Viral Friday is dood, lang leve Viral Friday!

4 oktober 2019, 14:40

De viral, kent u hem nog? Doodverklaard in 2007 en elk jaar daarna. En toch is dat raar, want nog steeds gaan er dagelijks video’s viraal. Toevalstreffers van amateurs of juist zwaar geplugde filmpjes van vloggers, influencers of bedrijven. De term mag dan dood zijn, prikkelende video-content is nog altijd springlevend. Toch wringt dat. Zozeer dat wij een traditie ten grave gaan dragen: Viral Friday.

Viral Friday is misschien wel de langst lopende rubriek op Marketingfacts. Een selectie van video’s die je de week ervoor gezien had moeten hebben – als je er al aan kon ontkomen. Video’s uit binnen- en buitenland, maar toch bij voorkeur van over de grens. Grotere kans immers dat je die nog niet had gezien. Inspiratie voor marketeers, mediaplanners, reclamemakers, video-editors, vloggers en elke andere storyteller.

“Viral Friday was vertrouwd, maar ook over zijn houdbaarheidsdatum heen”

Maar net zoals al deze buzzwords heeft zeker ook het woord ‘viral’ een houdbaarheidsdatum – en die was al lang, heel erg lang verstreken. Wisten wij ook wel, maar die vijf video’s op vrijdag hadden iets vertrouwds: een prettige weekafsluiting. Bovendien bleef Mindshare het wekelijkse overzicht trouw voor ons maken (waarvoor veel dank, net als voor voorgangers als LaComunidad en SocialMedia8). Toch begon het ook daar te schuren. Daarom zijn we in samenspraak gestopt met deze langlopende rubriek.

Ter afsluiting van het tijdperk Viral Friday gaan we een aantal goedgelezen edities van de rubriek uitlichten. Welke Viral Fridays gingen zelf viraal? Daarbij hebben we een vijftal auteurs geselecteerd die de rubriek in de loop der jaren hebben geschreven: wat was hun best gelezen ‘VF-blog’?

Ward Cuiper (ex-Mindshare)

Laatste Viral Friday: 29 juli 2016

Populairste Viral Friday: 15 augustus 2014

NBC gebruikt acteur Jason Sudeikis om de Premier League voetbal competitie te promoten. De Amerikaanse acteur kruipt in de huid van Coach Lasso en in deze video keert hij na zijn ontslag bij Tottenham Hotspur terug in de USA waar hij wederom uitblinkt met zijn onwetendheid over voetbal.

Rudi de Groot (SDIM)

Laatste Viral Friday: 20 december 2013

Populairste Viral Friday: 27 juli 2012

“Een Japanse uitvinder had waarschijnlijk genoeg van de rommel op zijn vloer, of hij kon heel slecht mikken. De uitvinder in kwestie heeft een zeer slimme prullenbak gecreëerd. Gemaakt met een gehackte Kinect, scant de prullenbak de lucht af voor proppen die in de lucht zijn gegooid. Daarna haast de creatie erna toe om ze op te vangen voordat ze de proppen de grond raken. Ondertussen is de video 2 miljoen keer bekeken in iets meer dan een week. Teven heeft de geweldige vodio als leuke bonus reclame voor het merk: Frisk.”

Daphne Awad (Mindshare)

Laatste Viral Friday: 6 augustus 2019

Populairste Viral Friday: 5 oktober 2018

Deze blog publiceerde ik zelf, dus staat hij me nog goed bij. Een gegarandeerde klikhit, met ‘poepende meisjes’ in de kop (#GirlsDoPoop), een reusachtige kat op de foto (moet ik dat uitleggen op Dierendag?) en ook nog de populaire merknamen Burger King, Samsung Galaxy, Björn Borg en iPhone XS.

David Pedro (ex-Mindshare)

Laatste Viral Friday: 9 februari 2018

Populairste Viral Friday: 29 december 2017

Heel toepasselijk: Petro’s bestgelezen blog is het jaaroverzicht van Viral Friday in 2017. Een van de toppers van dat jaar was een ruimtevaart-commercial van KFC. “Fastfoodketen KFC kondigt in deze commercial de Zinger Burger aan. Naast de lancering van de burger in de filialen wordt hij ook fysiek gelanceerd: de ruimte in. Elk weldenkend mens weet dat dit natuurlijk niet echt is, maar wel leuk gevonden door de marketingafdeling van KFC. Dat het aanslaat is terug te zien in de views. Die passeerden namelijk de 12 miljoen.”

Kim Bosman (SocialMedia8)

Laatste Viral Friday: 24 juni 2011

Populairste Viral Friday: 8 februari 2010

Het account van SocialMedia8 is door meerdere mensen beheerd, dus houden wij het even bij de laatste naam die erbij staat: die van Kim Bosman. SocialMedia8 heeft 191 blogposts geplaatst, dus dat waren best veel. Een viral die eruit spring is ‘De Kast’, een horrorfilm (!) van zorgverzekeraar Univé.

“Eén op de vier Nederlanders heeft angst voor zijn of haar polismap en haalt deze liever niet uit de kast, omdat men het overzicht op alle polissen kwijt is en de map een rommel is. Op basis van deze insight bedacht LaComunidad de MappenMaand campagne voor Univé; de hele maand februari kunnen deze mensen bij een van de 150 Univé winkels langskomen om de polis map (weer) op orde te laten maken door een expert. Om MappenMaand en de angst voor de administratie op unieke wijze onder de aandacht te brengen en in te spelen op de angst en het onbehagelijke gevoel die een horroradministratie je geeft maakte LaComunidad een viral in de vorm van een trailer voor de fictieve Nederlandse horrorfilm.”

Luka van Rijn (Mindshare)

Laatste Viral Friday: 13 september 2019

Populairste Viral Friday: 21 december 2018

Gouden kop: “Nog één keer Home Alone met Kevin.” Iedereen kent de ultieme kerstfilm ‘Home Alone’. Echt jeugdsentiment. Daar weten de makers van deze kerstcommercial voor Google Assistant wel raad mee. En daarom speelt Macaulay Culkin nog één keer Kevin McCallister. Zeg nou eerlijk: hij is dan wel een paar jaar ouder, maar geen spat veranderd. Wat wel is veranderd is dat hij dit jaar hulp krijgt van Google Assistant en dat alles vlekkeloos verloopt. Gouden zet van Google, want het filmpje gaat – uiteraard – hartstikke viral.

Tot zo ver een paar hoogtepunten uit zeker een decennium Viral Friday. Wat er voor in de plaats komt, gaan we binnenkort bespreken. Wie een goede suggestie heeft, is van harte uitgenodigd om hem met ons te delen. Natuurlijk liefst als spetterende video, want wij blijven video-freaks, ongeacht of ‘de viral’ nu dood is of niet.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Arnout

    Wat jammer zeg! Wij sloten de week regelmatig af door met wat collega’s de Viral Friday te becommentariëren. Ik ben benieuwd wat er voor in de plaats gaat komen.


    4 oktober 2019 om 18:20
    jeroenmirck

    We realiseren ons terdege dat we met een besluit als dit altijd mensen kunnen teleurstellen, Arnoud. Daarom gaan we goed nadenken en overleggen over wat we hierna gaan doen. Dat gaat niet alleen om dit timeslot op vrijdagmiddag, maar ook over wat we op andere momenten van de week kunnen én willen doen. Aansprekende video-content zal daarin zeker een rol gaan spelen.


    5 oktober 2019 om 21:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!