Patiënt nog lang geen zorgconsument

16 juni 2006, 03:31

Gisterenmiddag was ik aanwezig bij het congres van patiënt tot zorgconsument in Media Plaza te Utrecht. De organisatie was voortreffelijk, de sponsors genereus (het congres was gratis) en de sprekers leuk. Echte doorbraken waren er voor mij niet, maar wellicht omdat ik bekend ben in het wereldje van zorg en enigszins bekend ben in het wereldje van interactieve media. Alle presentaties staan online, dus onderstaand verslag gaat over indrukken en sfeer.

Er waren sprekers vanuit twee groepen: de interactieve wizz-kids en de vooruitstrevende patiëntenorganisaties. Dit alles onder leiding van Stephan Fellinger die na afloop snel weg moest om zijn prijs in ontvangst te nemen. Stephan opende met zijn eigen, bekende, verhaal over de veranderende consument en de interactivering van de wereld. Of, verder geredeneerd, de co-creatvivering van de wereld. Vervolgens twee wizz-kids van collega medicalfacts. De eerste, Martijn Hulst, zal bijna toetreden tot de gelederen van een groot adviesbureau en oefende met verve zijn nieuwe rol in een presentatie over (medische) weblogs. Zijn achtergrond bij een groot ziekenhuis kwam minder tot zijn recht dan zijn achtergrond als blogger, maar het was zeker een aardig verhaal. Vervolgens sprak Jan Martens over Google Health. Hij hield het kort en krachtig. En spannend, want echt veel is niet duidelijk over Google Health. Anders dan googlen met (deels) expertise tags is het niet in mijn ogen.

Vervolgens kwam Erik van Uden, de communicatiemanager van de VSN aan bod. Niet alleen deed hij zijn werk goed (we weten nu allemaal wie zijn vereniging vertegenwoordigt), hij vertelde ook het leukste verhaal. Zijn organisatie is echt bezig met de betrokkenheid van de leden te verhogen, via een mijnVSN voor leden. Leuker waren de twee zeer smal gerichte sites moov en jackies. De laatste heeft naast een sterke community-component, ook een mate van co-creativity. Hiermee kwam iets door van Stephan’s verhaal in de rest van de middag.

Afsluitend sprak Johan Beun, gepokt en gemazeld in de patiëntenverenigingen en nu slechts lid. Zijn verhaal was cynisch, want “dat word je na 17 jaar actief in de patiëntenverenigingen”. Zijn belangrijkste boodschap: vergeet onze belangrijkste klant niet, de alleenstaande, oudere, arme en niet-digitale vrouw.

Stephan probeerde nog af te sluiten met een positieve draai, maar dat werd moeilijk. Uiteraard ging het op de borrel vooral over de leuke voorbeelden.

De bijeenkomst was druk bezocht en DucthBlend had het goed onder de knie. Vooral veel patiëntenorganisaties waren aanwezig. Het concept lijkt me rijp voor een vervolg volgend jaar. Een tip voor Kirian en Kitty van DutchBlend: ga op zoek naar de informatie- en adviesfunctie van overheden en instellingen. Het zogenaamde 1-loket bevindt zich straks in elke gemeente (per 1 januari 2007) en daar gaat straks een wereld van wonen, zorg en welzijn schuil. Ook zou ik graag wat gezien hebben van “informele” consumenteninitiatieven, zoals op hyves.

Zonder echte voorbeelden (denk aan de inkoopmacht van verenigingen bij zorgverzekeraars), kreeg ik het gevoel dat de patiënt, vooral nog patiënt is. De zorgconsument komt er pas over een lange tijd aan, helaas voor minister Hoogervorst.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

5 Reacties

    Jan

    Dit is een mooi verslag, hartelijk dank.

    Tijdens mijn studie(s) heb ik geleerd om presentaties binnen de beschikbare tijd te houden, heeft dat toch nog wat opgeleverd ;-).


    16 juni 2006 om 05:39
    Jurjen de Vries

    Ook mijn complimenten aan DutchBlend voor de goede organisatie en het waardevolle congres.

    2 Zaken die ik nog graag terug had zien komen zijn Wiki(pedia) en thuiszorg apparatuur. Maar wellicht voor de volgende keer, want wat mij betreft is het voor herhaling vatbaar.


    16 juni 2006 om 05:44
    media

    Was van plan om er gisteren ook bij aanwezig te zijn maar dat is me helaas niet meer gelukt. Daarom goed om je verslag te lezen Gijsbregt!


    16 juni 2006 om 05:44
    Gijsbregt

    @ Marco, miste je al…


    16 juni 2006 om 08:14
    Ine Plompen

    Mijn complimenten aan DutchBlend voor de goede organisatie en het waardevolle congres.

    Gepassioneerde sprekers, ieder op zijn eigen wijze.

    Boeiend vond ik de mogelijkheden van inzetten weblogs en hyves. Zou daar graag wat meer van gezien hebben.

    Zeker voor herhaling vatbaar, met graag een volgende keer ook ontwikkelingen en mogelijkheden binnen de GGZ.


    7 juli 2006 om 09:23

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!