First mover nu ook fast mover?

6 september 2006, 12:59

Het door mij gewaardeerde VPRO project 3VOOR12.TV, het wekelijkse popprogramma van de VPRO op Nederland 3 gaat vrijdag 8 september van start met een opvallende topic. In deze eerste digitale uitzending onder meer aandacht voor Arctic Monkeys, Razorlight, Lange Frans, Opgezwolle, Infadels en El Pino & The Volunteers maar vooral voor de eerste ‘rode knop’ interactie op de Nederlandse televisie. Het programma brengt door middel van deze vorm van interactiviteit als eerste een rechtstreekse link (dus relevante cross-over zeg maar) aan tussen een televisiezender voor een breed publiek en een digitaal themakanaal.

Waar in het popmagazine 3VOOR12.TV op Nederland 3 vrijdag één nummer te zien is van Nederhoppers Opgezwolle, kunnen de liefhebbers die meer willen zien na afloop van het programma met een druk op de ‘rode knop’ een uitgebreide special over de artiesten op het digitale kanaal bekijken. Op deze manier zorgt het themakanaal van 3VOOR12 wekelijks voor de verdieping bij het programma op Nederland 3. Wie geen digitale televisie heeft, kan de specials ook via de site van 3VOOR12 bekijken.

Interactieve televisie is in een aantal Europese landen gemeengoed. In Nederland staat deze ontwikkeling nog in de kinderschoenen. VPRO’s online popmagazine is een pionier op dit gebied. 3VOOR12 is op de digitale televisie van UPC al een portal waarin twee televisiekanalen plus zes radiokanalen samenkomen en een quiz kan worden gespeeld. Met de introductie van de rode knop als directe link tussen Nederland 3 en het digitale themakanaal breidt 3VOOR12 zijn portal uit. Nu bevat de digitale televisie-omgeving ook een magazine met de laatste nieuwsberichten. 3VOOR12 laat zo zien hoe door de digitalisering de scheidslijn tussen tv, radio en internet snel aan het verdwijnen is. Het gaat snel met Neerlands first mover die nu ook een fast mover hoopt te zijn.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!