Like.com is eerste visuele zoekmachine

8 november 2006, 17:04

Like.com is de eerste shopping zoekmachine die kan zoeken naar ‘plaatjes zoals dit’. In het voorbeeld laarzen zoals deze maar dan… in het rood, met precies zo’n punt, met zo’n hak, met zo’n patroon e.d. Like.com is gemaakt door Riya, een firma die al eerder met gezichtherkenning op de proppen kwam. Deze laatste zoekmogelijkheid is in beta terwijl Like.com nog in alpha stadium verkeerd maar wel al publiek te testen is. Op dit moment is het nog beperkt toch tassen, juwelen, schoenen, horloges en kleding. Aardig is dat je ook celebreties kan aanklikken: ‘laarzen zoals zij hier aanheeft’.

Deze technologie staat nu nog in de kinderschoenen maar heeft een grote toekomst. Met dit soort technologie kunnen we straks alles om ons heen gaan herkennen. We hoeven ons mobieltje er maar op te richten: We loopt daar? Van wie is die auto? Wat is dat voor een beest? Niet in de laatste plaats erg leerzaam voor kinderen. We hoeven ons mobieltje er maar op te richten en ze weten het. En vervolgens kunnen we meer informatie opvragen, het direct kopen of aanbevelen aan anderen. Dat het marketing zal veranderen staat vast. Met een druk op de knop.

Erwin van Lun
Futurist and Angular Engineer bij Your Future Is Now!

Futurist Erwin van Lun startte op MarketingFacts in 2005, direct na publicatie van zijn boek "Van Massamerk naar Mensmerk" dat toen een nominatie kreeg voor de Marketing Literatuur Prijs. Het boek beschreef de toestand van media, marketing en merken in de toekomst van 2015 en Erwin volgde de ontwikkelingen in de eerste jaren op de voet. Nu blijkt dat zijn voorspellingen waarheid zijn geworden helpt hij mensen om zélf de toekomst trefzeker te voorspellen en heeft hij zijn voorspellingen voor 2020, 2030 en 2050 al weer klaar voor publicatie in het boek 'Utopia Manifesto 2050'. In 2009 stortte Erwin zich helemaal op Chatbots.org (http://www.chatbots.org), zijn wereldwijde industry portal op het gebied van intelligente kunstmatige karakters en in 2015 sloot hij zich aan bij het Bemer netwerk (http://yourfuture.bemergroup/nl) om mensen te helpen zichzelf te resetten: gezond, vitaal en creatief: helemaal klaar voor de toekomst! In 2017 zag hij de bezoekersaantallen van Chatbots.org weer flink stijgen en besloot dat het tijd werd voor de terugkeer naar het prachtige veld van humanlike AI.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Justus

    Groovy! Ik heb meteen al een paar coole horloges gespot die je anders niet tegenkomt (en ik kom veel in retail… 🙂 )


    9 november 2006 om 08:40

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!