Case: 1000+ pre-orders via chatbotmarketing

13 december 2017, 07:00

Chatbots. Je hoort er veel over en je ziet er ook steeds meer. Chatbots worden vooral ingezet voor het verbeteren van de klantenservice, webcare en het verder optimaliseren van de customer journey. Zou je chatbots ook in kunnen zetten voor het realiseren van business? Het antwoord in deze case: ja.

Wat is een chatbot?

Een chatbot is simpelweg een geautomatiseerde gesprekspartner. Door de populariteit van conversational interfaces zijn er in razend tempo tools ontwikkeld om je eigen chatbot te creëren.

Chatbots werken vaak met vooraf ingecalculeerde antwoorden, volgens het ‘if this, then that’-principe. Ofwel: als de persoon een bepaald woord zegt, reageert de bot met een bepaalde actie.

Check ook de Marketingfacts Special over Conversational Interfaces

Platformen

Er zijn op meerdere communicatieplatformen chatbots denkbaar. Je kunt bijvoorbeeld een chatbot ontwikkelen voor Slack, maar de meest voorkomende toepassing is een bot voor Facebook Messenger. Bekende platformen die het mogelijk maken om voor niet-developers chatbots te ontwikkelen zijn bijvoorbeeld ManyChat, FlowXO en Chatfuel.

Tot nu toe zijn bots nog geen doorslaand succes. Dat heeft te maken met de slechte zichtbaarheid en toegankelijkheid plus de beperkte mogelijkheid om een menselijk gesprek te voeren. Zodra de industrie het voor elkaar krijgt om gesprekken menselijker te maken, moeten bots naar ons idee een succes worden. Vooral voor marketeers.

Want iedereen is de hele dag online, alleen de diversiteit van kanalen is gigantisch. Via chatmogelijkheden zoals Facebook Messenger bereik je ten opzichte van e-mail vrijwel iedereen in je database. In tegenstelling tot e-mail worden berichtjes vaker met interesse gelezen. De open rates van onze Bot-campagnes liggen namelijk vaak tot wel 3-4 keer hoger ten opzichte van een e-mailnieuwsbrief.

Voorbeelden

Bots worden vaak gebruikt voor het beantwoorden van vragen of het geven van advies. Je kunt echter ook denken een e-commercetoepassingen zoals het afrekenen via een checkoutflow.

eBay heeft een mooi voorbeeld van een e-commerceoplossing. Via de eBay Shopbot kun je via de Facebook Messenger op zoek naar producten en uiteindelijk ook bestellen en afrekenen.

Een bekender voorbeeld van eerder dit jaar is de chatbot van KLM. Dankzij deze bot kun je vluchtinformatie opvragen en inmiddels zelf vliegtickets boeken. In de toekomst wordt het mogelijk om ook af te rekenen binnen Facebook Messenger.

Naast het opzetten van een conversatie is het ook mogelijk om de Messenger-bot te gebruiken als een alternatief voor e-mailmarketing. Je kunt gesegmenteerd op grote schaal berichten sturen en gebruikers bereiken zodra ze in je Messenger-lijst staan.

Chatbots voor online marketeers

Voor resultaatgerichte marketingcampagnes zien we dan ook steeds meer chatbotplatformen inhaken op het realiseren van groei in leads of sales. Voor ons een belangrijke reden om daar mee te experimenteren. Is het mogelijk om via een chatbot leads te realiseren?

Ja, is het antwoord. Het werkt uitstekend. Tijdens de Dutch Search Awards wonnen wij de Social Advertising Award dankzij deze inzet. Dit voorbeeld willen we dan ook graag met je delen. De case:

Winnende Case Dutch Search Awards

Drogespieren.nl is een populair health-blog met dagelijks meer dan 20.000 bezoekers. Auteur Mark van Oosterwijck startte ruim een half jaar geleden met het schrijven van zijn tweede boek: FitChef Turbo. Zoveel mogelijk boeken verkopen is het doel.

Het target van onze campagne was duidelijk. Binnen één week 500 pre-orders realiseren.

Strategie

Om dit te laten slagen hebben we voor 350 euro aan Facebook-advertenties ingekocht om pagina-likes en het nieuwsbriefbestand te targeten. We hebben vervolgens een chatbot geïntegreerd op de Facebook-pagina, om zo een conversatie te starten met onze doelgroep. Deze gesprekken worden gevoerd middels Facebook Messenger.

De bot is ontwikkeld met ManyChat. Het voordeel hiervan is dat je als marketeer geen developer nodig hebt. Daarnaast bied ManyChat gedeeltelijk een oplossing wat betreft de bereikbaarheid van de bot. Er zijn widgets en koppelingen met bijvoorbeeld Facebook-advertenties, zodat de bot snel zichtbaar wordt.

Het mooie van communiceren via bots is dat het super persoonlijk is en je ook meer interactie krijgt dan via e-mail. Om op deze wijze te kunnen communiceren moet de ontvanger toestemming geven voor deelname. Daar hebben we iets creatiefs op bedacht.

We hebben een beroep gedaan op de doelgroep en om hulp gevraagd. Welke van de twee covers spreekt je het meeste aan?

Zodoende hebben we een zachte methode toegepast om gebruikers te converteren naar inschrijvers voor de bot. Bewust hebben we ze niet direct bestookt met commerciële aanbiedingen en op deze wijze voelen ze zich meer betrokken bij het product.

Bij interactie met de advertentie zijn we een chatgesprek gestart.

Klikt iemand op ‘Ik wil stemmen’ dan komen ze op de lijst te staan en kunnen we vaker berichten sturen.

Daarna stuurden wij ze zeven dagen later een bericht met betrekking tot de pre-orderactie: schrijf je in en krijg een gesigneerd exemplaar + 5 euro korting.

Door spreektaal te hanteren denken gebruikers écht te chatten met Mark. Zij waarderen de kortingscode en de persoonlijke berichten. Door de vertraging in de chatberichten leek het alsof Mark ook écht aan het typen was.

Resultaat

Uiteindelijk zijn er 2500 stemmen geconverteerd in 1100 pre-orders! Wat het mooie is van chatbots zijn de hoge openratio’s (97,8%) en clickratio’s (52,3%).

Uiteindelijk hebben we in totaal 4300 subscribers voor onze chatbot gerealiseerd, 1100 pre-orders, een verwachte omzet van 27.445 euro en dat voor een zeer kleine investering.

Ben je nog niet actief met chatbots? Niets houd je tegen om te experimenteren.

Hebben jullie ervaringen met de inzet van chatbots? Deel het in de comments.

Jaap Jacobs
Managing Director bij Fingerspitz

Jaap Jacobs is managing director bij Fingerspitz, een data-gedreven digital marketingbureau in Breda en Eindhoven met 45+ specialisten.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Daan

    Super leuk artikel! Heb er zelf nog geen ervaring mee maar wil er in 2018 wel mee aan de slag. Alleen voor een kledingwinkel/webwinkel vind ik het lastig om een leuke en goede funnel te bedenken voor de chat bot.


    13 december 2017 om 16:21
    haraldheukers

    Interessant artikel. Wel tekenend dat chatbots voor hogere conversies zorgen dan e-mail marketing tegenwoordig. Het proberen waard, ik ga er wel mee experimenteren.


    15 december 2017 om 20:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!