Hoe raak je een SEO-penalty van Google kwijt?
Een penalty van Google, hoe kom je eraan? En nog belangrijker: hoe kom je er weer van af? We leggen het uit in deze tweede editie van de nieuwe video-rubriek op Marketingfacts, waarin SDIM dieper duikt in de laatste ontwikkelingen van online marketing en hoe bedrijven daar hun voordeel mee kunnen doen.
Een penalty van Google is simpel gezegd een straf voor het overtreden van de richtlijnen. Er zijn twee soorten penalty’s: handmatige en algoritmische penalty’s. Bij die eerste heeft een Googler je site bekeken en besloten dat je de regels overtreedt. Bij de tweede komt er alleen een algoritme aan te pas. In beiden gevallen deelt Google niet wat de oorzaak is van de penalty. Dat mag je lekker zelf uitzoeken.
Hoe herken je een penalty?
Meestal merk je dat je bent bestraft doordat je organische resultaten radicaal zijn gekelderd. Een omgekeerde hockeystick growth, zeg maar. Ook is er een aantal andere signalen:
-
Je vindt jezelf niet meer op je merknaam.
-
Hoge rankings zakken weg naar pagina 2 of 3.
-
Je hele site is verdwenen, dit check je door de seach operator site in te voeren.
Waarvoor krijgen bedrijven meestal straf van Google? De meeste penalty’s zien we uitgedeeld worden voor de volgende overtredingen:
-
Slechte linkbuilding, bijvoorbeeld via een linknetwerk. Dat geldt ook voor overdreven linken tussen je eigen domeinen.
-
Content bedoeld om de zoekmachine te misleiden. Denk hierbij aan content verzameld van andere websites, of voor mensen onleesbare teksten vol met zoektermen.
-
Over-optimalisatie. Je hebt je pagina’s volgestopt met keywords. Dat werkt al sinds 1998 niet meer.
De rode draad in al deze aanleidingen voor een penalty: er is een bewuste poging geweest om de zoekresultaten te manipuleren waarbij de richtlijnen worden overtreden.
Hoe kom je er vanaf?
Vrij simpel. Identificeer de oorzaak, begin bij de oorzaken die we net noemden. Corrigeer die en dien een reconsideration request in via Search Console. In goed Nederlands, vraag vriendelijk of de penalty verwijderd kan worden.
Deze video-rubriek verschijnt eens in de twee weken op Marketingfacts.