Evident spamt Second Life rondleiding kapot

10 november 2006, 16:43

De eerste virtuele MarketingFacts BBQ was erg leuk, interessant en druk bezocht. Maar helaas ook compleet kapotgespamd door bureau Evident, dat met vier of vijf mensen continu grote groene borden door ‘t beeld sjouwde. En daar – ondanks vriendelijke en minder vriendelijke verzoeken van reisleidster Zingg en vele deelnemers – tot op ‘t laatste moment mee doorging…

@Zingg: Is het ook mogelijk om een keertje een wat rustiger, spamloze rondleiding te krijgen?

Carl Mangold
Video Advertising & Content Producer bij Carl Mangold

Carl Mangold produceert video advertising en -content voor online marketing, van concept tot en met oplevering. Én realiseert en optimaliseert het bereik ervan, op basis van in overleg gedefinieerde KPI's. “People around the world are now watching 1.000.000.000 hours of Youtube’s incredible content every single day!” (Cristos Goodrow, Youtube) “We move towards a world where video is at the heart of all our services” (Mark Zuckerberg, 27 juli 2016) “Video is where all of media is headed right now. There is no more valuable piece of property or entity then video in the world of media at all.” (Casey Neistat, 6 sept. 2016)

Categorie
Tags

22 Reacties

    Roy Huiskes

    tsja, en nog linklove geven ook. het werkt dus wel zo’n actie;)


    10 november 2006 om 17:23
    evroekel

    Ik was er niet bij maar als ik naar die plaatje kijk, dan denk ik dat het evident is dat dat bureau zelf een aardige plaat voor hun hoofd heeft. Guerilla marketing aktie of niet, lijkt mij een beetje dom om na herhaaldelijk verzoek er mee door te gaan en op deze wijze de irritatie op te wekken van marketeers c.q. potentiele klanten.


    10 november 2006 om 17:34
    jeroenmirck

    Die Evident-lui waren inderdaad irritant.


    10 november 2006 om 17:57
    BasPaauw

    Lijkt mij duidelijk: Boycot op Evident. Als ik als adverteerder ergens een hekel aan heb dan zijn het wel bureaus of sales personen met een bord voor hun kop!


    10 november 2006 om 19:37
    Bas

    Haha,.. marketeers die op hun teentjes getrapt zijn omdat ze te maken hebben gekregen met marketeers in hun geliefde secondlife :+ Vind het wel grappig.

    Neemt niet weg dat spam, ook in deze vorm, verschrikkelijk irritant is.


    11 november 2006 om 07:06
    Koen

    De BBQ en de tour waren heel leuk om mee te maken. Heb veel nuttig informatie opgedaan over dingen die ik nog niet wist over SL. Al was Evident dan aanwezig ook dat bleek nuttig informatie te zijn, want ik wist niet dat het mogelijk was om zo irritant te spammen. Doet mij denken aan een Monty Phyton fragment (LOL).

    Enige nadeel was bij mij dat alles veel moeite had met laden (veel LAG) als ik op een nieuwe locatie in SL aankwam. En het teleporteren wilde ook niet elke keer meteen lukken. Toch ben ik zeer onder de indruk van het medium SL en ik had niet verwacht dat het zo’n verslavend effect zou hebben (in a good way).


    11 november 2006 om 09:27
    Jip van Janneke

    (Guerilla) Marketing’ is ok zolang de marketeer zelf er geen last van heeft?

    Misschien een mooi moment tot zelfreflectie… maakt u zich misschien ook wel eens schuldig aan reclame die door anderen als hinderlijk wordt ervaren?


    11 november 2006 om 13:24
    Edwin

    Heet dat niet een koekje van eigen deeg…


    11 november 2006 om 13:40
    Annet

    En nu wordt het flauw, het spammen. Jammer dat ik er niet bij was gisteren, ik zat bij het Innovationlab te discussieren over de term cross-media en die discussie zetten we eerdaags voort, ik zal je de output mailen Marco


    11 november 2006 om 15:21
    C.vdBerge

    Er Is natuurlijk wel verschil tussen spam en guerilla marketing .. De t.-shirts en die borden zijn wel twee compleet verschillende dingen .0koekje van eigen deeg lijkt me dan ook absoluut niet van toepassing hier …


    11 november 2006 om 18:23
    Rick

    Maar wat ik niet lees is: was het uberhaupt nuttig, of is dit een slap aftreksel van een fysieke bijeenkomst? Iets kan best leuk zijn, als tijdverdrijf, maar meer ook niet.


    12 november 2006 om 07:08
    Jurjen Koopmans

    Moet een oplossing voor zijn.

    Bij offline events heb je van die krachtpatsers met het woord ‘crew’ op hun rug. Kun je die ook bij Second Life inhuren? Hoeveel geld zou je met een beveiligingsbedrijfje kunnen verdienen op 2nd Life?


    12 november 2006 om 11:17
    media

    Moest vrijdag iets eerder afhaken maar zoals ik ook al aangaf in een eerdere posting, het was absoluut top en smaakt naar meer. Heb het idee dat ik nog veel te leren heb in Second Life. Sluit me aan bij de vraag van Carl, wellicht een keer een tour met wat minder deelnemers?

    Vwb de spam van Evident, inderdaad erg irritant, zeker voor de beginners onder ons die al blij waren dat ze de groep een beetje konden volgen. Mij werd regelmatig de weg/het zicht versperd door de banners van Evident.


    12 november 2006 om 16:09
    media

    Joost, ben het met je eens dat we nog een hoop moeten leren in virtuele werelden zoals Second Life. Daar horen experimenten zoals Evident die uitvoert zeker ook bij maar ik heb begrepen dat dit niet de eerste keer was dat Evident rondliep met die borden in Second Life EN er is herhaaldelijk gevraagd of ze er mee wilden stoppen omdat een groot aantal deelnemers er last van had.


    12 november 2006 om 20:11
    Maarten Vervoort

    Was er ook bij en ik vond het wel een leuke actie van evident.

    Want ondanks die grote groene borden was er wel een goed gesprek te voeren met die jongens….

    Misschien moet er in het vervolg een dresscode zijn voor dergelijke feestjes?


    12 november 2006 om 21:59
    Doron

    second life? is dat een soort habbo hotel voor volwassenen?


    13 november 2006 om 06:37
    zingg akami

    @Marco: ik ben ga de geïnteresseerden zeker uitnodigen om in kleiner verband nog een keer rond te lopen. Ik heb ook bijna de beschikking over een travel HUD waarmee iedereen de ’tour’ al in zijn bezit heeft waardoor het eenvoudiger wordt om gezamelijk rond te lopen en naar een locatie te reizen. Volgende week zijn die beschikbaar, vanaf dan loop ik graag in kleinere (!!) groepen met mensen weer rond. Er kwamen nu heel veel mensen die zich niet hadden aangemeld opdagen. En in ieder geval was duidelijk dat een groep van 30 personen niet voldoende werkt 🙂

    @Rick: ik vond de borrel/bbq zeker interessant al was het maar om eens met elkaar te kunnen brainstormen over de (on)mogelijkheden van SL. Het is wat mij betreft wel noodzakelijk en handig om een uitgebreid netwerk NLse zakelijk geïnteresseerden op te zetten en te onderhouden. Ik merk bji diverse projecten dat het soms toch echt handiger is om capabele mensen in dezelfde tijdzone te hebben. Zo is het voor mij bijna onmogelijke NLse of zelfs maar Europese machinimafilmers te vinden. En da’s lastig als er dingen gefilmd moeten worden om 3am SLT.

    Ik heb van diverse mensen gehoord dat er nuttige contacten zijn gelegd tijdens de ontmoeting.

    Wat mij betreft houden we zo’n vrijdagmiddag borrel regelmatig bv 1 x per maand.


    13 november 2006 om 07:49
    Ernst Dirkzwager

    Heb me speciaal voor deze meeting aangemeld bij SL. In eerste instrantie vond ik het al erg vervelend dat het spel zo ongelooflijk traag laadde. Vervolgens was het een ongecoordineerd zootje bij het begin van de meeting door een veels te grote groep. Niks ten nadelen van Zingg Akami, maar dit kwam voornamelijk door de aanghaakte pubers, die de rust verstoorde. Mijn collega’s waren na vijf minuten al afgehaakt. Ikzelf heb het een halfuur langer uitgehouden, maar verloor op een gegeven moment het geduld en de zin.

    Ik zou me graag willen aansluiten bij een volgende meeting, maar ik hoop dat er dan minder prutsers bij zullen zijn.

    Ik wil de initiatiefnemers in ieder geval bedanken. Ook Zingg bedankt voor de moeite. En tot een volgende keer in SL.


    13 november 2006 om 11:08
    Anders

    Ik heb het zelf oo vrij vroeg voor gezien gehouden. Drie belangrijke redenen daarvoor:

    1. De kwaliteit van SecondLife is me erg tegengevallen. Er zijn tegenwoordig zoveel goede, mooie multiplayer 3D-spellen op de markt dat ik met SecondLife het gevoel had 5 jaar terug te gaan in de tijd. Het is stervenstraag (ook als je in je eentje ergens rondloopt) en het is grafisch allesbehalve aantrekkelijk. Bovendien zijn de opties en mogelijkheden veel te complex voor het grote publiek. In het principe van SecondLife geloof ik zeker, maar ik denk dat SecondLife zelf vrij snel in vergetelheid raakt zodra de grote gameproducenten met hun 3D-engines en ervaring in user interfaces etc. hun kunsten op dit gebied gaan vertonen.

    2. Je kunt je naam niet aanpassen, dus iedereen loopt noodgedwongen onder een fantasienaam rond. Ik zag een stuk of 40 personen waarvan ik van misschien 4 of 5 wist wie het was. Dat maakt het nabootsen van een real life meeting praktisch onmogelijk.

    3. De chat-interface is tamelijk primitief. Iedereen praat door elkaar heen. Wat dat betreft is er geen enkel verschil met een chatbox. En dat terwijl het grote voordeel van een 3D-chatomgeving toch zou moeten zijn dat je steeds verschillende gesprekken zou moeten kunnen volgen, net zoals je bij een echte borrel/feest/etc telkens bij verschillende gesprekken betrokken raakt.

    In de huidige vorm is een borrel of netwerkmeeting geinig voor een keertje, maar ook niet meer dan dat. Een gadget dat vooralsnog weinig echte waarde heeft.


    13 november 2006 om 12:35
    jeroenmirck

    Ik deel trouwens de mening van Anders over chatten in groepsverband: dat is op Second Life een zootje. Maar je kunt ook een-op-een chatten, of elkaar IM’s sturen.

    Wat de identiteiten betreft: dat is deel van Second Life, Anders. Daar kun je als individu niks aan veranderen en dat moet je ook niet wilen. Ik heb vooraf hier al gevraagd of iedereen zijn alterego even kon noemen, zodat je elkaar als vriend kunt linken. Dat is handig, want dan kun je elkaars positie in Second Life opvragen (al kon ik op die manier niet de rondleidgroep terugvinden, dus blijkbaar is het wat vertraagd). Toevallig was dit een meeting van First Lifers met weinig SL-ervaring. Dan ga je halsstarrig naar oorpspronkelijke identiteiten vissen. In het reguliere Second Life is dat niet het hoofddoel, dus maakt het niks uit wie je voor je hebt. Nu was dat handig geweest, maar dat had kunnen worden ondervangen door in het BBQ-topic iedereen zichzelf even te laten voorstellen (zoals Marco en ik voorzichtig hebben geprobeerd).


    13 november 2006 om 14:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!