Google lanceert gratis multivariate testomgeving

25 oktober 2006, 08:20

Google lanceert binnenkort een Multivariate testomgeving voor landingpages. De tool met de naam Google Website Optimizer is nu nog in beta. Accounts zijn alleen op aanvraag te krijgen.

Op de website staat een illustratieve demo die duidelijk maakt dat daadwerkelijk multivariate analyses mogelijk zijn. De tool stelt de paginabouwer in staat om meerdere varianten van de pagina te testen op conversie. Tevens kan de tool zelfstandig testen op alle mogelijke combinaties die je kan maken met verschillende contentelementen.

Interessant is natuurlijk wat dit zal betekenen voor de overige Multivariate toolleveranciers. Memetrics, Optimost, Offermatica en Kefta zijn allen behoorlijk prijzig. Experimenten boven de € 10K eerder regel dan uitzondering.

De impact op de markt zal mijn inziens vergelijkbaar zijn met die van Google Analytics. De onderkant van de markt zal er bovenop springen en de tool naar volle tevredenheid gebruiken. De bovenkant van de markt zal gebruik blijven maken van de traditionele leveranciers. Geavanceerde klanten kunnen immers toegevoegde waarde halen uit Taguchi algoritmes en conditionele content presentatie. En vanzelfsprekend verwacht ik een doorstroom van de onderkant van de markt naar de bovenkant omdat zo een gratis tool de markt openbreekt.

(Met dank aan Eelco van Kuik)

Daniël Markus is oprichter en directeur van ClickValue, een performance based online marketing bureau uit Amsterdam. Data driven online marketing is zijn specialisme. Van daaruit helpt hij opdrachtgevers bij het blijvend verhogen van online rendement. Naast bloggen over dit onderwerp geeft Daniel regelmatig presentaties op nationale en internationale congressen en verzorgt hij cursussen via onder andere Beeckensteijn. ClickValue bestaat sinds 2003 en is inmiddels uitgegroeid tot een middelgroot bureau met meer dan 100 nationale en internationale klanten. Opdrachtgevers variëren van corporates als SNS, Harman Kardon, NUON en NS tot toonaangevende e-businesses als Kamera-Express, New York Pizza en Lamp&Licht;.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Karel Kolb | Feeder

    Ik snapte een van de vragen niet helemaal ben ik bang: ‘How often can you make changes in your website? (in # of days)’. Ik heb maar 7 geantwoord. Zou het wel graag testen, handig voor mezelf maar ook voor mijn klanten. Afwachten maar.


    25 oktober 2006 om 09:10
    Waldo Smeets

    Interessant en volgens mij een slimme zet van Google (tenslotte kan dit ook helpen om Addwords meer succesvol te laten zijn?).

    Heeft iemand al een testaccount kunnen bemachtigen? Ik kan uit de screenshots niet opmaken over Google voor de analyse interface ook gebruik maakt van RIA?

    offtopic: Leuk om te zien dat Google gebruik maakt van Acrobat Connect (Macromedia Breeze) voor het doen van de presentatie. Dat heb ik ze nog niet eerder zien doen!


    25 oktober 2006 om 09:16
    Roy Huiskes – chapter42

    @waldo

    het lijkt ook erg op flashpaper van macromedia.

    Verder zijn de testaccounts nog niet vrij gegeven en lopen er verscheidene aanvragen voor zover ik weet.


    25 oktober 2006 om 10:08
    Waldo Smeets

    @Roy. Flashpaper is voor documenten in Flash (a-la read-only PDF), Breeze is voor presentaties . Wellicht gebruiken ze FlashPaper ook, ik had alleen de Breeze presentatie met voiceover gezien (oftewel, gewoon een geconverteerde powerpoint).


    25 oktober 2006 om 10:26
    Roy Huiskes – chapter42

    ah, okay dankje 😉 ik dacht dat flashpaper hetzelfde kon. Is iig mooi materiaal 🙂


    25 oktober 2006 om 12:04
    Chris Jongeling

    Heb nog geen testaccount kunnen bemachtigen maar het ziet er goed uit. Ik sluit me er bij aan dat de tool zich van de onderkant naar de bovenkant van de markt zal verplaatsen. Ik ben benieuwd. Presentatie ziet er goed uit.


    26 oktober 2006 om 13:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!