B2B Marketing Nederland heeft weer stevig event op de planning
Veel B2B-marketeers willen echte B2B-cases en concrete nieuwe inzichten die ze direct kunnen toepassen in de praktijk.
Op 9 november vindt het NIMA B2B-Xchange event plaats bij AFAS in Leusden. Vijf vragen over dit event aan Pieter Kopmels, voorzitter NIMA-B2B community en Head of Global Marketing bij DSM.
Je hóeft het er niet mee eens te zijn, maar het zijn niet de minsten die het roepen: B2B Marketing heeft momentum. Niet zozeer als ‘aparte marketingfamilie’, maar eerder als marketing met een zakelijke doelgroep waarop alle regels en wetten van het vakgebied van toepassing zijn. Lees ook het gisteren verschenen ‘This is the B2B century, and marketers will be the ones to lead it’.
Pieter Kopmels is voorzitter van de NIMA B2B Community, dat kan worden gerekend tot de meest actieve en resultaatgedreven beroepsverenigingen onder de NIMA Community’s. Hij legt uit en licht toe waarom het team een nieuw B2B event heeft opgezet, dat na twee online edities ein-de-lijk weer eens IRL gaat plaatsvinden. En dat op de plaats die je alleen al vanwege het adembenemend ‘gebouwconcept’ gezien wilt hebben: het clubhuis van AFAS in Leusden.
Om maar direct met de deur in huis te vallen, wat is NIMA B2B-Xchange?
‘B2B-Xchange is hét NIMA-event voor B2B-marketeers in 2022. Voorgaande edities hebben virtueel plaatsgevonden, dus we zijn extra blij nu weer een fysiek evenement te kunnen organiseren waarvoor we te gast zullen zijn bij AFAS in Leusden. Zoals de naam al aangeeft gaat het daarbij vooral om live-uitwisseling en interactie. Naast twee inspirerende keynotes organiseren we twee rondes van minimaal 10 rondetafelsessies over actuele B2B-thema’s. Het unieke daaraan is dat bezoekers zowel toehoorder als actief deelnemer zullen zijn. Geheel in lijn met ons uitgangspunt van ‘vóór-en-dóór B2B marketeers’. Elke rondetafel heeft een eigen thema en deelnemers kunnen zelf kiezen bij welk thema ze willen aansluiten. Daarnaast is er volop gelegenheid om bij te praten met een gevarieerde groep van collega-marketeers, bijvoorbeeld tijdens de netwerkborrel.’
Inschrijven voor het event doe je hierWelke thema’s komen aan bod?
Voor de bepaling van de onderwerpen hebben we het net opgehaald bij de achterban om te horen welke prioriteiten en ontwikkelbehoeftes er zijn. Enkele voorbeelden zijn: Aansluiting vinden bij Management & Sales (interne positionering), Persoonlijke ontwikkeling als Marketingleider, Klantwaarde inzichtelijk maken, Best practices rondom Leadgeneratie, Aanpak B2B Branding, Content Marketing & Campagnemanagement (kwaliteit versus kwantiteit), Marketing Automation en de Inzet van Data voor segmentatie & klantinzichten. Per thema is een tafelvoorzitter aanwezig die vanuit zijn of haar marketingervaring een korte case presenteert over het specifieke thema. Vervolgens gaan we met elkaar in gesprek gaan over het specifieke onderwerp.
Vanwaar dit event en de opzet met rondetafels?
Luisterend naar marketeers uit het netwerk horen we een sterke vraag naar volledig op B2B toegespitstse onderwerpen en praktijkvoorbeelden. Bij de meeste Marketingevents voert B2C de boventoon en zijn B2B-cases in de minderheid. Vaak interessant voor het opdoen van algemene inspiratie, maar het geeft weinig houvast bij de uitdagingen waar de gemiddelde B2B-marketeer mee worstelt. Het opdoen van nieuwe praktijkinzichten die direct toegepast kunnen worden is dan ook iets waar veel B2B-marketeers naar op zoek zijn. Uit eerdere rondetafelsessies die we georganiseerd hebben is gebleken dat dit een zeer effectieve opzet is voor dit soort inzichtvergaring. Door meerdere marketeers rondom een thema samen te brengen creëer je in korte tijd veel inzichten in een specifiek onderwerp. Interessant is overigens dat een goede mix tussen senior en minder junior marketeers vaak tot verassende en creatieve uitkomsten kan leiden, zolang men maar affiniteit heeft met het onderwerp.
Het event wordt georganiseerd door het Bestuur van de NIMA-B2B Community. Wat houdt deze community in en waar staat ze voor?
De community wordt gevormd door zo’n 2.500 NIMA-leden die werkzaam zijn in het business-to-business werkveld en wordt geleid door een bestuur van 8 vrijwilligers, allen ervaren B2B-marketeers die werkzaam zijn bij uiteenlopende bedrijven.
De doelstelling van de community is ‘het bieden van een thuis voor de Nederlandse B2B-marketeer die zijn/haar professionaliteit en het vertrouwen daarin wil vergroten.’ Daarbij proberen we de beschikbare kennis binnen het netwerk zoveel mogelijk te ontsluiten en aan te vullen met verfrissende inzichten van buiten het netwerk. De kennisdeling faciliteren we via LinkedIn, nieuwsbrieven en het organiseren van rondetafels, webinars en andere events, maar ook door de dialoog op gang te brengen tussen individuele marketeers onderling.
Belangrijke uitgangspunten daarbij zijn dat we alles in het teken staat van ‘vóór-en-dóór Marketeers’, dat we ruimte creëren voor zowel grote namen als verborgen parels uit het MKB en dat we content aanbieden op minimaal NIMA-B niveau.
B2B-marketeers worden automatisch uitgenodigd voor de community zodra ze lid worden van NIMA. Naast de fysieke evenementen die we organiseren kunnen ze lid worden van de NIMA-B2B LinkedIn groep en zich inschrijven voor de B2B nieuwsbrief.
In het kort, waarom zou ik dit event niet mogen missen als B2B Marketeer?
Ik denk dat er al heel wat argumenten voorbij zijn gekomen, maar als ik alles kort samenvat: Het is het enige honderd procent B2B-marketing event, volledig onafhankelijk zonder commerciële pitches of sponsorpraatjes, volledig uit de praktijk en met een beperkte tijdsinvestering zul je veel nieuwe inzichten opdoen. En natuurlijk biedt het een prachtige gelegenheid om 1-op-1 bij te praten met anderen die veelal worstelen met dezelfde uitdagingen als jij, want samen sta je sterker tenslotte.
Inschrijven voor het event doe je hier