TomTom lanceert zoekmachine campagne in 12 landen

28 juli 2006, 13:33

AEX fonds TomTom, leverancier van persoonlijke navigatieproducten en diensten, heeft zoekmachinebureau Checkit als partner gekozen voor het managen van 22 campagnes in 12 landen. De TomTom-campagnes zullen ingezet worden in Nederland, Engeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Australië, België, Oostenrijk, Zwitserland, Denemarken en Zweden. In totaal zijn er 22 campagnes in 12 verschillende landen en 8 verschillende talen.

Stephan van Kruisselberge, Vice President Marketing van TomTom: “Wat we zien is dat onze doelgroep enorm veel gebruik maakt van zoekmachines. We wilden graag dat zoekmachinegebruikers zeer specifiek en in hun eigen taal worden aangesproken. De samenwerking heeft als doel de Search Engine Advertising activiteiten van TomTom op een hoger plan te brengen.”

Steeds meer AEX fondsen nemen zoekmachine marketing op in hun mediamix: ABN AMRO, Aegon, Ahold, Akzo Nobel, DSM, Fortis, Heineken, ING, KPN, Philips, Reed Elsevier, TNT, TomTom, Vedior, Unilever en WoltersKluwer. Een bevestiging voor Google dat steeds meer beursgenoteerde bedrijven wereldwijd een deel van hun budget verschuiven naar zoekmachine marketing.

AEX fondsen die volgens mij nog geen zoekmachine marketing campagnes hebben ingezet zijn Buhrmann, Getronics, Hagemeyer, Numico, Rodamco, SBM Offshore en Shell.

Tevens een belangrijke ontwikkeling voor de internationalisering van Nederlandse zoekmachine bureaus in Nederland (met concurrentie uit Duitsland en Engeland), die toch wereldwijde campagnes naar zich toe weten te trekken, o.a. Transavia (Traffic4u), Martinair & KLM (Onetomarket) en TomTom (Checkit).

Nederland staat met 14 GAPC’s (Google Advertising Professional Company; omzet minstens EUR 100.000) op de 3e plaats in Europa, na Duitsland (17 GAPC’s) en Engeland (42 GAPC’s). Ook de internationale expansie van een aantal bureau’s groeit gestaag: Clearsense (overname door World Directories), Onetomarket (uitbreiding naar Spanje en Duitsland), Gladior (uitbreiding Duitsland & Polen).

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

7 Reacties

    Eddy

    En waarom gebruikt TomTom geen landelijke zoekmachine marketing bedrijven aangestuurd door een reclame bureau? Meermaals worden de dialogen van onze Noorder vrienden niet begrepen en dit vise versa. Het inspelen en meeliften op landelijke hypes en beroemdheden worden hierdoor erg bemoeilijkt volgens mij.


    28 juli 2006 om 17:07
    Arnoud Rademaker

    Beste Paul,

    Je schrijft nadrukkelijk over AEX fondsen. Kun je uitleggen waarom dit in jouw ogen een belangrijke ontwikkeling is?

    Is er wat dat betreft een onderscheid te maken tussen beurgenoteerde bedrijven en niet-beursgenoteerde bedrijven? Of maken beursgenoteerde bedrijven een inhaalslag? Dat laatste vermoed ik. Klopt dit?

    Ik ben heel benieuwd naar je reactie.

    Groet,

    Arnoud


    28 juli 2006 om 17:56
    Nederland

    Hm….

    Ben veel benieuwder naar de gemoeide bedragen voor een dergelijke campagne…

    Zal vast niet misselijk zijn…

    Iemand een idee?


    28 juli 2006 om 18:20
    Ulco

    Hmm, bedragen?

    Dat kun je op twee manieren zien, de uitgaven aan de campagnes of de kosten voor setup + management etc. Dat laatste zal wel meevallen, 22 campagnes is niet echt heel veel. Enige “lastige” is teksten en keywords in de juiste taal en stijl (zoals Eddy terecht opmerkt).

    Qua budget op campagnes kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt, een paar ton op 12 landen blaas je er zo doorheen. Ze zullen wel gewoon rendement checken en zolang dat positief is zullen ze bij TomTom niet klagen (hoop ik toch tenminste).


    28 juli 2006 om 19:42
    BasPaauw

    @Ulco even een beetje offtopic en misschien iets te persoonlijk maar het zit me al een tijdje dwars: Ik kom je opmerkingen regelmatig tegen en op zich zijn deze inhoudelijk kloppend en voor sommige mensen misschien nog steeds leerzaam. Alleen wanneer ik op je eigen weblog kom krijg ik regelmatig het idee dat je een enorme cowboy bent, daarmee bedoel ik dat je op zeer informele toon over zaken praat en ik het idee krijg dat je op het randje van black hat SEO werkt. Is dat zo? Probeer je bewust die schijn te wekken of begrijp ik als ontvanger jou boodschappen helemaal verkeerd?

    (hint: stel me eens gerust) -> Ulco gelieve dit per email aan Sebastiaan (sebastianpaauw at gmail.com) doen en niet in deze discussie


    28 juli 2006 om 20:17
    Paul van Veenendaal

    @Ulco:

    Aan het opzetten van een grootschalige zoekmachine campagne en kosten om te adverteren moet je al snel denken aan een ton of meer. Vergeet niet dat voor 12 landen veel keywords gezocht, advertentie teksten en landingspages gemaakt moeten worden, onderzoek naar marktaandelen van verschillende zoekmachines in die landen (gebruik Google Adwords, Miva, Yahoo Search Marketing of lokale PPC aanbieder?), verantwoording afgelegd en doelstellingen gehaald moet worden. Maar je moet natuurlijk ook de kosten/conversie in de gaten houden.

    Wat betreft een paar ton er doorheen blazen, verschilt dat per land. In Engeland, Duitsland en Nederland zijn de prijzen van keywords al redelijk hoog. In landen als Belgie, Spanje, Italie etc liggen de prijzen lager. Ook informeren of bestellen via internet verschilt nogal per land. Zo shoppen in Spanje 9% van alle gebruikers online tegen 16% in Italie (Bron IAB). In Nederland ligt dit op 50%. Ook het internet gebruik (en dus ook zoekmachine gebruikers) ligt in een aantal landen lager tov andere media.

    Ulco: Ze zullen wel gewoon rendement checken en zolang dat positief is zullen ze bij TomTom niet klagen (hoop ik toch tenminste).

    TomTom is een beursgenoteerd bedrijf, dus moeten verantwoording afleggen aan aandeelhouders. Dus gewoon rendement is niet genoeg.


    28 juli 2006 om 20:45
    Ulco

    @Paul:

    Ik gebruikte bewust rendement en niet ROI om verwarring met de standaard adwords conversion tracking te voorkomen. Zit daar hier onze communicatiefout?

    Rendement lijkt me afgezet tegenover de doelstellingen van de campagnes, dus naamsbekendheid, omzet, bezoekersstijgingen, noem het maar op. Het lijkt me toch niet dat je nog *iets* anders kunt.


    28 juli 2006 om 22:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!