Hoeveel reisbureau’s zijn er in 2011?

16 juni 2006, 04:32

Wie het weet mag het zeggen maar feit is dat het aantal verkooppunten de laatste 5 jaar met 10% is gedaald van 2.000 naar 1.800. De laatste jaren zie je ook geen initiatieven meer van kleine zelfstandigen of nieuwe ketens die er aan denken om een stenen reisbureau’s te openen. Net zo min als het beginnen van een videotheek of een cd-winkel. De nieuwe winkels voor deze producten ontstaan op internet. De investeringen om een winkel op internet te beginnen stellen ook weinig meer voor. Met een computer, een internetverbinding, (gratis) webruimte of weblog en je aanmelden als affiliate bij Tradedoubler en Adsense en je bent in business. Niet voor niets is het segment reizen de grootste markt voor affiliate marketing.

Volgens een recent onderzoek van het CVO (Continue Vakantie Onderzoek) werd vorig jaar 41% van de vakanties online geboekt. Op internet onstaan dus de nieuwe verkooppunten, geen nieuwe stenen reisbureau’s dus. Maar zijn er dan nog stenen reisbureau’s in 2011? Ja, natuurlijk. Maar de dalende lijn zal zich wel voortzetten en de kleine zelfstandige reisondernemer zal zo goed als verdwijnen. De markt wordt nu al verdeeld onder de bestaande grotere spelers of men sluit zich aan bij de grotere samenwerkingsverbanden. Zo heeft VakantieXperts inmiddels ruim 140 reisbureaus, waarvan 60 zelfstandigen. De grotere spelers en franchisers kunnen wel investeren in winkels, call centra en internet. De focus hier is multichannel. Maar ook hier is het onrustig want de direct verkopende airlines zoals Transavia.com en Martinair en nieuwe toetreders zoals Expedia, Yahoo en in nabije toekomst Google? zullen de markt van de stenen reisbureaus nog verder onder druk zetten. Maar de regel die echter nog steeds voor iedereen opgaat is dat je “Top of Mind” moet zijn bij de consument, jouw klanten. En dus heeft een slimme ondernemer van een stenen reisbureau best nog troeven in handen, als hij maar weet de consument op het juiste moment te bereiken.

Martin van Kranenburg
Trainer. Spreker en auteur bij Schrijven voor het Brein

Martin van Kranenburg is auteur van het boek Schrijven voor het Brein. Conversie is 95% psychologie. Tekst de belangrijkste aanjager. Ontdek de kracht van neuromarketing in tekst.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Jhon

    Martin, ik ben van een andere mening als het gaat om de kleine zelfstandige. Ik denk juist dat deze zeer goede en misschien nog wel de beste kansen heeft. In mijn ogen zijn het juist de specialisten die in deze markt kunnen overleven. Het gaat daarbij dan om kennis en service op basis van ervaring. Geen 16-jarige schoolverlaters die net 3 keer over de grens zijn geweest en mij moeten adviseren. De massa ofwel de grote ketens zullen het lastiger krijgen met de ‘nieuwe’ concurrentie. Enkele hebben dat 8 jaar geleden al ingezien EN hebben daarop actie ondernomen. Ook zij hebben goede overlevingskansen. Voor de rest die nu nog moet beginnen, mist de boot. Uiteraard zal ook de specialist multichannel moeten, maar diegen die in deze markt daar nog over twijfeld….


    16 juni 2006 om 04:56
    René

    Ik ben ook van mening dat de specialisten de toekomst hebben; naast de grote spelers natuurlijk. Ik verwacht dat de kleine (offline) reisbureau’s zullen opgaan in de grotere of het bijltje erbij neer leggen. Maar de grote reisbureau’s verkopen voornamelijk massa-reizen, en consumenten worden kritischer: zoeken verder, specifieker en hebben veel eisen. De pakketten die worden aangeboden door de grote ketens zijn veelal niet dynamisch en kunnen maar in beperkte mate worden aangepast aan de specifieke wensen van de klant. Juist de specialisten die daar op in spelen hebben veel mogelijkheden.


    16 juni 2006 om 06:45
    Edwin

    Aanluitend bij de vorige spelers, specialiseer je in een niche, zorg dat je de specialist wordt in reizen naar een bepaald land of met een bepaald thema, zorg voor aanwezigheid op het web (web log, etc.)… dan zijn er zeker kansen…


    16 juni 2006 om 09:09
    Miggy

    Als eigenaar van een klein gespecialiseerd reisbureau heb ik volle vertrouwen in de toekomst.

    Ongeveer 2 jaar terug zijn wij (team van 3) begonnen om van onze passie een bedrijfje te maken en het loopt prima. Juist de lompheid van de grote spelers stoot mensen vaak tegen de borst, daardoor zoekt men liever iets verder en komt uit bij bureaus zoals dat van ons. Op het web doen wij niet veel meer dan wat google ads, wat kleine ads op pagina.nl en het bijhouden van een paar websites. Meer is ook niet nodig, wij ambiëren geen online boekingsmogelijkheden.

    Het is inderdaad wel duidelijk zichtbaar dat steeds meer algemene reisbureaus het moeilijk hebben en zelfs de deuren moeten sluiten. Dat heeft niet alleen met online reisbureaus te maken, maar ook met de commissies die luchtvaartmaatschappijen uitkeren voor een gemaakte boeking. Dat zijn bedragen van 0 tot 1 % van de ticketkosten exclusief belastingen en toeslagen. KLM bijvoorbeeld betaalt in zijn geheel geen commissies meer. Je moet als reisbureau zelfs maar iets in het leven roepen om je kop boven water te houden. Dus bereken veel bureaus ticketing kosten, boekingskosten en / of andere kosten.

    Indirect zal het online boeken daar wel iets mee te maken hebben uiteraard. Maatschappijen hebben de reisbureaus niet echt meer nodig en waarom commissies betalen als mensen rechtstreeks bij de maatschappij kunnen boeken. Tot het gaat om echt reisadvies, dan sturen de maatschappijen de klanten maar al te graag door naar de spcialist.

    Ook de consument krijgt langzaam maar zeker in de gaten dat de service op internet anders in dan die van een reisbureau. Mensen bellen ons bureau om vragen te stellen over hun reis. Je doet het niet, maar je zou graag zeggen: Dan moet u even internet bellen… Dat is namelijk ue reisagent.


    16 juni 2006 om 11:44
    BasPaauw

    Op de PhoCus Wright Conference in 2004 was travel search (Kayak, Sidestep) een hot item. Prijs was toen met name de drijfveer van online travel en deze werd door de travel search engines weggenomen. In 2005 waren met name personalization, engagement en experience een hot item op de conferentie. De grote 3+1 wil zich meer gaan richten op kwaliteit dan op prijs en daar de gehele vertical channel in stimuleren. Partijen als Yahoo en AOL presenteerden met name integratie modellen van travel content waar de travel search engines in verwerkt zijn maar ook de verkopende partijen als Travelocity en Orbitz. Google voorspelde voorlopig niets te gaan doen aan travel. Op de conferentie in 2006 zal User Generated Content een nog heter item zijn. Yahoo en AOL maken al veel gebruik van UGC maar dit zal ook steeds meer User Generated Advertising worden. Pure Brick and mortar reisbureaus kunnen het nog goed volhouden zolang er nog genoeg mensen zijn die hun weg nog niet kunnen vinden op het internet maar in 2011 zal een betere prijs, kwaliteit en advies inmiddels te vinden zijn op het internet voor zover dat nu al niet het geval is.


    16 juni 2006 om 12:53
    Arnoud Rademaker

    Er wordt terecht beargumenteerd dat er overlevingskansen zijn voor kleine gespecialiseerde beureau’s.

    Daarnaast moet er ook nog rekening gehouden worden met:

    A) de behoefte aan sociaal contact (Maslov vindt dit een basisbehoefte). Er zal volgens mij altijd een groep mensen zijn die naar een stenen reisbureau zal gaan.

    B) demografische ontwikkelingen zullen andere behoeften oproepen. Mogelijk zal de consumentem om meer persoonlijke begeleiding vragen.

    Groet,

    Arnoud


    16 juni 2006 om 12:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!