10 interessante onderzoeken van afgelopen week

2 maart 2013, 08:50

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 9 2013

Een nieuwe week, een nieuwe selectie van onderzoeken. Deze week onder andere een rapport van comScore over mobile marketing in 2013, onderzoek van Forrester naar de tabletmarkt in Nederland en Europa en nieuwe online video cijfers van Ooyala.

comScore over mobiel in 2013: late majority aan de smartphone

2012 was een goed jaar voor de smartphone en tablets. Zowel in Nederland als in de Verenigde Staten passeerde de smartphonepenetratie de 50 procent. Dit rapport van comScore neemt de veranderingen van het afgelopen jaar onder de loep. Inmiddels hebben meer dan 125 miljoen Amerikaanse consumenten een smartphones, en meer dan 50 miljoen Amerikanen zijn in het bezit van een tablet.

Lees verder

7 op de 10 bedrijven investeert meer in digitale marketing

7 op de 10 bedrijven is van plan haar budget voor digitale marketing voor dit jaar te vergroten. Dat blijkt uit het Marketing Budgets 2013 rapport van Econsultancy en Responsys. Aan het rapport werkte 800 marketeers en bureaus mee. Ter vergelijking: slechts 20 procent van de respondenten geeft aan hun budget voor traditionele (offline) marketing te vergroten. De gemiddelde stijging van het digitale marketingbudget bedraagt 28 procent, dat is iets hoger dan dat voor offline budgetten (26 procent).

Lees verder

Forrester: Nederlanders kampioen tabletbezit

Het aantal tableteigenaren in West-Europa zal de komende 5 jaar verviervoudigen. Dat is althans de verwachting van onderzoeksbureau Forrester. Afgelopen jaar was 14 procent van de volwassenen in het bezit, en dat zal volgens Forrester oplopen naar 55 procent in 2017. Voor het onderzoek ondervroeg 13.000 consumenten uit de EU-7 (Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden). In Nederland bezit momenteel 1 op de 5 volwassen een tablet, en dat zal naar verwachting doorgroeien tot 6 op de 10 in 2017. Daarmee is Nederland, net als vorig jaar, Europees koploper qua tabletbezit.

Lees verder

Twitter maakt val in top 20 meest bezochte sites

Het was al weer een half jaar geleden eer ik de cijfers van de top 20 meest bezochte in het Stats Dashboard plaatste. Tijd dus voor een update. Wanneer we de cijfers van comScore vergelijken met die van een half jaar terug zien we aan de top weinig verschuivingen. De sites van Google staan gezamenlijk nog altijd aan de top met 11,6 maandelijks unieke bezoekers. Ze worden gevolgd door de gezamenlijke sites van Microsoft en Facebook.

Lees verder

Diepte-interviews meest waardevolle methode om gebruikerservaring te testen

Iets meer dan de helft van de bedrijven test de gebruikerservaring, zo blijkt uit het User Experience Survey Report 2013 van Econsultancy. Voor het onderzoek ondervroeg Econsultancy 1.400 digital & e-commerce professionals. Dat betekent dus dat iets minder dan de helft nog niet aan UX-testing doet. Wel zegt driekwart van hen (73 procent) daar in het komende jaar mee te beginnen.

Lees verder

Live streaming scoort vele malen beter dan on-demand video

De Ooyala Global Video Index over het laatste kwartaal van 2012 werd begin deze week gepubliceerd. Het maandelijkse onderzoek, met data afkomstig van 200 miljoen unieke gebruikers uit 130 landen, geeft een goed beeld van de meest recente ontwikkelingen en trends op het gebied van online video. De meest belangrijke bevindingen op een rijtje.

Lees verder

Trends en ontwikkelingen in Crossmedia 2012-2013

2012 was het jaar van de apps. Apps op je smartphone, tablet en op je (connected) TV. 2012 was ook het jaar van de doorbraak van 'Second screen' en het jaar waarin programmamakers begonnen te experimenteren met online formats. 'Gangnam Style' verbrak het record van best bekeken YouTube video ooit. In het trendboek 'Trends en ontwikkelingen in crossmedia' kijkt iMMovator terug op 2012.

Lees verder

The New Apps in the Crowd

Een nieuwe maand, een nieuwe publicatie van Distimo. Deze editie staat in het teken van de laatste ontwikkelingen op het gebied van het uitgeven van apps. Welke nieuwe publicaties zijn er succesvol? Uit het onderzoek blijkt dat je als nieuwe publisher niet zomaar toetreedt tot de top uitgevers. Van de top 250 uitgevers in de Apple App Store for iPhone in de VS is slechts 2% een nieuwe publishers, voor Google Play is dat 3 procent.

Lees verder

Gamesmonitor ‘12

De game-industrie in Nederland is twee keer zo groot als werd gedacht. Dat is goed nieuws voor de innovatie, zeggen onderzoekers van TNO. Dit rapport bevat de onderzoeksresultaten van het grote onderzoek naar de Nederlandse gamesindustrie: omvang, soorten bedrijven en werkgelegenheid, kansen, bedreigingen en internationaal perspectief. Het rapport is mogelijk gemaakt door TFI, TNO, Control Magazine en Monpellier Venture met medewerking van DGA, iMMovator en DGG.

Lees verder

Nieuwe bezoekcijfers sociale media in Nederland

De maandelijks unieke bezoekers van social media in Nederland zijn weer geupdatet in het Stats Dashboard. LinkedIn zet haar stijgende lijn door en ontving in januari 4,3 miljoen bezoekers. Het Hyves bezoek bleef stabiel, en het bezoek aan Facebook en Twitter daalde licht.

Lees verder

Afbeelding: Jonathan Beard (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!