Student let vooral op salaris, carrière en prestige

Opvallend is dat innovatieve bedrijven aanzienlijk beter scoren dan bedrijven die als progressief of duurzaam bekend staan, al sluit het één het ander natuurlijk niet uit.

5 augustus 2022, 11:00 2972 x gelezen

Inconvenient truth – wellicht – voor zij die hopen op een radicaal anders denkende generatie wereldburgers. Duitse studenten hechten mínder dan voorgaande jaren aan een vriendelijke werkomgeving of respect voor medewerkers bij de keuze voor een toekomstige werkgever. Salaris, carrière en prestige zijn juist weer belangrijker geworden in vergelijking met eerdere rankings. Daardoor worden werkgevers die naast een goede reputatie ook marktsuccessen te bieden hebben én goede referenties voor hun eigen loopbaan, steeds populairder.

Duitsland is geen Nederland maar het beeld dat dit type onderzoeken achterlaat verschilt vrij weinig. Zelfs na een lange periode van omstreden staatssteun lieten Nederlandse studenten business & marketing nog weten KLM in de top-5 te plaatsen. Het employer branding-adviesbureau Universum, dat deel uitmaakt van de StepStone Group, ondervroeg bijna 39.000 studenten in heel Duitsland op het gebied van economie, techniek, IT/computerwetenschappen en natuurwetenschappen. De stats van de oosterburen werden begin juni gepresenteerd.

Opvallend is dat innovatieve bedrijven aanzienlijk beter scoren dan bedrijven die als progressief of duurzaam bekend staan, al sluit het één het ander natuurlijk niet uit. De meest gewilde werkgever voor Duitse studenten economie en techniek is autofabrikant Porsche, op de voet gevolgd door Daimler/Mercedes-Benz. Ook BMW staat op beide vakgebieden in de top 5. Apple is als werkgever vooral populair bij economen en in de IT/informatica. Bij die laatste groep behoren ook Google, Microsoft en Tesla tot de gewilde werkgevers. Onder natuurwetenschappers duikt een nieuwkomer op: BioNTech loopt daar voorop, voor de Max Plank Society, Bayer en de Fraunhofer Society.

De studenten willen vooral flexibiliteit en een goede werk-privébalans. 59 procent van de studenten in de ICT/informatica, 55 procent in de economie, 45 procent in de techniek en 38 procent in de natuurwetenschappen zou twee tot drie dagen per week thuis willen werken. Het verwachte jaarsalaris zou 48.904 euro moeten zijn, vijf procent meer dan een jaar geleden.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!