HSBC-bank gestart met webcasting

23 september 2006, 07:30

In de marketingwereld kennen we al enige tijd webcasts zoals Live MSN TV en PitchTalk. Recent is HSBC, een internationale bank met meer dan 9500 kantoren in 76 landen, gestart met webcasting via The Property Panel. Een team van specialisten, discusseert maandelijks over een specifiek financieel onderwerp, van het kopen van een eerste woning, het oversluiten tot verhuizen. Via de site kunnen er vragen worden gesteld aan het panel, die direct worden beantwoordt of in de webcast worden besproken. En zoals het hoort wordt de mogelijkheid geboden de hele webcast te embedden op een andere site, te downloaden of de link te sharen via email.

Al met al denk ik een interessante zet van HSBC.

In het overzicht dat Frankwatching vorige week publiceerde zie je dat de blogs in de financiële wereld mondjesmaat opduiken. Bij veel bedrijven worden blogs nog als ‘eng’ ervaren vanwege het gevoel de controle te verliezen. Het zal mij niet verbazen als HSBC datzelfde gevoel heeft. Het initiatief dat ze nu hebben genomen, is een goede zet.

Allereerst zet men het geheel op een apart domein om iets meer los te komen van de HSBC-brand en geen drempel op te werpen voor klanten van andere banken. Men biedt de mogelijkheid vragen te stellen aan het panel en verkrijgt daarmee ongetwijfeld de nodige leads die op subtiele wijze HSBC onder de aandacht kunnen brengen. Geheel geeft (vooralsnog in elk geval) het gevoel dat de bank luistert naar de potentiële klant en zijn behoeften, zonder dat er online comments mogelijkheden zijn. Mooi voorbeeld om de bank een beetje open te zetten, de dialoog te starten, te weten wat er speelt bij je potentiële klant en last but not least, ook leads te verkrijgen zonder over het geheel de controle te verliezen. Jammer dat je onder Contact Us ze niet gewoon even kunt mailen om door te geven dat ze naast de update-service via e-mail ook even een rss-feed zouden moeten aanbieden 😉

Via: Bankwatch

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    evroekel

    Hmm.. Blog it en Download werken in bovenstaand embedded object bij mij weer niet. Lijkt mij een bug.


    23 september 2006 om 07:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!