15.000 dollar voor een verhaal op Digg

5 december 2006, 19:33

15.000 dollar voor een verhaal op DiggIn juli vroeg ik mij af of de lancering van PayPerPost het einde van de blogosfeer zou betekenen. Betaalde postings zouden immers een bedreiging zijn voor de transparantie en authenticiteit die weblogs kenmerkt. Een discussie die in oktober opnieuw de kop opstak nadat bekend werd dat het bedrijf 3 miljoen dollar aan investering had weten binnen te halen. En nog steeds blijft PayPerPost de gemoederen bezig houden. Er gaan zelfs geruchten dat het bedrijf bloggers betaalt om andere bloggers aan te vallen.

Het moet niet gekker worden dacht ik nog toen ik het las. Maar het kan blijkbaar nog gekker als ik Emerce mag geloven. Er zijn inmiddels bureaus die bedragen tot 15.000 dollar vragen om een bericht op Digg te laten verschijnen. Digg is een democratische nieuwssites waarbij gebruikers (weblog)berichten kunnen aanmelden en beoordelen. Berichten met een hoge beoordeling, krijgen een plek op de homepage (en daarmee aandacht). Digg trekt dagelijks zo’n 1,5 miljoen bezoekers en met deze toenemende populariteit neemt helaas ook de manipulatie van de site toe.

What’s next?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

23 Reacties

    Frank Verhoef

    PayPerPost gaat de politiek in en laat Woutertje blogs schrijven op Hyves..


    5 december 2006 om 20:12
    Roy Huiskes

    Afgelopen week heb ik DaveN nog horen ranten over hoe digg eigenlijk geen democratie was. Eigenlijk heeft hij gelijk. Je hebt moderators, hun diggs zijn meer waard, als je nieuw bent zijn je diggs bijna niets waard en stel ik digg 1000 artikelen van MF, dan wordt MF gebanned.


    5 december 2006 om 20:21
    Roy Huiskes

    Daarbij meegenomen dat het verkeer dat van digg komt alleen maar goed is voor het behalen van je critical mass omdat het haast niet te converteren is doordat het allemaal techies zijn die denken dat ze overal alles van weten.


    5 december 2006 om 20:23
    media

    Wie is DaveN en waar kan ik zijn betoog lezen (of beluisteren) Roy?


    5 december 2006 om 20:25
    jdevalk

    Marco: davenaylor.co.uk . Digg is alleen te converteren voor mensen met sites zoals ik er een paar heb: technische sites, die als enige conversie een rss subscriptie hebben… Ik heb een paar keer een digg gehad, op 150000 unieke bezoekers in 2 dagen leverde dat enorm veel rss subscripties, en geen klap aan adsense 🙂


    5 december 2006 om 20:28
    jdevalk

    Ow en z’n betoog was op Strike Point, z’n podcast op webmasterradio.fm 🙂


    5 december 2006 om 20:28
    chi666

    Tja, met de internet democratie is het ver te zoeken zolang marketeers nog steeds redeneren in het pushen van een product in plaats van authentiek zijn. Google lijkt nog steeds de enige echte authentieke democratische website, die objectief laat zien wat betaald is.

    Overigens Marco wat is voor jou het grote verschil tussen pay per post en b.v. blogads of zelfs eventblogs?


    5 december 2006 om 20:39
    jdevalk

    Bas: ik hoop eerlijk gezegd dat je dat niet zelf gelooft en dat ik nu niet je droom verbreek, maar: de organische resultaten zijn net zo goed voor een groot deel een weerspiegeling van de grootste portemonnee…


    5 december 2006 om 20:47
    chi666

    @Joost: deels, maar lang niet helemaal. Er zit natuurlijk een portemonee stukje bij (SEO specialisten inhuren), links aanbinden, maar ik geloof serieus wel dat de resultaten van google het meest democratisch zijn van… nou ja, redelijk alles.


    5 december 2006 om 20:52
    media

    @Joost: Dank voor de aanvullende info!

    @Bas: In principe is er geen verschil tussen payperpost en blogads.nl alhoewel ik wel hoop dat wij transparant blijven en dat de bloggers hun echte mening blijven geven. Ik volg overigens met belangstelling de ontwikkelingen in de VS en hoop niet in dezelfde valkuilen te lopen als de Amerikaanse bureaus.


    5 december 2006 om 20:52
    jdevalk

    @Bas: mja, als je portemonnee diep genoeg is, kun je voor bijna alles 1 ranken, daar ben ik serieus van overtuigd. Maar ja, da’s ook m’n werk 🙂


    5 december 2006 om 20:53
    chi666

    @Joost: bij Google heb ik daar moeite in het te geloven. En wil ik het ook niet geloven.


    5 december 2006 om 20:56
    Roy Huiskes

    ik merk dat mijn cocomment nog niet zo werkt als ik gehoopt had. 🙂

    Gelukkig heeft joost het antwoord al voor mij gegeven.

    Verder ben ik het helemaal eens met wat Joost zegt, democratie, zolang iedereen op nummer 1 wil blijven staan met het zelfde of een minder product…


    5 december 2006 om 20:57
    jdevalk

    @Roy: da’s geen democratie, dat is kapitalisme in z’n puurste vorm 🙂


    5 december 2006 om 21:02
    Arnoud Rademaker

    Stel dat de geruchten waar zijn. Welke consequenties kan dit voor de blogosfeer hebben? Hebben dit soort activiteiten een negatieve invloed op het vertrouwen? Stel dat het uitkomt. Zal de negatieve publiciteit dan voor de opdrachtgever als ‘boemerang’ werken? Ik vermoed het laatste.

    Groet,

    Arnoud


    5 december 2006 om 21:16
    media

    Arnoud, als op een gegeven moment dit soort postings de overhand krijgt of als men uberhaupt begint te twijfelen aan de betrouwbaarheid van weblogpostings, dan heeft dat zeker consequenties. Dit probleem staat overigens niet alleen, het is één van de vraagstukken in een bredere discussie over online identity (en reputatie). Wie is de persoon die wat zegt en hoe betrouwbaar is die? Dat geldt voor postings en reacties op weblogs maar ook in fora, vergelijkingssites, etc.


    5 december 2006 om 21:27
    Kasper Katje

    @Bas: In principe is er geen verschil tussen payperpost en blogads.nl

    Ik neem toch aan dat er wel duidelijk een verschil is:

    betaald worden voor het plaatsen van banners of een eventuele advertorial en betaald worden voor een posting.


    5 december 2006 om 21:33
    Roy Huiskes

    Als je alleen al ziet hoeveel content in de US verhandeld wordt voor $25 a á $50 euro per blogpost… onvoorstelbaar.

    ehehehe en ik denk dat je met 15.000 euro ook wel een nummer 1 positie kunt kopen in Google.


    5 december 2006 om 21:35
    media

    @Kasper: waar ligt de scheiding tussen een advertorial en een betaalde posting? Voor jou en mij is dat duidelijk, maar niet alle bloggers zullen daarin even duidelijk zijn!


    5 december 2006 om 21:37
    Arnoud Rademaker

    Marco, bedankt voor je reactie. Nu ik er nog eens eventjes over heb kunnen nadenken, denk ik dat het ook nog wel eens kon meevallen.

    Het zou mooi zijn als sociaal psychologen onderzoek doen naar weblogs en de verbondenheid van bezoekers. Kunnen ze gelijk eventjes onderzoek doen naar jouw visie over de doorgroeimogelijkheid van bezoeker tot evangelist. 🙂

    Weet jij of sociaal psychologen al onderzoek hebben verricht naar de blogosfeer?


    5 december 2006 om 21:53
    chi666

    @Kasper: inderdaad, wat is het verschil tussen een posting en een advertorial? Bij velen, ook gerenomeerde, weet ik het alleen omdat ik weet dat ervoor betaald is. De vraag is: is het erg? Zolang de blogger integer is is het geen probleem, maar ja, integriteit…

    De fake reacties, tja, op zich een probleem, aan de andere kant, ik heb in mijn studententijd gewerkt als forum moderator van IEX, maar ook Forum stimulator. Research doen en postings daarover maken om de forums actief te houden, vooral in slappe tijden. En vragen van anderen beantwoorden, als dat niet gedaan werd door andere bezoekers. En dat onder mijn eigen nickname. Zolang integriteit behouden is, is het geen probleem. Maar ja… integriteit en geld…


    6 december 2006 om 09:43
    Arnoud Rademaker

    Bas, zolang jij de behoeften van je bezoekers vervult (in jouw geval beleggers) bijvoorbeeld door hun vragen te beantwoorde, zie ik geen onethische aspecten aan jouw handelswijze.

    Groet,

    Arnoud


    6 december 2006 om 10:03
    stan

    What’s next? nrc.next natuurlijk!!


    8 december 2006 om 21:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!