Blogview: Blik op de beurs

20 oktober 2006, 02:59

Ruim een jaar geleden zijn we gestart met een serie korte interviews (blogviews) om een beeld te schetsen van waar we in Nederland staan met de zakelijke toepassing van weblogs en RSS. De komende weken zullen we met dezelfde mensen opnieuw een kort interview houden over waar ze nu staan.

Na Vincent van Twillert en Joost Hoogstrate, dit keer een interview met Hans Jager, lange termijn belegger en oprichter van Blikopdebeurs.com. Samen met een aantal medebeleggers heeft Hans Blikopdebeurs.com weten uit te bouwen tot één van de meest complete Nederlandse weblogs voor beleggers.

Vorig jaar stelden we de vraag waar je binnen een jaar met je weblog zou staan. Zijn de voorspellingen uitgekomen?

Het streven naar een “stevige top 10 positie binnen de Nederlandse financiële websites” is nog niet gerealiseerd, al staan we er dichtbij. De samenwerking met Nu.nl en Ilse Media heeft wel bijgedragen aan de groeiende naamsbekendheid van Blikopdebeurs.com. Onze artikelen zijn ‘klikbaar’ vanaf elke economiepagina op NU.nl, hetgeen veel response oplevert. Positieve feedback maar ook regelmatig kritiek. Ik ben een contraire belegger die graag uitgesproken stellingen poneert.

Heb je de doelstellingen gehaald? Zo nee, heb je deze nu aangepast?

We gingen voor een verdubbeling van unieke bezoekers en pageviews in 2006. Dat is gerealiseerd. Voor 2007 heb ik de lat weer gelegd op +100%. Dat zal een ‘tour de force’ worden en alleen haalbaar indien een aantal nieuwe bloggers kunnen worden aangetrokken.

Wat is je het afgelopen jaar tegengevallen en waarom?

Twee belangrijke bloggers zijn vertrokken naar concurrent Inveztor.nl. Dat gat hebben we nog niet kunnen opvullen waardoor ik nu ca. 80% van de artikelen schrijf. De bedoeling was om dit terug te schroeven naar 50% om mijn aandacht beter te kunnen verdelen tussen content, strategie en marketing. Vooral die laatste heeft dus te weinig aandacht gehad.

Wat waren je belangrijkste successen van het afgelopen jaar?

Blikopdebeurs.com is er als enige particuliere beurssite in geslaagd een positie te verwerven tussen de grote, professionele namen. Ik ben er trots op dat landelijke bekendheid onder de doelgroep is gerealiseerd. Sinds kort werken we samen met Ad 7 Media, die onze online advertenties verzorgt. Opnieuw een stap vooruit in de ontwikkeling van de site.

Speelt de weblog inmiddels inmiddels een significante rol in het dagelijkse werk?

Nee. Beleggen is al twintig jaar een passie maar ik ben werkzaam in een andere sector. Mijn ervaring als manager en bouwer komt me wel goed van pas. De site zou je dus als een erg uit de hand gelopen hobby kunnen zien. 😉

Waar sta je volgend jaar?

Blikopdebeurs.com moet een echte multi-user weblog worden met elke dag een aantal nieuwe artikelen. De samenwerking met Nu.nl en Ilse Media hopen we verder uit te bouwen. We willen onderscheidend blijven met onze artikelen. Soms genuanceerd, soms met het mes op tafel. Als we meer bloggers aan ons weten te binden staat niets verder succes in de weg.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Arnoud Rademaker

    Er is nog ruimte om te groeien. Tenminste, als http://www.blikopdebeurs.com zich ook gaat toeleggen op educatie. Beleggen in aandelen? Nederlanders hebben er weinig kaas van gegeten, zo blijkt uit een onderzoek van De Nederlandse Bank.

    “De mate waarin Nederlanders financieel zijn onderlegd is voor verbetering vatbaar. Dit blijkt uit een in 2005 gehouden enquêtte onder Nederlandse burgers. Ondervraagden kregen vijf eenvoudige vragen voorgelegd over rente en inflatie, waarmee hun basale financiële kennis en vaardigheden werden getoetst. Slechts 40 % van hen beantwoordde de alle vragen juist. Ook de basiskennis op het gebied van beleggen schiet tekort, al past de kantekening dat een goede vergelijkingsmaatstaf vooralsnog ontbreekt. In totaal werden 8 beleggingsvragen aan het Nederlandse publiek voorgelegd. Nog geen 20% van de ondervraagden gaf op zeven of acht vragen het juiste antwoord (Kwartaalbericht Juni 2006)”

    Zie ook: http://www.dnb.nl en http://www.ad.nl/economiekwis

    Tegenwoordig heb je overal een diploma voor nodig. Behalve voor het beleggen in aandelen. De geschiedenis leert ons dat het geen kwaad kan om enige kennis te vergaren, zodat je in ieder geval weet welk risico je kan lopen. Misschien kan http://www.blikopdebeur.com daar op geheel eigen wijze een rol in spelen

    Groet,

    Arnoud


    20 oktober 2006 om 13:04
    stephanie banatlao

    huh, de enige private kleine beurswebsite die aan de weg timmert, dacht zo dat die van mij nog kleiner is, maar desondanks veel meer echte beleggers trekt dan blikopdebeurs.com…..

    blikopdebeurs krijgt alleen veel bezoekers als het over de hypotheekrrnte-aftrek gaat of over verkiezingen.

    op mijn kleine website lees je gewoon elke dag alles over de beurs over aex-midkap en lokale aandelen, en daar ben ik een van de weinige in, die alle aandelen van de amsterdamse beurs volgt.

    Blikopdebeurs pakt alleen maar headlines die populair zijn bij mensen die de economische pagina van de krant lezen, maar beleggers zie ik er weinig.

    Het succes valt dus wel mee, als je niet meer beleggers kunt trekken dan mijn eenvoudige website……..ik hoef het niet te hebben de woede van de hypotheek-aftrek of verkiezingen.

    beleggers komen alleen als er iets te lezen is over aandelen en voor tips en adviezen, de rest kun je namelijk niet alleen op blikopdebeurs lezen maar overal !

    groeten

    stephanie

    http://www.stephaniesbeurstips.com


    21 oktober 2006 om 13:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!