Van Posters tot Pixels: De Digitale Dimensie van Fandom

De Metagids #81 - Vormen van bewondering en fandom evolueren, voortgestuwd door de onstuitbare golven van technologische vooruitgang.

24 oktober 2023, 10:13 1311 x gelezen

De muren van onze tienerkamers waren ooit bekleed met posters van popidolen en filmsterren. Het waren papier vensters voor onze fantasieën, waar we droomden van ontmoetingen of avonturen met onze helden. Maar zoals elk aspect van het menselijk bestaan, blijft ook de vorm van bewondering en fandom evolueren, voortgestuwd door de onstuitbare golven van technologische vooruitgang.

In het digitale tijdperk, waar de grenzen tussen realiteit en fantasie steeds meer vervagen, duiken er interessante fenomenen op die de traditionele marketingstrategieën op hun kop zetten. Een opmerkelijke ontwikkeling is de opkomst van AI-gedreven fanfictie, waar fans via kunstmatige intelligentie hun favoriete merken en beroemdheden in nieuwe, zelfbedachte scenario’s plaatsen.

Een glimp van deze evolutie zagen we vorig jaar met de #gentleminions-trend, waar tienduizenden jongeren wereldwijd verkleed als het filmkarakter Gru de bioscoopzalen vulden. Een spontane beweging van onderaf, die de makers van de film Minions: The Rise of Gru niet zagen aankomen, maar die wel in hun voordeel werkte. Recentelijk heeft de ‘Grimace Shake’-trend een soortgelijke creatieve golf onder jongeren teweeggebracht, waarbij een humoristisch, zij het macaber, verhaal rond een McDonald’s shake werd gesponnen.

De huidige golf van generatieve AI democratiseert creativiteit en stelt fans in staat om op actieve wijze deel te nemen aan merk- en beroemdheidsculturen op manieren die voorheen ondenkbaar waren. Neem bijvoorbeeld TikTokker @missandaree, die met behulp van de AI-beeldgenerator Midjourney een denkbeeldige relatie met filmacteur Timothée Chalamet heeft gecreëerd.

Bekijk het filmpje hier op TikTok.

Met AI krijgen fans de kans om co-creatieve partners te worden, in plaats van slechts passieve consumenten. Ze willen niet alleen producten consumeren; ze willen deel uitmaken van het verhaal. Merken die dit erkennen en faciliteren, zoals geïllustreerd door de “Barbie AI selfie generator”, kunnen sterke, emotioneel beklijvende relaties met hun publiek opbouwen.

Deze technologische ontwikkelingen markeren de overgang van passieve bewondering naar actieve participatie. Fans zijn niet meer tevreden met het op afstand bewonderen van hun idolen; ze willen deel uitmaken van het verhaal. AI-technologie maakt dit mogelijk door fans de tools te bieden om hun fantasieën te realiseren en te delen met een wereldwijd publiek.

Dit nieuwe terrein, vol mogelijkheden en uitdagingen, vraagt om een herziening van traditionele marketingstrategieën. De creatieve macht is niet langer exclusief in handen van professionals; het is nu gedemocratiseerd. Hoewel dit zorgen baart over het verlies van controle over het merkimago of de publieke persona, biedt het ook kansen voor authentieke betrokkenheid en innovatie.

De digitale technologie heeft de traditionele relatie tussen fans en sterren ontwricht en omgevormd tot een interactief avontuur. Het brengt interessante vragen naar voren over de toekomst van beroemdheid, fandom en zelfs de aard van creatieve expressie. Wat duidelijk is in dit digitale tijdperk, is dat de relatie tussen fans, merken en beroemdheden rijker en complexer is dan ooit tevoren. Het is geen monoloog meer, maar een dialoog die belooft te blijven evolueren in onverwachte en opwindende richtingen.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!