Waar vind je een pro-blogger voor jouw businessblog?

27 augustus 2006, 18:11

Waar vind je een pro-blogger voor jouw businessblog?Na alle jubelverhalen in Bizz, Elsevier en FEM Business, ben je eindelijk overtuigd. Je start een heuse corporate weblog voorzien van alle noodzakelijke toeters en bellen. De buurjongen heeft voor weinig een basisversie van ExpressionEngine geinstalleerd en voorzien van een strak jasje. Prachtig! Maar dan komt het, wie gaat er nu op schrijven? Jij zelf? Je bent waarschijnlijk veel te druk met het managen van de business. De nieuwe marketingjongen die je net hebt aangenomen? Die heeft zijn handen voorlopig vol aan het nabellen van alle bezoekers van de businessbeurs. De secretaresse? Geen optie, je bent al blij dat ze één brief in de week kan uittikken. Wat nu?

Je gaat op zoek naar een pro-blogger die je betaald om op jouw corporate blog te schrijven. Voor de Engelstalige blogosfeer is daarvoor recentelijk jobs.problogger.net gelanceerd. Een soort van vacaturebank waar bedrijven voor een bedrag van $100 gedurende 30 dagen een vacature voor een pro-blogger kunnen plaatsen. Een andere mogelijkheid is Scoopt, een bemiddelingsbureau voor bloggers. In Nederland kennen we dergelijke initiatieven nog niet. Wel kennen we sinds kort de Blogalist Agency die je kunnen helpen aan een pro-blogger.

Komen we op de vraag wat een pro-blogger mag kosten en hoevaak hij daarvoor gaat bloggen? Geen idee wat Emerce (met Emerce Mobile en Emerce RFID), Planet, Quotenet of Blog.nl haar bloggers betaald, maar de bedragen die ik vanuit de VS heb gehoord (kan helaas de bron niet meer terugvinden) liggen tussen de $5 en $25 per posting.

Weet iemand wellicht nog de bron of heeft aanvullende informatie over betaald bloggen? Wat vinden we uberhaupt van deze ontwikkeling, die in de VS inmiddels business as usual lijkt?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    media

    Vergeet ik nog de vraag welke afspraak je maakt over de reacties op een posting. Wie doet de follow-up? Tegen welke kosten?

    Hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik tot de conclusie kom dat als je niemand binnen je eigen organisatie hebt, dat je dan beter iemand kunt aannemen dan werken met een freelancer. Of zie ik het helemaal verkeerd?


    27 augustus 2006 om 18:28
    daan

    Je kunt ook werken met meerdere interne bloggers, ondersteund door een tekstredacteur. Je hebt sowieso meerdere bloggers nodig om de boel draaiende te houden.


    27 augustus 2006 om 18:51
    Joost B.

    Herkenbaar dit. Ik probeer mijn vader ook aan een – min of meer – businessblog te krijgen maar met dat ik wat op papier had kwam ik tot de conclusie dat er helemaal niemand capabel is om frequent wat postings te maken. Hier liep ik dan ook vast..terwijl ik weet dat het in dit geval aan zeer goede aanvulling is. Ookal geef je een medewerker een taak als ‘poster’ dan toch ontkom je er niet aan dat die persoon het er altijd even tussendoor doet onder het mom van ‘er is al een tijdje niets meer geplaatst’ en vaak krijg je dan korte berichten met weinig diepgang/inhoud.

    Een weblog dat de eerste maand actief wordt bijgehouden en daarna min of meer naar de achtergrond verdwijnt ligt dan al snel in het vizier. Terwijl je imho beter rustig kunt beginnen om vervolgens de postfrequentie wat op te voeren..


    27 augustus 2006 om 19:22
    Jonathan Marks

    I think you will find many elancers in India and the Phliippines who will fill your pages for a lot less than 25 dollars a post. But fill it with what? Business blogs are an utter waste of manpower if they are not genuine…people are not stupid – nor will they tolerate being fooled into thinking that something is genuine if it is not.


    27 augustus 2006 om 20:02
    media

    Jonathan, helemaal met je eens!

    Vwb je voorstel, ik vrees dat we in India of de Filipijnen niet zo heel veel bloggers zullen vinden die in het Nederlands kunnen bloggen 😉


    27 augustus 2006 om 20:32
    rjmvandiepen

    Een pro-blogger kan je toch vinden door een gerichte vacature uit te schrijven. Hetzij freelance, hetzij voor een vast dienstverband. Uiteraard moeten interesses en competenties aansluiten bij de business waar het om gaat. En natuurlijk ervaring.


    28 augustus 2006 om 03:56
    rjmvandiepen

    @Marco

    Dat bedoel ik juist. De door jou aangestipte zaken horen ook thuis in het functieprofiel.


    28 augustus 2006 om 04:50
    Tanja

    Waarom zo negatief over secretaresses? Ik ben er zelf geen, maar weet ze wel te waarderen. Opmerking leek me niet echt nodig en draagt ook niks bij aan de discussie. Als je nou had gezegd dat een secretaresse misschien niet de juiste tone-of-voice heeft of inhoudelijk niet genoeg op de hoogte is om te webloggen heb je een meer valide argument.


    28 augustus 2006 om 06:30
    media

    Tanja, bedoelde er eerlijk gezegd niets mee en gebruikte het alleen om een pakkende inleiding te schrijven. Bij dexe mijn excuses als ik hiermee iemand voor het hoofd stoot. Ik ken ook secretaresses die heel capabel zijn en waarschijnlijk beter kunnen schrijven dan menig leidinggevende of consultant.


    28 augustus 2006 om 06:32
    ewout@onedaycompany.nl

    Zo wordt bloggen snel een saai instrument.

    Mijn eigen (corporate) blog is juist lastig (en daarom leuk), omdat we proberen om iets anders te doen : meer oorspronkelijk vanuit Proteq, over ons bedrijf zoals nog nooit geschreven is en vooral : eerlijk en transparant (in zoverre de beursregels ons dit toelaten). Het kost al veel moeite om zelf te bedenken wat bezoekers zou boeien en wat niet.

    Als ik dit overlaat aan iemand anders dan kan ik net zo goed een PR-bureau de onderwerpen laten verzinnen. En kan ik gaan wachten op het voorspelbare resultaat : einde blog.


    28 augustus 2006 om 06:48
    Sanne Roemen

    Eigenlijk heb je het over vakmanschap. Als je het bloggen uitbesteedt, moet die persoon een aantal kwaliteiten / competenties hebben. Hij moet kunnen schrijven in de juiste tone of voice, kwalitatief hoogwaardige stukken. Hij moet zich aan de blogosphere-etiquette houden, hij moet een bepaald soort passie / betrokkenheid bij het onderwerp hebben… Kortom, bloggers-vakmanschap. En dan nog authentiek blijven ook.

    Een bedrag per post lijkt mij inderdaad normaal en los daarvan zullen per ‘geval’ (weblog) afspraken gemaakt moeten worden over het omgaan met reacties en het overige beheer: links, blogroll, etc.


    28 augustus 2006 om 11:21
    Annedien Hoen

    De Blogalist Agency werft momenteel vooral mensen die al actief zijn als weblogger. Door het verdwijnen van de grenzen tussen professionals en amateurs hebben juist veel amateurs zich tot een zeer professioneel ‘opgeblogd’. Ik denk verder dat er niet echt een ‘ideale blogalist’ bestaat, of een vaststaand recept voor hoe een blog zou moeten functioneren om een succes te zijn. Sommige weblogs zullen geen greintje relevantie verliezen als zich hier professionele blogalisten (schrijvers/redacteuren) mee bemoeien; anderen zullen de ‘ziel’ missen die veel bevlogen blogalisten in hun schrijven stoppen.

    @ Ewout:

    Jij beschrijft één van de ‘breekpunten’ die corporate blogs kenmerkt: schrijven voor een lezer, met een commerciële agenda. Het succes van veel blogs tot dusver is mede te danken aan het gebrek aan rekening houden met het publiek en vanuit de eigen interesse, passie, kennisgebied schrijven.

    Daarin zie je ook de verschuiving van platte commercie naar een nieuw soort marketing, die meer uitgaat van lange termijn relaties, en daar een ’tone of voice’ in vinden is voor sommigen heel ingewikkeld. Je bent eigenlijk wel een hele stoere pionier! 🙂 (If you don’t mind me saying so…)

    @ Marco:

    Een grote poel potentiële blogalisten ziet zichzelf nog niet als professioneel weblogger; ze zijn nog niet op het idee gekomen dat ze wat ze doen ook voor een ander zouden kunnen doen of dat hun eigen stijl en aanpak van waarde kan zijn om in te zetten voor bedrijven die ‘iets met webloggen willen doen’. Het informele, het staccato, het interactieve, het persoonlijke, het vluchtige, het permanente…allemaal factoren waar een bepaalde groep mensen mee heeft leren werken en nu een recept uit kunnen trekken om ook voor anderen toe te passen (en toepasbaar te maken?).


    28 augustus 2006 om 11:34
    Arnoud Rademaker

    Je vindt ze op internet.

    Onderzoek of het mogelijk is om samenwerkingsverband tussen jouw bedrijf en een thema-weblogbeheerder te starten. Heeft de weblog-beheerder voldoende kennis in huis over het product wat jij op de markt zet? Sluit zijn of haar ‘stijl’ naadloos aan op de bedrijfscultuur van jouw bedrijf? Misschien vindt de beheerder van de weblog het wel erg leuk als hij zijn capaciteiten ten dienste van jouw bedrijf kan stellen. Zeker als hij er voor betaald wordt.

    Waarom zou Accel geen samenwerkingsverband kunnen aangaan met een fiets-weblogbeheerder? Biedt hem faciliteiten aan, zodat hij onder jouw vlag van kan webloggen. Maak goede afspraken en heb regelmatig overleg over een plan van aanpak ten aanzien van actuele ontwikkelingen en laat hem bij klachten (indien mogelijk) adviseren.

    Misschien groeit er iets moois uit. Namelijk van medewerking tot medewerker.

    Groet,

    Arnoud


    28 augustus 2006 om 12:08
    ewout@onedaycompany.nl

    Op verzoek van Marco : Proteq is betrokken bij twee blogs : ons corporate blog (zie mijn handtekening) en die van http://www.prinsespecunia.nl. Vraag van Marco : wie schrijft deze twee ?

    Antwoord : de eerste schrijf ik nu nog zelf. Nu ik wat ervaring er mee heb, ga ik collega’s vragen mee te doen. De tweede schrijf ik natuurlijk niet zelf, dat doet iemand anders. Dat is natuurlijk Prinses Pecunia. Ik heb begrepen dat zij af en toe een ghostwriter gebruikt van een online reclamebureau. Voor haar soort blog lijkt mij een “derde” schrijver dus wel degelijk mogelijk. :^D


    28 augustus 2006 om 12:49
    media

    Ik had het kunnen weten Ewout 😉

    Maar even serieus, je maakt gebruik van een ghostwriter van een online reclamebureau (lijkt me ook prima voor characterblogs). Blijft wel de vraag, welke afspraken maak je? Aantal postings, hoe ga je om met reacties, hoe snel reageer je op reacties? Evidente vragen maar ik heb het idee dat bij veel van de eerder genoemde blogs dat wel eens is vergeten. Het lijken wel voorgeprogrammeerde blogs die iedere dag netjes een vast aantal blogs produceren. En op reacties wordt uiteraard niet gereageerd. Kortom, geen succes!


    28 augustus 2006 om 12:56
    ewout@onedaycompany.nl

    Het lijkt mij dat je een vast aantal postings afspreekt en de inhoud van de blog, inclusief toon. Reacties zijn natuurlijk erg moeilijk : het vraagt continue alertheid en aanwezigheid – dit lijken mij zaken die minder gemakkelijk te regelen zijn. Maar niet onmogelijk.

    Wat dit betreft kan je waarschijnlijk deels aansluiten bij ervaringen in online communities – vooral bij administrators : ook daar hebben veel bedrijven het beheer overgedragen aan anderen. Ook hier blijkt dat het vaak erg lastig is om de “toon” en de reactiesnelheid en aanwezigheid te garanderen.


    28 augustus 2006 om 13:10
    evroekel

    @Marco/Ewout: eerlijk gezegd heb ik weinig met een companyblog waar het reclamebureau aan het bloggen is. Moet ik daar een dialoog mee aangaan? Gaat mij iets te ver. In 9 van de 10 gevallen gaat het inderdaad mis in de discussie aangezien men vaak zelf niet actief mee doet aangezien de inhoudelijke kennis veelal ontbreekt.


    28 augustus 2006 om 15:12
    ewout@onedaycompany.nl

    Wowowoh ! Voor we hier verwarring krijgen : het Proteq-blog is een corporate blog en wordt geheel handmatig door mij bijgehouden. Dat van Pecunia is meer een prive-blog, waarvan de schrijfster de humor niet ontziet. Een zeer groot verschil, net als de manier van schrijven hiervoor.


    28 augustus 2006 om 15:42
    Petra de Boevere

    Pffffffffff, weer hele reactie weg door het vergeten van de code in te vullen (kan die niet behouden blijven?)

    Ik zei dus: Het zal nog niet zo heel makkelijk zijn een externe blogger te vinden die met verstand van zaken kan bloggen en ook nog actueel en kritisch kan zijn. Als over de inhoud van elke posting overleg moet plaatsvinden heb je zo’n posting allang zelf geschreven.

    Anyway als iemand in drankenland een Problogger/ghostblogger zoekt en daar ook nog geld voor over heeft mogen ze me best bellen;-)


    28 augustus 2006 om 16:32
    Petra de Boevere

    registreren en waarschijnlijk marketingfacts-spam in mn mailbox aantreffen…ik tik wel de code in, maar meestal als je zoiets vergeet krijg je een herkansing, hier vlieg je er dus gelijk uit 😉


    28 augustus 2006 om 17:24
    Kasper Katje

    Ik heb nog nooit een mailtje van MF ontvangen dus daar hoef je niet bang voor te zijn.


    28 augustus 2006 om 18:13
    Arnoud Rademaker

    @meisje

    Dat bedoel ik. Zou het niet leuk zijn om bijvoorbeeld voor het Australische wijnhuis Hardys betaald te gaan bloggen?

    Als er sprake is van een wederzijds vertrouwen hoef je toch niet over elk thema, onder het genot van een goed glas wijn, met elkaar te overleggen?

    Groet,

    Arnoud


    29 augustus 2006 om 19:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!