Recruitment en marketing

27 november 2006, 20:51

Recruitment en marketingVandaag was ik op de Global ERE Expo in Amsterdam over Internationaal Recruitment beleid. Een evenement waar zo’n 100 mensen uit de hele wereld samenkomen (met name uit UK en USA) om te praten over global recruitment. Niet echt spannend vanuit een marketing oogpunt, behalve dat er enkele dingen langskwamen die ik toch even met jullie wil delen. Wat namelijk wel interessant is voor de marketeer is het employee branding verhaal.

Wat namelijk erg interessant is om te weten is dat onderzoek heeft uitgewezen dat een slechte recruitment ervaring ook een erg negatief beeld heeft m.b.t. je merk. Nu lijkt dat een open deur, maar meer dan 80% van de consumenten cq potentiële werknemers (is één en dezelfde namelijk) geeft aan minder snel een product te kopen na een negatieve ‘hire’ ervaring. En niet alleen dat, meer dan 50% deelt deze ervaring ook met kennissen en zal ze ook aanraden om geen producten bij je aan te schaffen.

Dus vraag ik me af marketeers van Nederland, hebben jullie wel eens gekeken naar het recruitment proces van jullie organisatie? Is dit wel goed georganiseerd? Krijgen mensen wel een nette afwijzing als het niets wordt? Worden de gesprekken wel op een klantvriendelijke manier gehouden? Wordt het niet tijd dat marketing zich meer met werving gaat bemoeien? Niet alleen omdat het lastiger en lastiger wordt goede mensen te krijgen en recruitment er meer om vraagt, maar ook omdat het jullie direct in je business raakt? Je merk kan er sterk onder lijden, net als je verkopen.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

22 Reacties

    cindy

    It is interesting that you mentioned people who has bad experienced with interview etc. would not buy the product from the company. I am one of them.

    What irk me most is recruiting companies, or HR from organizations would not even bother to send a reply to applicants after receiving their CV. With the ease of internet, if a company cannot even bother to send me an email letting me know my CV has arrived, that indicate this organization does not value her human resources. OR the HR department is not functioning with decency or value the time and efforts applicants spent on preparing their CV. I would not want to work there.

    Recently I have a VERY good experience with ALLURE at Rotterdam. Althought I can read and speak Dutch, but I do not write Dutch well. This particular job ad. indicated application should have good command of the English laguage therefore I applied. Backed came an email asking me for a Dutch CV. I wrote back that I do not have a Dutch CV but an English version is attached. Then I added that since the vacation is asking for excellent English speaker, therefore I do not understand why I should send in a Dutch version. Backed came the next email asking me if I am capable of writing in Dutch ….

    I did not get the job of course, but I wrote a thank you mail to the person who took the time and effort to find out, and response to my emails. The 3,4 mails from this person were only 2 or 3 lines. Took perhaps 1 minute to prepare. BUT the good will effects will stay with me for years. And I will always speak well of ALLURE Rotterdam.


    28 november 2006 om 02:07
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    7 maart 2015 om 03:39
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    11 maart 2015 om 15:04
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    11 maart 2015 om 18:00
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    13 maart 2015 om 05:35
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    17 maart 2015 om 20:50
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    21 maart 2015 om 05:38
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    23 maart 2015 om 13:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!