Ecckyonisme
Republikein Bas Verhart is een vurig preker van het media fundamentalisme en mocht het vandaag (donderdag) tijdens het goed georganiseerde Marketing3 allemaal nog een keertje uitleggen aan een zaal vol mensen die zich veelal blind lijken te staren op de pracht en praal van Het Goed Gebrachte Eccky Verhaal. Een verhaal met een einde dat zal worden ingeluid door ontwikkelingen van partijen die VIP buddies zullen introduceren waar men zich in tegenstelling tot Eccky wel langer dan een weekje mee kan identificeren.
Bekende publieke ‘personen’ met een levende ziel maar een digitaal weergegeven karakter. Los van de ontwikkelingsinspanningen van Mediarepublic, die ik zeker waardeer, voorspel ik een vooral door de massaliteit van MSN veroorzaakte korte hype voor Eccky, maar geen lang (succesvol) leven. Ik zet een posting over dit onderwerp over een half jaar in de agenda.
Enfin, dit goed opgeklopte nieuwigheidje is er waarschijnlijk gauw af en de snel in aantal toenemende (gesponsorde) VIP chatbots zoals recent die van Ruud de Wild zullen steeds actueler sneller en afwisselender gebracht worden en daardoor niet alleen binnen het MSN domein in rap tempo populariseren. Een VIP buddy list, dat zal in mijn ogen wel een succesvolle en duurzame dienst kunnen zijn. Directeur Bas Verhart reageerde nogal schamper op mijn schriftelijk gestelde vraag (dank je Frank je hebt absoluut talent) vandaag en benadrukt met zijn antwoord, ‘wij maken een andere keuze’, eigenlijk het Ecckyonisme van Mediarepublic. In deze een soort navelstaarderij zeg maar?
Albert, ik begrijp niet waar je met je kritiek op Eccky naar toe wilt en zoals ik ook al aangaf in mijn reactie op Marketing3, Eccky kun je niet vergelijken met de VIP-buddies zoals die van 538. Waarom niet? Aan Eccky is jarenlang gewerkt en is, met alle respect voor het iniatief van 538, veel meer dan een ‘simpele bot’. Het is een virtueel spel waarbij o.a. gebruik wordt gemaakt van een bot.
Heb je het zelf eigenlijk al eens geprobeerd?
Marco het succes van Eccky zit ‘m niet in de jaren dat je er aan werkt maar in het succes bij het grote publiek. En vooral de duurzaamheid daarvan. Vip buddies ontwikkelen zich ook door en zijn vrijwel onbeperkt aanwezig ook dat is natuurlijk een virtueel spel maar gebaseert op bestaande karakters. De actie van 538 is slechts een beperkte voorbode van wat zich zal afspelen in dit ‘bot segment’ waar Eccky hoe dan ook toebehoort.
‘republikein’ ? ‘media fundamentalisme’ ?
Ik waardeer mf ten zeerste, maar dit soort raaskallerij zou best iets getemperd kunnen worden. Wellicht wat eindredactie op de late avond.
Albert, vanwaar jouw Jihad tegen Media Republic? Die gasten durven ten minste.
Ben het ook niet met je eens en heb langer dan vijf minuten de case gevolgd. Zal de datum ook reserveren. Bas, Yme en sinds vandaag Peter zijn goed in staat om dit uitgewerkte concept in de markt te zetten en luister aub naar Marco want 1+1 is in jouw redenatie niet 2 laat staan 3.
Jan Pieter, een klein beetje satire misschien?
John een JiHad? Wanneer is het hebben van een mening een JiHad? Ik heb wel respect voor de ondernemers van MR maar ik zie Eccky niet echt succesvol worden.
Markies volg ook al wat langer het plan en ben vanaf het begin kritisch geweest. Natuurlijk zijn Eccky en de 538 aktie (nog) niet te vergelijken maar geeef aan waarom ik denk dat VIP buddies het beter gaan doen.
@Albert: Hou de video op Marketing3 in de gaten vandaag….Ik kom met (nog) een primeurtje…
@Albert
Dat het concept van de ‘VIP buddies’ een succes zal worden geloof ik ook. Het is een van de eerste (en meest voordehandliggende) spin-offs die we bedacht hebben voor Eccky. En als geen ander zullen wij in staat zijn, juist doordat wij Eccky ontwikkelen en exploiteren, om aan een dergelijk concept de juiste invulling te geven. We hebben vooralsnog echter besloten dit soort kansen nog even links te laten liggen, hoe verleidelijk het ook is…. We zijn druk bezig met de doorontwikkeling van Eccky aangezien deze dienst, zoals ik je eerder ook al heb aangegeven, nog niet ‘af’ is. Maar er zijn duidelijke strategische en operationele redenen waarom Eccky (in BETA) al wel beschikbaar is (en intensief gespeeld wordt). Wat dat betreft vindt ik het dus ook naief en kortzichtig om zonder enig voorbehoud (je kent onze plannen en strategie niet) te concluderen dat Eccky niet succesvol zal worden.
Uiteraard heb je alle recht op een eigen mening en oordeel, maar de lezers van Marketingfacts verdienen in mijn ogen een iets meer doordachte formulering ervan. Wanneer je daar de moeite niet voor wilt nemen dan lijkt het mij verstandiger dat je dit soort berichten voortaan alleen op je persoonlijke weblog plaatst.
@ Yme Een weblog is naar mijn mening een plek om een opinie of een verwachting af te geven. Het feit dat ‘het’ nog niet af is zal mijn mening over de uitgangspunten, want daar heb ik het over, niet bijstellen. Noem dat marketingsensability voor mijn part. Met de opmerking VIP buddies een spin off te noemen van Eccky raak je de kern van mijn betoog. Je plaatst Eccky in het centrum van een universele ontwikkeling terwijl het niet meer is dan een leuke variant op chatbots die in het algemeen nog aan het begin staan van hun mogelijkheden. Ik weet niet of dit antwoord doordacht genoeg is voor een plaatsing op Marketingfacts? Anyway, Marketingfacts is voor velen ook een plaats om te leren, dus ook voor mij. Ik zie graag de verdere ontwikkelingen van Eccky of de MR variant op VIP buddies tegemoet.
Albert, wat ik een beetje mis in je betoog is hoe dan wel. Kritiek op marketingfacts is prima, maar laten we dan ook een stap verder zetten om te kijken welke punten verbeterd kunnen worden.
Wellicht kan ik zelf een voorzet doen. Een van de kritiekpunten is dat je Eccky maar 7 dagen speelt. Leuk maar te kort om mensen te binden (of met je te identificeren zoals jij het noemt). Dit is m.i. eenvoudig uit te breiden door de verhaallijn verder uit te bouwen. Bouw een gezin, familie, vriendenclub, etc. Het is daarmee niet alleen het creeren van een virteel kindje maar een compleet virtual life. Kijk hiervoor ook eens naar succesvolle massive multiplayer online games (MMOGs) als World of Warcraft en Second Life. Volgens mij staat Eccky nog maar aan het begin van de mogelijkheden. Afhankelijk van het succes (en financiele mogelijkheden), zal deze doorontwikkeling op korte of lange termijn gerealiseerd kunnen worden.
@ Albert
Wanneer ik het heb over een spin-off van Eccky, dan doel ik op de technologie, content en ervaring die aan Eccky ten grondslag ligt, niet de dienst zelf. Eccky is waar we ons voorlopig op richten, maar tijdens de ontwikkeling ervan is altijd al rekening gehouden met de vele andere mogelijke toepassingsgebieden.
Dat het 7 dagen is momenteel is enkel omdat het aantal dagen is teruggebracht van ik meen 21 naar 7. In een beta fase lijkt me dat ook een goede aanpak om de complete ‘lifecycle’ te kunnen bestuderen en aanpassingen snel doorvoeren waar nodig. Er zullen vast nog andere redenen zijn trouwens..
Mijn kritiek is dat het dure vehikel Eccky blijkbaar al rijdende af gemaakt moet worden maar de vraag is of de weg lang genoeg is. Vergelijk de investering in het succesje van 538’s Ruud de Wild met de investeringen (twee jaar begreep ik) en de wat gehypte successen van Eccky en je zal de kansen van VIP buddies op MSN wellicht ook veel groter inschatten. De mogelijkheid om steeds weer nieuwe VIP buddies in je lijst te kunnen plaatsen zullen het succes van deze categorie bots doen toenemen. Hoeveel Eecckys wil een mens hebben? Maar als ik tussen de regels doorlees is Eccky ook een technisch prototype voor VIP buddie toepassingen in de toekomst?
@ Albert
Wat is er zo raar aan dat Eccky “al rijdende af gemaakt moet worden”? Geldt dat niet voor de meeste diensten die de BETA status hebben? BETA is meer dan alleen marketing….
Voor de Ruud de Wild BOT wordt gebruik gemaakt van technologie waar al jaren aan ontwikkeld is door verschillende partijen, de vergelijking die je maakt met Eccky is daarom ook zeer scheef. Wij hebben er bij Eccky voor gekozen om alles zelf te ontwikkelen omdat bestaande oplossingen niet voldeden. En dat is tevens een van de redenen waarom onze uitgangspositie bij het ontwikkelen van ‘VIP buddies’ en andere concepten in dat ‘genre’ erg goed is.
Maar first things first, en dat is Eccky.
Yme, dank voor je inhoudelijke bijdrag aan deze discussie die daardoor wellicht wel thuis hoort op Marketinfacts 🙂 Ik vergelijk Eccky niet technisch met de ‘Ruud de Wild bot’. Ik heb het over de categorie en de rol van VIP bots tov Eccky. Puur op mijn marketingbeleving voorspel ik de VIP bots meer toekomst. Daarom zou de weg voor Eccky wel eens te kort kunnen zijn. De acceleratie komt van andere meer herkenbare varianten waaronder Ruud de Wild bot, de Frans Bauer bot of de Johan Cruijff bot (wordt gesponsored door de TOTO). In deze merken hoef je namelijk niet veel te investeren.
Albert, en als je nu eens VIP buddies toevoegt aan Eccky? In dat geval voeg je een extra element toe waardoor de binding met Eccky er wel is. Vergelijk in deze ook de VIP’s die op bezoek komen in Habbo hotel.
@ Albert
Nee, je vergelijk ze niet technisch, maar wel qua investering en potentiele ROI. Alleen vergeet je e.e.a. mee te nemen in die vergelijking. Vandaar mijn opmerking.
Ik zie niet in waarom je het over de ‘rol van VIP bots tov Eccky” zou willen hebben. Het zijn twee verschillende diensten die welliswaar iets delen qua verschijningsvorm en behoefte van de consument, maar juist ook op die punten vooral heel erg veel verschillen.
Je suggereert zelfs dat er een (negatieve) relatie is tussen het succes van Eccky en de opkomst van VIP bots. Dat lijkt me wat ver gezocht. Ik geloof zeker ook dat de VIP bots als dienst een veel groter bereik kunnen behalen dan Eccky, maar wat heeft dat met Eccky te maken?
Iets wat wij graag doen bij Media Republic is nieuwe dingen creeren, en ja daar hoort zo nu en dan ook een nieuw merk bij. Natuurlijk zijn er veel mogelijkheden voor produkten op basis van bestaande merken, maar is dat een reden om geen nieuw produkt met een nieuwe naam te ontwikkelen? Dat lijkt me een hele rare gedachte die weinigen met je zullen delen.
Los van Eccky zullen we, op termijn, zeker andere toepassingen in de markt gaan zetten op basis van de technologie, content en kennis die we opgedaan hebben met Eccky. Al dan niet in combinatie met bestaande merken. Onderschat echter niet de waarde van van wat wij nu doen met Eccky in die context. Het creeren van artificieel leven is niet zo eenvoudig als het lijkt. Er komt meer bij kijken dan een copywriter aan het werk zetten om een MSN BOT even wat terug te laten zeggen.
@ Marco
Media Republic zou Media Republic niet zijn als er niet een leuke combi gaat komen tussen VIPs en Eccky…;-)
Als we nu gewoon stellen dat ALLE bots per definitie zuigen dan is de discussie snel beeindigd. Kortom: ALLE bots zuigen! (iets zegt me dat dit geen goede bijdrage aan de discussie is)
Wat is Ruud bots zijjn Email Adres die heb ik wel nodig 🙂
[email]ruud@radio538.nl[/email]
Michiel Frackers op Emerce “Ook Eccky, het virtuele kindje van MSN, is een goed voorbeeld van een geïntegreerd concept, hoewel ik bang ben dat dat idee niet echt gaat doorbreken. Ik denk dat er een tweede partij komt die het Eccky-idee in een net iets simpeler vorm gaat gieten waarmee wel succes wordt bereikt.”
Yme je reageert hier sneller dan op je e-mail 🙂
@ Yme
In de reacties op je weblog zeg je: ‘ en anders zouden we hier niet in blijven investeren…. ‘
Dit is natuurlijk geen argument voor succes: Het geinvesteerde bedrag is niet per definitie gerelateerd aan het succes van iets.
Juist veel voormalige keukentafel-ideeen zijn nu heel succesvol. Eerste investeringen zijn vaak alleen wat avonduurtjes van de bedenkers geweest. De voorbeelden kent iedereen.
De ervaring leert dat de gedane investering WEL gaat gelden als argument om iets niet succesvols niet te stoppen omdat er al zoveel geld in zit. Misschien als we er nog wat bij doen…. dan. Enz.
Ik gun Ecky het succes van harte hoor. Maar ben zelf vaak in deze valkuil gevallen 🙂
@ Henkjan
Daar heb je zeker gelijk in. Ik bedoel overigens niet dat het geinvesteerde bedrag iets zegt over het succes van Eccky. Het is meer dat de zeer uitgebreide (en over het algemeen positieve) feedback van gebruikers ons er van blijft overtuigen dat meer investeren economisch zinvol is.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!