Het belang van User Experience

15 juni 2006, 06:21

Het belang van User Experience

Vincent Luyendijk van IN10 verwijst naar een interessant model dat het belang van user experience weergeeft (vandezelfde mensen die ook het Flickr-model in kaart hebben gebracht).

Bij user experience draait alles om de afstemming tussen doelstellingen en verwachtingen. Zolang daar geen grote afwijkingen tussen zitten, zal de ervaring van de gebruiker (user experience) positief uitpakken, met alle positieve gevolgen vandien (aankoopmotivatie, geloofwaardigheid, positieve buzz, herhaalbezoek, etc.).

Cruciale vraag is of je user experience kunt meten. Wellicht aardig in dit verband is het model van Thomas Baekdal (via: Netlash). Hij baseert usability op vier sleutelfactoren: fast, efficiënt, simple and focused. Die vier factoren meet hij volgens bekende wiskundige modellen waarvoor hij een Excel-analyser (xls) maakte om bij te houden. Aanrader!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Michel

    Het lijkt wel erg veel op een ‘hippe’ versie van SERVQUAL VAN Parasuraman, Zeithaml en Berry. En dan aangevuld met wat usability aspecten. Volgens mij is het niks nieuws.


    15 juni 2006 om 13:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!