10 interessante onderzoeken van afgelopen week

4 november 2012, 09:23

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 44

In deze blog heb ik weer 10 van de meest interessante onderzoeken van de afgelopen week op een rijtje gezet. Zo bleek afgelopen week dat 75% van de smartphones die in het derde kwartaal zijn verkocht Android draaien. De opkomst van Android is met name ten koste gegaan van Blackberry en Symbian. Nokia verdween zelfs uit de top 5 van smartphonefabrikanten. Twee onderzoeken van SPOT toonden daarnaast aan dat zowel de TV-bestedingen als die van radio wederom zijn gedaald.

Marktaandeel van Android in smartphonesales naar 75%

De groten worden groter. Dat gaat zeker op in de wereld van mobiele besturingssystemen. Het marktaandeel van Android is het afgelopen jaar van 57,5% doorgegroeid naar maarliefst 75%. De groei is met name ten koste gegaan van Blackberry OS en Symbian. Dat blijkt uit de laatste cijfers van IDC. Het aandeel Blackberry OS daalde van 9,5% naar 4,3%. Het besturingssysteem van Nokia zakte nog verder in. De 14,6% van Q3 2011 is afgezakt tot 2,3%.

Verkoopaandelen van mobiele besturingssystemen wereldwijd (in %)

Lees verder

2012 Digital Marketing Optimization Survey

Met een alsmaar naar digitale kanalen verschuivend marketingbudget wordt het steeds belangrijker om de performance hiervan te testen en te optimaliseren. Dit onderzoek van Adobe geeft inzicht in optimalisatiestrategiën van 1.700 online marketeers. Het dient als een gids voor het verbeteren van de online klantervaring.

Lees verder

Apple App Store Performance: The 2012 Top 100 Global Brands

Wederom een nieuwe publicatie van Distimo. In de oktober editie wordt er gekeken naar de performance van de iPhone en iPad apps van de 100 sterkste merken van dit jaar. De grote vraag die Distimo stelt is of deze succesvolle merken eveneens goed presteren in termen van downloads in de Apple App Store.

Lees verder

Anderhalf miljoen Nederlanders gebruiken Video on Demand

Anderhalf miljoen Nederlanders maken gebruik van Video on Demand-aanbod. De inkomsten lagen in 2011 op 53 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) waarover Stichting Video on Demand op Nu.nl bericht. In 2013 moet de grens van twee miljoen gebruikers gepasseerd worden. “In juni 2011 waren dat er nog 750.000”, aldus een woordvoerder van Stichting Video on Demand.

Lees verder

Global Digital Advertising Update Q3 2012

Het Global Digital Advertising van Adobe over het derde kwartaal van 2012 laat zien dat de bestedingen aan zoekmachinemarketing wereldwijd groeien. De toename is een gevolg van een groei in kliks, niet van de groei van de Cost-Per-Click (CPC). Verkeer van mobiele advertenties zal naar verwachting doorgroeien in het vierde kwartaal van 2012. Adobe verwacht dat 1 op de 5 bezoekers vanuit 'paid traffic' komen vanaf smartphones en tablets.

Lees verder

Mobiel browsen en shoppen in West-Europa

In deze West-Europese studie heeft iProspect specifiek ingezoomd op de houding en het gedrag van smartphone gebruikers tijdens het mobiel browsen & shoppen. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met TNS NIPO. Zij hebben in 5 landen ruim 2600 smartphone users ondervraagd. De resultaten bevestigen een aantal zaken die we al wisten, maar bieden ook erg nuttige nieuwe inzichten. Uit het onderzoek blijkt onder andere dat de smartphone het favoriete device om om te browsen naar privé zaken op het werk. Binnenshuis is dit met name voor de tv.

Lees verder

Reclamebestedingen TV blijven dalen

De netto bestedingen voor TV spot reclame zijn in het derde kwartaal van 2012 uitgekomen op € 176 miljoen. Ten opzichte van het derde kwartaal 2011 laat de markt een daling van € 14 miljoen (7,3%) zien. Dat blijkt uit cijfers van SPOT. Het afgelopen kwartaal daalde de markt voor TV spot reclame van € 190 miljoen in 2011 naar € 176 miljoen in 2012. Een daling van 7,3%. Vorig jaar was de stijging nog 7,6%. Deze is nu teniet gedaan waardoor we weer terug zijn op het niveau van 2010.

Lees verder

Reclame-inkomsten radio dalen eveneens

Onlangs publiceerde RAB de radiocijfers en noteerde daarbij een daling van 11%. Daarmee komen de bestedingen uit op 42 miljoen euro. Dat zijn ronduit sombere berichten. Ook als je de lijn doortrekt naar Q4 en heel 2012. De dalende trend wordt zowel voor TV als radio halverwege 2011 ingezet. Afhankelijk nog met een lichte groei ten opzichte van het jaar ervoor, maar naar verloop van tijd wordt deze omgebogen tot een daling vanaf Q1 2012. In 2011 wordt op jaarbasis nog een groei gerealiseerd van 4% bij TV en 1% bij radio, maar in 2012 moeten we rekening gaan houden met een daling.

Lees verder

Meer zoekopdrachten vanaf tablets

Consumenten gebruiken in toenemende mate hun tablet in plaats van hun smartphone voor het opzoeken van retail informatie. Dat concludeert althans Google UK in opdracht van het British Retail Consortium. Google voorspelt dat het zoekverkeer van tablets volgend jaar groter zal zijn dan dat van smartphones. Op dit moment zijn tablets goed voor 42% van alle mobiele zoekopdrachten. Drie maanden geleden was dat veertig procent.

Lees verder

Afbeelding: Ed Yourdon (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!