Myspace kiest voor zoekdiensten Google

7 augustus 2006, 22:49

MySpace, het snelgroeiende sociale netwerk, is een meerjarige samenwerking aangegaan met zoekgigant Google. Het bedrijf uit Mountain View wordt de exclusieve partner van Fox Interactive Media (onderdeel van Newscorp) op het gebied van zoekdiensten, tekstadvertenties en contextuele advertenties (Adsense).

Het netwerk van Fox Interactive Media omvat o.a. de sites MySpace.com, Fox.com, Americanidol.com, AskMen.com en Rotten Tomatoes. Ook het game netwerk IGN wordt voorzien van Google advertenties. Fox Sports, die een aparte overeenkomst heeft met MSN, valt buiten de deal.

Newscorp ontvangt de komende 3 jaar minimaal $900 miljoen dollar via het revenue share model. Het bedrag zal in fases betaald worden tussen 2007 en 2010. (Google Press Release)Fox Interactive blijft de banner ruimte verkopen aan grote adverteerders. Onverkochte ruimte wordt aangeboden aan Google, die een optie recht verwerft om advertenties te weigeren (right of first refusal).

De deal is een flinke klap voor Yahoo, die tot op heden de tekstadvertenties in de zoekresultaten verzorgde voor MySpace. Vanaf oktober kunnen MySpace gebruikers Google gebruiken om te zoeken naar vrienden of groepen binnen de site.

Ross Levinsohn (directeur van Fox Interactive Media) laat weten dat dagelijks 250.000 mensen zich aanmelden bij MySpace. Het aantal gebruikers van het social network nadert de magische grens van 100 miljoen gebruikers. Volgens Nielsen//Netratings bezochten 45,8 miljoen mensen MySpace in juni, een stijging van 281% in vergelijking met een jaar geleden.

Google trekt met deze deal een grote groep nieuwe adverteerders aan, die zich richten op jongeren marketing. Jongeren zijn steeds moeilijker te bereiken via traditionele media. Met de aanstaande expansie van MySpace naar Europa, waarborgt Google tevens haar absolute leiderschap op het Europese continent. Vorig jaar juni bedroeg Google’s aandeel in Europa 81,5%. Overige partijen waren lokale spelers 9%, MSN 3%, Ask Jeeves 3%, Yahoo! Search 2,5% en AOL met 1% (Comscore Media Metrix).


Lees ook andere recente artikelen over MySpace:

Bedrijven en artiesten ontdekken MySpace

MySpace verandert het advertentielandschap

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!