Friends of Search ‘21: De belangrijkste SEA-trends en inzichten
Over Keyword targeting, smart bidding en de Hagakure methode
De concurrentie binnen het PPC-landschap neemt al meer toe en de technologieën veranderen razendsnel. Maar hoe kun je je onderscheiden ten opzichte van de concurrenten? Laten we het Google-algoritme alles overnemen of houden we het heft nog in eigen handen? Dit zijn belangrijkste PPC trends voor aankomend jaar.
The latest innovations in Keywords
Al in september dit jaar had Google een update doorgevoerd dat brede zoekwoorden nu relevanter zijn dan ooit tevoren. Samen met Brandon Ervin, Productmanager bij Google, namen we een kijkje in de keuken over alles wat met Keyword targeting te maken heeft en dan voornamelijk de brede zoekwoorden in combinatie met smart bidding en de Hagakure methode. Brandon Ervin legde uit hoe je het beste brede zoekwoorden kunt inzetten. Hiervoor gaf hij een aantal tips die gelijk toepasbaar waren binnen het Google Ads account:
- Gebruik brede zoekwoorden in combinatie met smart bidding. Door machine learning kan Google de beste match maken met het gewenste publiek.
- Brede zoekwoorden krijgen een voorkeur t.o.v. de andere zoekwoordtypen.
- De Hagakure methode: velen hebben de methode wel eens voorbij zien komen of hebben er al ervaring mee, maar de voordelen hiervan werd nadrukkelijk benoemd. Doordat Google steeds meer de focus wil leggen op het automatiseren en machine learning, is het de ideale structuur voor een campagne met brede zoekwoorden.
Verder is het van belang dat de focus ligt op de landingspagina en de business goals, in plaats van alleen te focussen op de zoekwoorden. Zorg voor een match!
Google Shopping feed, kwaliteit en tips
Grotendeels van de omzet binnen Google Ads account worden gerealiseerd vanuit Google Shopping. Voor velen nog een uitdaging om maximaal resultaat te halen uit Google Shopping Campagnes. De optimalisaties zijn vaak beperkt. Tijdens de Google Shopping workshop van Irfan Uyar en Jean-Thomas Célette, was daar het moment om tips en tricks te vragen. Stap voor stap gaven zij de uitleg over hoe je het maximale uit je campagnes kan halen.
Een aantal praktische tips
- Merchants Center; is de walhalla als het gaat om account hygiëne. Zorg ervoor dat er bijna tot geen errors zijn: missende foto’s, afgekeurde producten, missende titels, missende product omschrijvingen, etc. Voor velen een basis hygiëne, maar wordt nog dagelijks vergeten.
- Gebruik [sale_price_effective_date] tijdens sales periodes om Google te laten weten hoelang de salesperiode duurt.
- Datafeed die GTIN bevatten genereren meer dan 200% klikken.
- Optimaliseer product titels: de beste structuur voor een titel is: Brand + Attributes (color, size, weight) + Product Type + Model.
- Zombie-SKU’s. Producten die minder goed presteren kunnen gereactiveerd worden door Google Ads-script.
“Missing data is better than incorrect data” – Irfan Uyar
Ook hier geldt dat een kwalitatief goede datafeed en hygiëne een belangrijk onderdeel is voor het aansturen van de shopping campagnes, maar ook voor alle andere producten van Google. Dit werd door beide heren meerdere malen herhaald en stelde het publiek op scherp.
Geslaagde dag
Friends of Search was weer een succes. Er was veel variatie in internationale sprekers met elk verschillende onderwerpen. Niet alle verkregen informatie was nieuw, maar de tips & tricks houden je wel scherp en brengen je tot nieuwe inzichten. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar!