Wat is het effect van banner advertising op het online koopgedrag?

10 juli 2006, 14:40

Wat is het effect van banner advertising op online koopgedrag?Marketing online verwijst naar een interessant onderzoeksartikel (pdf) van wetenschappers aan de University of Chicago Graduate School of Business naar het effect van banner advertising op het online koopgedrag van consumenten.

Jammer dat de onderzoekers hun resultaten hebben gebaseerd op data uit 2000, maar de bevindingen zijn toch de moeite waard om te noemen. Zo blijkt dat de kans dat consumenten iets kopen groter is naarmate ze vaker een banner zien. Maar het onderzoek laat ook zien dat als een consument veel verschillende (unieke) internetadverenties zien, het juist een negatief effect heeft op het aankoopgedrag. Internetcampagnes zullen dus zo ontwikkeld moeten worden dat consumenten minder verschillende uitingen op verschillende webpagina’s zien. Meer van hetzelfde is dus beter aldus de onderzoekers.

Eerder deze maand verwezen we al naar een Nederlands onderzoek naar het effect van animatie en retorische vragen in online banners.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    Sint

    Is dit niet een open deur? Meer van hetzelfde betekent toch automatisch minder concurrentie en daarmee een hoger rendement uit advertentiecampagnes?


    10 juli 2006 om 17:55
    Kasper Katje

    Ik zat meer te denken richting: rustiger omdat het niet steeds nieuwe banners met nieuwe boodschappen zijn waardoor de irritatie ook afneemt en er dus positiever tegenover gaat staan en de boodschap beter in zich opneemt.


    10 juli 2006 om 18:10
    media

    Sint, ik heb het ook geinterpreteerd als zijnde dezelfde of verschillende uitingen van dezelfde afzender. Belangrijk in deze is wel de testfase waarbij je kiest voor de beste banner en deze dus grootschalig uitzet tijdens de campagne: meer van hetzelfde dus!


    10 juli 2006 om 18:15
    ssmeding

    Oké, dit onderscheid in de interpretatie van het artikel is wel van wezenlijk belang 🙂


    11 juli 2006 om 06:45
    Kompis

    Afgelopen periode heb ik dit getest. Voor hetzelfde product meerdere creaties (met andere usp’s en uiterlijk) tegelijkertijd laten draaien. In de periode hiervoor had de best performing creatie 100% ingezet. Uiteindelijk heb ik geen verandere trend kunnen ontdekken. Zowel CTR als uiteindelijke conversie naar sales bleven gelijk.


    26 juli 2006 om 17:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!