Wat is de maximale houdbaarheidsdatum van een tv-commercial?

27 juni 2006, 20:13

Nu het WK Voetbal voor ons Nederlanders achter de rug is hebben we mooi de tijd om terug te blikken naar een aantal WK-akties. Persoonlijk vond ik dat Nationale Nederlanden het erg goed heeft gedaan. Alles werd uit de kast gehaald. Zo hebben ze hun best gedaan op een fraaie website geheel gericht op het WK. Zelfs een weblog met RSS-feed ontbrak niet. Dagelijks werd rondom elke voetbalwedstrijd in het reclameblok de tv-commercial uitgezonden met sfeerbeelden van WK- en EK hoogtepunten uit het verleden op het nummer Als de dag van toen (mp3) van Reinhardt Mey. Prachtig allemaal!

Toch zijn er mensen zoals Gerrit-Jan Doorneweerd die op een gegeven moment jeuk kregen van het spotje. Doornbeweerd schrijft dan ook dat de maximale houdbaarheidsdatum van het spotje een week is. En eerlijk gezegd moet ik hem daarin gelijk geven. Ik kreeg er op een gegeven moment ook genoeg van terwijl het toch een prachtige commercial is.

Cruciale vraag is hoe je dit kunt voorkomen en toch gedurende een heel toernooi aanwezig zijn in de commercial-breaks? Door heel subtiel te varieren in de spotjes zodat het een spel wordt om de verschillen te ontdekken? Door wisselende commercials te tonen? Of gewoon minder frequent uitzenden? Wie heeft suggesties?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Kasper Katje

    Volgens mij is dat grotendeels persoonlijk. Sommigen krijgen al kriebels bij de eerste woorden van de zanger en anderen, zoals ik, kunnen er geen genoeg van krijgen. Ik baal zelfs als slechts de ingekorte versie wordt gedraait.

    Wel vond ik dat ze met iets anders hadden moeten komen nadat Oranje was uitgeschakeld al heeft de onvoorwaardelijke liefde, in voor- en tegenspoed, natuurlijk ook wel iets.

    De houdbaarheidsduur hangt dus van vele factoren af en zal ook sterk per reclame verschillen.


    27 juni 2006 om 20:20
    CasaMan

    Bij mij ging de reclame een beetje irriteren door de regelmaat waarmee hij wordt uitgezonden.

    Je weet/wist namelijk precies wanneer hij komt/kwam. Mocht je het spotje op verschillende tijden en plaatsen tegenkomen zou het geheel al veel langer fris blijven denk ik.


    27 juni 2006 om 21:05
    ErwinVanLun

    @Kasper: het is idd heel persoonlijk. Ik kan er niet genoeg van krijgen. Maar toegeven: ik ben geen voetbal liefhebber dus ik heb het denk ik een keer of zes, zeven gezien.

    Wat ik wel miste is de aansluiting naar (blijkbaar) alle online activiteiten. Ik heb er niets van gezien. NN gaf me geen reden naar het web te gaan. Het vermelden van de website http://www.nn.nl ook niet. Wat zou ik daar dan kunenn vinden? Wat mij betreft was het gewoon een televisiecampagne. Maar blijkbaar was er nog veel meer. Tipje voor het volgende kampioenschap.


    28 juni 2006 om 07:05
    Bas

    Wat Nationale Nederlanden betreft, dat spotje met die beelden en dat nummer is wel oké mijn inziens. Echter, de hele tijd die slogan van “NN supportert studio sportzomer”, “deze wedstrijd is mede mogelijk gemaakt door NN” en de rest van die intro’s en outro’s bij alle WK programma’s op NED 2 hangen me de keel uit…. Die 4 rode kaarten bij NED – PORT waren zeker ook mogelijk gemaakt door NN? (Das wel aardig: kaartensponsoring! Logo op de gele kaarten en rode kaarten en als de kaart getrokken wordt in beeld: “Deze kaart werd u aangeboden door “. Dus voor de kaarten aan het NED elftal een Portugese sponser en andersom…..


    28 juni 2006 om 07:33
    Kasper Katje

    “Deze kaart werd u aangeboden door

    😛

    Zou me idd niets verbazen wanneer dit over 4 jaar werkelijkheid zou zijn.


    28 juni 2006 om 09:09
    ErwinVanLun

    @Kasper, Bas: krijgen we dan ook oranje kaarten?:-)


    29 juni 2006 om 06:43
    thurinus

    @kasper: Deze kaart werd u aangeboden door Hallmark. :D:D


    4 juli 2006 om 08:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!