft aan sociale berichten boven nieuws, blijft Twitter vasthouden aan haar core-benefits: mensen op de hoogte houden van het laatste nieuws in de wereld (én lokaal).
Bron: TheVerge