De kracht van relatiegeschenken: 4 redenen om ze op te nemen in je marketingmix

3 april 2020, 06:00

Misschien toch best handig in deze tijden dat je elkaar even niet fysiek opzoekt: stuur eens een relatiegeschenk! Feit is dat relatiegeschenken en promotionele artikelen een krachtig middel kunnen zijn om positieve relaties op te bouwen met klanten en andere betrokkenen. Mits ze op de juiste wijze worden geïntegreerd in je marketingmix.

Daarbij is het belangrijk om de juiste balans te vinden tussen online en offline marketing. Denk aan social media en digitale nieuwsbrieven, maar ook aan flyers, beursstands en dus ook weggevers. Deze promotionele artikelen hebben vaak een groter effect dan traditionele advertenties.

1. Positieve klantreis dankzij relatiegeschenken

Wist je dat negen op de tien mensen ten minste één promotieartikel met logo bezit? Pennen bewaren mensen het langst, maar ook promotiekleding en bureau-artikelen doen het goed.

Staat het implementeren of verbeteren van de customer journey bovenaan je to-do-lijst? Vergeet dan niet om relatiegeschenken als touchpoint te benoemen. Zo wijst een recent internationaal onderzoek uit dat (potentiële) klanten positiever denken over bedrijven waarvan ze relatiegeschenken hebben ontvangen: consumenten zijn maar liefst 2,5 keer eerder geneigd tot een positieve mening in vergelijking met online advertenties. Met relatiegeschenken beïnvloed je aan de ene kant de merkbeleving, terwijl je tegelijkertijd de dienstverlening in een stroomversnelling brengt.

Met relatiegeschenken beïnvloed je merkbeleving én dienstverlening

Uiteraard is je streven vervolgens om een langdurige klantrelatie op te bouwen. Steeds meer organisaties zien daarom het belang van customer intimacy binnen de klantreis. Mensen doen immers graag zaken met mensen. Niet met bedrijven. Lukt het je om een goede band op te bouwen met je klant, dan creëer je uiteindelijk een grotere betrokkenheid en loyaliteit. Persoonlijke en unieke geschenken gedurende de totale customer journey versterken dit effect.

2. Blijf concurrenten voor met promotie

In bedrijfstakken met een grote concurrentie, zoals goederenvervoer, bouwsector en detailhandel, is het van belang je te onderscheiden in de markt. Voor het creëren van toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen worden vaak de concurrentiestrategieën van Porter gebruikt. Deze strategieën hebben betrekking op:

  • kostenvoorsprong realiseren ten opzichte van de concurrentie;
  • differentiatie in de markt;
  • focus op één specifiek segment in de markt.

Met goed gekozen relatiegeschenken heb je een waardevol middel in handen om invloed uit te oefenen op al deze aspecten. Zo kun je in plaats van korting te geven, een cadeau-artikel weggeven bij de aanschaf van een product of dienst. Het met jouw logo bedrukte relatiegeschenk kost je minder dan de korting, maar voor de klant lijkt de waarde groter. Hiermee verbeter je jouw marges én de waarde van de aankoop voor de klant.

Aan klanten een cadeau-artikel weggeven is goedkoper dan korting

Ook kun je je met een relatiegeschenk onderscheiden in de markt. Maar liefst 85 procent van de ontvangers van een relatiegeschenk geeft aan zich het merk of het bedrijf later nog te herinneren, terwijl dat voor bedrijven die alleen investeren in advertenties en reclame via andere media een stuk lager ligt.

Tot slot de focusstrategie. Binnen een niche is het een stuk eenvoudiger om je toe te leggen op het realiseren van kostenleiderschap of differentiatie. Bovendien zorgt deze focus ervoor dat je beter in staat bent om je klanten te leren kennen en passende relatiegeschenken weg te geven.

3. Passend geschenk: segmenteer je markt

Persoonlijke, doelgroepgerichte communicatie is een trend die op de focusstrategie van Porter aansluit. Relatiegeschenken passen perfect bij deze trend. Het is een uitstekende manier om de band met je klanten te versterken. Een passend geschenk straalt positief af op jouw merk of product. Dit lukt het beste als je in je marketingplan duidelijk gekozen marktsegmenten definieert en je positionering helder voor ogen hebt. Hierbij is je volledige waarde-propositie van belang. Deze omvat een onderscheidende mix van elementen die voorzien in de behoeften van het specifieke klantsegment. Wanneer je je bijvoorbeeld richt op een actieve doelgroep of sporters, dan zijn promotionele artikelen als een stappenteller, bedrukte sporthanddoek of polsbandje vaak een schot in de roos. Voor een zakelijke doelgroep zijn bedrukte pennen zeer geschikt.

Uiteraard dient hierbij een perfecte balans gezocht te worden tussen de verschillende online en offline marketingproducten, zodat de hele strategie klopt. Denk bijvoorbeeld aan het organiseren van een klantendag met bijbehorende online content én een passend relatiegeschenk. Op die manier voelen klanten zich bijzonder en betrek je hen beter bij jouw merk.

4. Relaties tevreden door stakeholdermanagement

De voordelen van relatiegeschenken voor je marketing gaan verder dan alleen aandacht geven aan (potentiële) klanten. Ook andere belanghebbenden worden (in)direct beïnvloed door jouw marketingstrategie. Denk aan medewerkers, aandeelhouders, leveranciers, samenwerkingspartners, overheden en gemeenten. Iedere groep heeft zijn of haar eigen belangen. Als je hier geen rekening mee houdt, dan kan dit nadelige gevolgen hebben voor je bedrijfsvoering.

Relatiegeschenken zijn er voor alle soorten stakeholders

Een goede stakeholderanalyse is dan ook onmisbaar voor het opstellen van een marketingplan. Zo weet je precies wat nodig is om duurzame, wederzijds rendabele en prettige relaties te onderhouden. Relatiegeschenken kunnen je daarbij helpen. Bijvoorbeeld om de goodwill en gunfactor van je stakeholders te vergroten. Bloemen op een verjaardag, een taart bij het behalen van een mijlpaal of een kraamcadeau bij een geboorte kunnen een wereld van verschil maken.

Kortom, ook anno 2020 blijken relatiegeschenken nog steeds een zeer effectief marketinginstrument. Waar maak jij je relaties dit jaar blij mee?

Jeroen Schurink
Brandmanager bij Van Helden

Categorie
Tags

1 Reactie

    Roosmarijn Jansen

    Heel mooi artikel en ben het volledig met de inhoud eens. Vaak genoeg investeren ondernemers vooral in nieuwe klanten waarbij we de bestaande klant uit het oog verliezen. Zonde! Met een mooi relatiegeschenk kun je de zakelijke relatie extra versterken.

    Vooral punt 4 die aangehaald wordt vind ik zeer interessant. Met een relatiegeschenk maak je inderdaad niet alleen de directe ontvanger blij, maar bereik je vaak ook omstanders. Een slimme manier van reclame maken dus.

    Roosmarijn Jansen

    http://www.giftcampaign.nl


    18 maart 2021 om 16:24

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!