WK Voetbal? WK Marketing!

22 juni 2006, 15:50

Tijdens de WK 2006 wordt naast de strijd op het voetbalveld, nog een stijd gestreden namelijk tussen Adidas en Nike. Een strijd die vanuit marketingoogpunt erg interessant is.

Met een investering van 200 miljoen dollar heeft Adidas elke mogelijke concurrent uitgeschakeld als sponsor van het WK. Als alternatief creerde concurrent Nike de social networking site Joga.com in samenwerking met Google. Voetbalsterren als Eric Contana speelden een rol in de Joga Bonita campagne en Ronaldinho toonde zijn kunsten in de virale video Brazilian ping pong. Tot slot werd de Joga Bonita Chain opgezet met inmiddels videomateriaal van 243 spelers uit 47 landen. Al met prachtige èn krachtige marketinginspanningen van Nike om mee te liften op de WK-hype zonder zelf sponsor te zijn.

Het WK Voetbal is dan ook eigenlijk een WK Marketing tussen het oude marketing met de exclusieve sponsorrechten van Adidas en het nieuwe marketing met viral video’s en communities van Nike, aldus communicatiebureau Hill Holliday.

Volgens Alexa staat Joga.com inmiddels op de 961ste plaats van populairste site wereldwijd en heeft Joga.com qua traffic inmiddels adidas.com ingehaald.

Vorige week publiceerde Tapps de resultaten van een onderzoek naar het mediagedrag van voetballiefhebbers. Daaruit bleek dat vrouwen vluchten naar het internet tijdens het wk. In dat zelfde onderzoek werd door 30 procent van de 12.000 respondenten Nike geassocieerd met het WK, terwijl Nike dus geen sponsor is en ook geen campagne op tv heeft lopen. Adidas, wordt genoemd door 17 procent van de liefhebbers gevolgd door Coca-Cola als goede tweede. Andere niet-sponsors die handig meeliften met de WK hype zijn Heineken 17 procent.

Het WK voetbal is nog niet over, ook dit ‘WK Marketing’ niet, maar ik heb het donkerbruin vermoeden dat (relatief gezien) de opbrengst van de investering van $200 miljoen door Adidas niet op kan tegen Nike. Wie zet er in op Adidas?

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    evroekel

    @Barry: Ik weet niet wat je bedoeld met “kopietje van Nu.nl”, maar mocht je vermoeden dat ik iets van nu.nl heb overgenomen zonder bronvermelding dan is dat niet juist.

    De tekst die jij aanhaalt is door Charles Vos van Tapps om 16:34 vandaag naar mij gemaild en opgenomen in de posting die ik al aan het schrijven was naar aanleiding van het artikel van Hill Holliday. Marco had al eerder een posting over Tapps-onderzoek gemaakt, dus daar heb ik naar gelinkt. Als ik iets van nu.nl had overgenomen, dan waren ze keurig als bron vermeld. Maar dat is nu niet het geval.


    22 juni 2006 om 19:32
    media

    Inderdaad een mooie strijd tussen Adidas en Nike. Toevallig afgelopen week een interessante documentaire gezien over de broers Adolf (Adi) Dassler en Rudolf Dassler die in de jaren ’20 in het plaatsje Herzogenaurach resp. Adidas en Puma zijn begonnen.


    22 juni 2006 om 21:57
    Barry

    @Erik: Ik bedoelde niet dat jij kopieerde, het stukje dat eronder staat heb ik gekopieerd van Nu.nl als aanvulling op jouw verhaal..


    23 juni 2006 om 06:35
    wk voetbal 2010

    Zonder marketing geen inkomsten, zonder inkomsten geen leven.


    3 januari 2010 om 14:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!