Kranten zien oplages opnieuw dalen

5 juli 2006, 05:46

De oplages van de Nederlandse dagbladen zijn opnieuw teruggelopen. Dat blijkt uit de gisteren gepubliceerde cijfers van het meetinstituut HOI (via: NRC).

De Volkskrant heeft ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar te maken met de sterkste afname (-3,2%). Vooral de losse verkoop liep sterk terug (-11%). Trouw laat een daling zien van 3,1 procent, NRC Handelsblad van 2,2 procent en De Telegraaf daalt minder dan 1 procent. Trouw zag als enige krant het aantal abonnementen stijgen. De combinatie van het Algemeen Dagblad en een aantal regionale dagbladen bestond nog niet in het begin van 2005, maar ten opzichte van het laatste kwartaal van 2005 daalde de oplage met 6,2 procent.

Weekendabonnementen winnen aan populariteit. NRC Handelsblad heeft 38.600 weekendabonnementen (vrijdag en zaterdag), een stijging van 80 procent in vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2005. Het aantal deelabonnementen van de Volkskrant, al dan niet in combinatie met E-paper, bedraagt 27.300.

Zie voor verdere analyse ook Mediaonderzoek.nl.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Goedemorgen Marco,

    Je schrijft: “Trouw zag als enige krant het aantal abonnementen stijgen”.

    Ik wil eraan toevoegen dat de oplage van Het Financieele Dagblad met 6% is toegenomen. Ik neem aan dat een gedeelte van deze toename is toe te schrijven aan een toenemend aantal abonnees.

    Ik heb sterk de indruk dat de oplage van Het Financieele Dagblad is gekoppeld aan de ontwikkeling op de beurs. Zodra de belangstelling voor het beleggen in aandelen toeneemt stijgt de oplage van Het Financieele Dagblad met vertraging. Neemt de belangstelling weer af? De oplage daalt met enige vertraging.

    Volgens mij is Het Financieele Dagblad een vreemde eend in de bijt. De Metro en de Spits kunnen niet concurreren met het Financieele Dagblad omdat Het Financieele Dagblad voor haar doelgroep TE specifiek nieuws brengt.

    Groeten,

    Arnoud


    5 juli 2006 om 06:41
    media

    Je hebt gelijk Arnoud; oplage FD is inderdaad ook toegenomen! Ik heb mij helemaal laten leiden door het artikel in het NRC.


    5 juli 2006 om 06:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!