Wie is Jesse James Garrett?

7 juni 2006, 03:30

Vandaag geeft Jesse James Garrett een workshop Ajax en morgen is hij één van de sprekers op het 10e SIGCHI Conferentie The Web and Beyond waar ik morgen heen ga. Mede dankzij sprekers van dit formaat is de conferentie op dit moment vrijwel uitverkocht.

Wie is Jesse James Garrett?

Jesse James Garrett is Director of User Experience Strategy en mede-oprichter van Adaptive Path. Sinds hij zijn internetcarrière in 1995 startte is hij betrokken geweest bij alle aspecten van internet van interface design en programmeren tot het bepalen van de high level strategie. Jesse is tevens mede-oprichter van de Information Architecture Institute, een veelgevraagd spreker en elke maand verschijnt er een column in Businessweek.com van zijn hand. Ook schreef hij bekende basiswerken voor online marketeers zoals The Elements of User Experience en The Nine Pillars of Successful Web Teams. Zijn diagrammen en de vaak heldere uitleg van ingewikkelde (technische) zaken zijn kenmerkend.

Jesse James Garrett is echter het meest bekend van de term Ajax. Deze term is de afkorting van Asynchronous JavaScript + XML en introduceerde Jesse James op 18 februari 2005 in een manifesto genaamd Ajax: A New Approach to Web Applications. Na het online zetten van deze publicatie ging Jesse James twee weken op vakantie zonder internettoegang. Zijn verbazing was bij terugkomst dan ook groot; het stuk had een lawine van emailtjes veroorzaakt. Van vragen over het Ajax-concept tot verzoeken om stukjes Ajax te kopen 😉 Recent ontving hij een 2006 WIRED Rave Award voor zijn Ajax-werk. Meer informatie over Jesse James Garret en zijn werkzaamheden vind je op zijn weblog.

Morgenavond op Marketingfacts een kort verslag van The Web and Beyond.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Ik heb vandaag en morgen een overvol programma waardoor ik (opnieuw) een aantal interessante events moet missen; zie dan ook uit naar de verslagen!


    7 juni 2006 om 03:59
    Robert Gaal

    Tot morgen! 😉


    7 juni 2006 om 06:03
    Jeroen Mulder

    Morgen zal zeker interessant worden, vooral met sprekers zoals Jesse James. Ik kijk er erg naar uit en hopelijk zorgt het overvolle aantal er niet voor dat ik niet naar alle sprekers kan gaan die ik graag zou willen zien 😉


    7 juni 2006 om 06:23
    Alper Çugun

    Ik heb JJG gezien in Kopenhagen waar hij met een interessant, maar half-af verhaal kwam wat betreft de volgende generatie informatie-architectuur (beyond tagging). Wees daar bewust op en vraag door hoe hij de dingen voor zich ziet.


    7 juni 2006 om 06:55
    Dick

    Ajax is fantastisch vanweg zijn heel nieuwe mogelijkheden, maar …. je site is bijv. bij surfers vanaf hun werkplek bij een bank, verzekeraar of ministerie niet meer zichtbaar.

    Ik heb er pas een test mee gedaan en besloten toch maar weer wat stapjes terug te doen 😉 Tot verdriet van mijn programmeur overigens ..


    7 juni 2006 om 07:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!