Zakelijk succes met RSS

17 juli 2006, 10:45

In mijn vorige post, over Macht en marges in de RSS keten, heb ik gekeken naar macht en marges daarin. Feeds zelf kwamen daar nog niet aan bod. Daarom nu, wederom in het kader van Feedo/Feeder onderzoek, aandacht voor commercieel kansrijke feedcontent, feedfuncties en de doelgroep. De beloofde facts & figures afkomstig uit de database van Feeder ben ik niet vergeten, het vergt alleen wat meer werk dan gedacht. Daarover in de volgende post meer.

Functie

Vorige week hebben lezers gereageerd op een aantal mogelijke businessmodellen rond RSS diensten. Welke modellen achten jullie kansrijk, en waarom? Adverteren in feeds wordt door niemand omarmt als kansrijk. Rode draad is: voor (feed)content die persoonlijke genoeg is is de kans het grootst dat de ontvanger ervoor wil betalen. Ook RSS als aftersalestool (en daarmee als leadgenerator) wordt een goede toekomst toegedicht. Mogelijkheden die worden genoemd zijn updates en nieuws verzenden naar gebruikers die bijvoorbeeld software hebben aangeschaft. Maar ook beleggingsadviezen voor afnemers van financiële producten. Voor de zakelijke markt worden mogelijkheden gezien op het gebied van knipseldienst en interne nieuwsvoorziening (content voor intranetten).

Inhoud

Zaak is gebruikers voor de functies distributie en consumptie aan, in dit geval, Feeder en Feedo te binden. Het creëren van een community draagt daartoe bij. Minstens zo belangrijk is voldoende unieke content. Immers, het is een kwestie van geld voordat de concurrent de techniek heeft gekopieerd en onze namen overvleugeld. Over concurrenten gesproken, op nationaal niveau lijkt de conclusie gerechtvaardigd dat Bloglines marktleider is. Een korte rondgang langs diverse (zakelijke) blogs bevestigt dit. Zo geven onder andere Marketingfacts, ICT & Onderwijs BLOG en De Nieuwe Reporter aan dat hun feeds voor het grootste deel via Bloglines worden geraadpleegd.

Doelgroep

Bovenstaand zijstapje (over Bloglines) geeft goed aan hoe belangrijk het is om op (nationale) content te concurreren en niet (slechts) op techniek. Technisch biedt Bloglines, nu of straks, alles wat de gemiddelde RSS gebruiker maar wensen kan. Belangrijker nog: deze internationale dienst is nu al eerste keus voor de eerste/vroege groep RSS gebruikers. Juist deze klanten spelen een belangrijke rol in het op- en uitbouwen van een merk. Unieke informatie van hoge kwaliteit geeft deze early adopters misschien reden om ook Feedo en Feeder te overwegen (en vervolgens te promoten). Voor de functionaliteit hoeven ze de overstap wellicht niet te maken, voor de content kunnen ze straks in het beste geval niet om ons heen.

Ben jezelf bezig met een RSS initiatief, dan wil ik graag weten hoe jíj de toekomst ziet.

Ik werkte tien jaar bij de grote uitgevers van Nederland. In 2001 ben ik voor mezelf begonnen, als zelfstandig webmarketeer en freelance auteur. Op internet zijn zoekmachines mijn grote passie. Zo voer ik voor grote en kleine klanten Google AdWords-campagnes. Begin 2005 heb ik Feeder, de Nederlandse RSS zoekmachine, gelanceerd.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!