Yahoo en eBay sluiten meerjarige overeenkomst

25 mei 2006, 11:12

Zoals verwacht zijn Yahoo Inc. en online veilinghuis eBay een meerjarige strategische partnerovereenkomst op zowel advertentie als commercieel gebied overeengekomen. Dat maakten de twee internetgiganten zojuist bekend. Doel is om hun positie te verbeteren ten opzichte van marktleider Google.

Yahoo wordt de exclusieve third-party provider van alle grafische advertenties en gesponsorde resultaten op eBay.com. Yahoo zal eBay’s online betaalsysteem PayPal implementeren in haar webdiensten. Yahoo en eBay zullen nog dit jaar een begin maken met gezamenlijke initiatieven.

Dit al de tweede partner, die Google in korte tijd verliest. Eerder dit jaar koos Amazon al voor Microsoft.

Bron: Fox News, Persbericht Yahoo!

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

4 Reacties

    frank

    meerjarig ?


    25 mei 2006 om 13:05
    Jorn

    @frank: Ik denk ook dat meerjarig in deze context beter is, of er wordt een contract bedoeld van 18 jaar of langer…


    25 mei 2006 om 13:22
    Paul van Veenendaal

    @frank, Jorn

    Foutje … bedankt.


    25 mei 2006 om 13:34
    Archos

    Ik denk dat deze allianties op korte termijn wel een bedreiging kunnen vormen voor Google. Google wil een overkoepelend orgaan zijn op alle gebieden, maar de techniek (en daarmee de toegankelijkheid) is nog niet zo ver dat alle diensten massaal worden gebruikt. Volgens Larry Page is Google nu slechts ~5% van wat het moet zijn.

    Dat Google – naast gewoon zoeken – nog duizend diensten in ontwikkeling heeft weten de meeste mensen niet, maar soortgelijke diensten van Yahoo en MS zijn wel bekend.

    Zoals het er nu naar uitziet gaan de grote spelers op internet zich stuk voor stuk tegen Google keren. Door de dominante positie in search kan Google zich blijven uitbreiden, maar als MS binnen korte tijd (voor de release van Vista) een betere zoekmachine heeft, wordt het erg benauwd voor Google. Ik geloof niet dat MS ooit echt beter wordt, maar de zoekrelevantie wordt in ieder geval steeds beter – en dat is misschien wel genoeg icm Windows.

    Microsoft en Amazon gaan duidelijk samenwerken om te concurreren met Google’s ambities voor een overkoepeld orgaan (niet Internet, maar Google). Yahoo en eBay hebben een enorme community en proberen dat bij zich te houden met handige diensten als Answers, Maps en Ecommerce. Maar zij zien natuurlijk ook in dat je weinig hebt aan een grote community die alleen maar content schrijft (want dat is wat er van ze overblijft als Google zo door blijft gaan).

    Als het aan Google ligt zijn er in de toekomst geen portals zoals Yahoo en MSN die eigen diensten groot kunnen maken door ze naar elkaar te linken. Dat linken is slim, maar op die manier wordt het voor anderen erg moeilijk gemaakt om te kunnen concurren met een van die diensten. Google heeft geen portal (“don’t be evil”) en wil laten zien dat op de lange termijn ‘good’ altijd wint van ‘evil’.

    Hoe beter Google wordt, des te kleiner de kans dat MS, Amazon, Yahoo en eBay hun ‘evil way’ (linken naar diensten van partners) door kunnen zetten. Dan moeten ze er dus alles aan doen om hun diensten zo goed mogelijk te maken ipv te profiteren van een grote community die grotendeels geen idee heeft dat er sites zijn die betere alternatieven hebben voor bepaalde diensten.

    Ik verwacht dus dat de vier giganten er gezamelijk alles aan doen om Google ‘dood’ te maken. Want in de toekomst die Google wil, hebben MS, Amazon en eBay geen rol van betekenis. Als mediabedrijf (content) kan Yahoo dan nog behoorlijk groot worden, dus de samenwerking met eBay zal vooral een zet zijn om meer eBay gebruikers naar Yahoo’s community base te trekken.


    25 mei 2006 om 20:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!