Digital-proof merk: zo doen BMW, Heineken en Slack het
De grootste trends in de afgelopen jaren
Het spreekt voor zich dat het in deze tijd cruciaal is om als merk een sterke ‘digital presence’ te hebben. Mensen moeten je product of organisatie 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar kunnen vinden. Maar online aanwezig zijn is slechts het begin. Ervoor zorgen dat je merk of huisstijl digital-proof is, is wat je merk écht naar digitaal succes leidt. Top 500-bedrijven lopen voorop en veranderen niet alleen hun huisstijl, maar ook de toepassing ervan om te voldoen aan de eisen van het digitale tijdperk. Maar ik zie in mijn werk als brand consultant ook nog steeds veel organisaties die op dit punt achterlopen. Ik deel graag een aantal van de grootste trends die ik de afgelopen jaren ben tegengekomen.
1. Vereenvoudiging
In de wereld van merken zien we steeds meer eenvoudige en duidelijke logo-ontwerpen: minimalistisch en makkelijk toepasbaar in alle kanalen. Merken stappen af van complexe logo’s met 3D-effecten (gloed, schaduwen, reliëf) en kiezen steeds vaker voor een ‘flat design’. Met als resultaat een duidelijk logo zonder overbodige elementen die de aandacht afleiden van de merknaam. Bovendien verhoogt een simpel ontwerp de leesbaarheid, wat cruciaal is voor een goede toepassing in alle digitale kanalen. Een goed voorbeeld is de recente rebranding van Volkswagen. Hieronder zie je hoe het nieuwe logo eruitziet versus het oude:
Het oudere Volkswagen-logo heeft een multidimensionaal 3D-ontwerp met veel detail. Daar kwam verandering in toen ze in 2019 de complete look van het logo veranderden. Er werd een strak en plat ontwerp gelanceerd met sterker contrasterende kleuren. MasterCard, Starbucks, YouTube, BMW en Warner Bros zijn andere voorbeelden van grote merken die dezelfde ontwikkeling doormaakten.
2. Responsive branding
Responsive webdesign is een onderwerp waar in de afgelopen jaren veel aandacht aan is besteed. Maar hoe zit het met ‘responsive branding’?
Je logo en huisstijl moeten zich kunnen aanpassen aan alle digitale toepassingen
Je logo en huisstijl moeten zich kunnen aanpassen aan alle digitale toepassingen, of iemand nu een uiting van je merk ziet via een tablet, smartphone of desktop. En dat is nu precies wat responsive branding is: slimme logo- en merkelementen die zich automatisch aanpassen aan verschillende schermformaten. Responsive branding is een essentiële stap naar een digital-proof en ‘mobile-first’ merk. Hieronder enkele merken met een sterke logoset, geschikt voor allerlei digitale toepassingen.
Bron: responsivelogos
3. Vetgedrukte lettertypen en contrasterende kleuren
In het afgelopen jaar zagen we een duidelijke verschuiving van cursieve en slanke lettertypen naar vetgedrukte lettertypen in logo’s. Vette lettertypen zorgen niet alleen voor een goede leesbaarheid, ze helpen je ook om echt een statement te maken met je logo. Zelfs in kleine formaten en op kleine schermen komt het logo ‘clean’ en duidelijk over.
Vette lettertypen helpen je ook om een statement te maken met je logo
Slack en Dupont zijn voorbeelden van merken die hun lettertypen vetter hebben gemaakt en daarmee hun logo’s meer contrast hebben gegeven. Om de leesbaarheid van je logo te verbeteren is het ook aan te raden om voldoende contrasterende kleuren toe te voegen aan het kleurenpalet van je merk.
4. Landscape logo met een typerend element
De kans dat je websitebezoekers je logo onthouden is 89 procent groter wanneer je het logo in de traditionele linksbovenpositie plaatst. Deze lay-out werkt het beste in combinatie met lineaire logo’s vanwege de beperkte ruimte op deze plek, onder andere door menu’s, zoekwidgets, websitetaalvariaties, et cetera. Wat ik vaak zie bij toonaangevende merken is dat er verschillende variaties op het standaard logo gecreëerd worden om aan deze lay-out eisen te voldoen.
Het is ook belangrijk om na te denken over hoe je logo in een app-icoon past. Een tip daarbij is om een duidelijk beeldelement neer te zetten dat stand-alone gebruikt kan worden als app-icoon en toegepast kan worden in andere profielafbeeldingen, bijvoorbeeld op social media.
Een terugkerend element versterkt en vergroot bovendien je merkherkenning. Mensen koppelen namelijk onbewust het kenmerkende element dat ook in je logo voorkomt aan je merk. Dit heeft een positief effect op je naamsbekendheid en draagt bovendien bij aan het bereiken van een top-of-mind positie voor je merk.
5. Digital-proof beeldmateriaal
Het aantal verschillende schermformaten neemt flink toe. Het is daarom een must om ervoor zorgen dat de afbeeldingen die je gebruikt in combinatie met je merk geschikt zijn voor al deze formaten. Wanneer je aan de slag gaat met je beeldbank, zorg er dan voor dat alle foto’s en afbeeldingen breed zijn en aan beide kanten van het object dat centraal staat veel ‘lege’ ruimte bevatten. Op kleinere apparaten worden afbeeldingen voornamelijk verticaal (in de breedte) en nauwelijks horizontaal (in hoogte) automatisch bijgesneden. Het klinkt als een open deur, maar vergeet nooit om uitgebreid tests uit te voeren voor alle verschillende soorten apparaten (desktop, tablet en mobiel). Bij voorkeur doe je dit direct in de edit-ruimte wanneer je nieuwe afbeeldingen gebruikt.
Je afbeeldingen kunnen het doel van de communicatie ondersteunen
Het juiste gebruik van beeldmateriaal is erg belangrijk om je merk te ondersteunen. Je afbeeldingen kunnen het doel van de communicatie ondersteunen, en dat is zeker in je digitale uitingen van essentieel belang. Heb je bijvoorbeeld wel eens getest wat het met de conversieratio op een website of landingspagina doet wanneer je een afbeelding gebruikt waarin een persoon naar de ‘call-to-action’ kijkt? Zo niet, dan zou ik je zeker aanraden dit eens te proberen.