Search Fast Pack 2006 – Search Engine Marketing in de VS

12 december 2006, 12:36

Het Amerikaanse magazine Advertising Age kwam al enige tijd geleden met de eerste Search Fast Pack 2006, de stand van zaken van zoekmachine marketing in de Verenigde Staten. De Search Fast Pack 2006 (pdf) put uit andere onderzoeken, die meestal 100% gefocust zijn op de VS. Aardig is dat daarbij soms vooruitgekeken wordt tot 2010, waardoor Europa mogelijk een spiegel wordt voorgehouden inzake toekomstige ontwikkelingen.

Het rapport laat o.a zien wat de meest gebruikte zoekmachine kanalen zijn, wat de budgetten zijn die daaraan besteed worden en welke zoektermen en sites per category het populairst zijn in de VS. Interessant zijn de tips die David Berkowitz van online marketing bureau 360i heeft op het gebied van Organic Search. Hierbij de belangrijkste onderwerpen uit het rapport kort samengevat:

Markt

Zoekmachine marketing in de Verenigde Staten is nu een markt van 7 miljard USD die naar verwachting gaat uitgroeien tot 11 miljard in 2010. Als onderdeel van de totale on line marketing zal zoekmachine marketing wel stabiel blijven rond de 40%. Het VS aandeel van de unieke zoekopdrachten wereldwijd gaat teruglopen van 34% in 2006 naar 28% in 2010.

Ook in de VS is Google nummer 1, maar heeft in Yahoo een grotere concurrent dan in Europa. In 2006 is Google’s marktaandeel met 6,8% gegroeid tot 44%. Yahoo volgt met 28% en heeft 1% van haar marktaandeel moeten inleveren. Als er gekeken wordt naar CTR heeft Google bijna 48% en zakt Yahoo terug naar bijna 17%.

Opvallend is dat de preferentie van de VS gebruiker bijna gelijkelijk verdeeld wordt over Google 13%, AOL 11% en MSN 10%. Dus alhoewel Google en Yahoo de meest gebruikte zoekmachines zijn, zijn ze niet noodzakelijkerwijs de meest gewaardeerde! Google wordt iets meer door mannen dan door vrouwen gebruikt, 53% om 46%.

Zoekmachines

De vooraanstaande zoekmachines zijn in een hevige concurrentiestrijd met elkaar verwikkeld. Alle willen search, chat, video, blogging, desktop, planners, games etc. kunnen aanbieden.

Vooral Google is op overnamepad (YouTube) en heeft nu alle programma’s in huis (o.a Google Earth, Google Maps Orkut, Writely, Blogger) om haar marktpositie te consolideren. Grote investeringen in AOL, MySpace, Ebay en Dell versterken dit nog eens.

Google begint zelfs een bedreiging te voor Yahoo!‘s positie in de social community, waar Yahoo! mee groot is geworden. Om Google voor te blijven kocht Yahoo! photo sharing programma Flickr en Del.icio.us, voor social bookmarking. Verder probeert Yahoo! haar inkomsten te diversifiëren door partnerships met Microsoft en Alibaba.com en investeringen in Yahoo Go TV en een audio search upgrade.

MSN is de eeuwige derde na Google en Yahoo en probeert daar nu wat aan te doen door dezelfde programma’s te willen aanbieden. MSN heeft onlangs Context Ads gepubliceerd, waarmee het wil concurreren met Google’s Adsense. MSN dreigt bezoekers te verliezen aan AOL en Google vanwege video programma’s, de reden waarom het Soapbox aankocht, een soort YouTube.

Ook AOL doet mee in deze race: nu is het alleen een dial up portal, maar het wil zich onderscheiden door een digital entertainment centre, een mediaplayer, en digital services voor mobile phone op korte termijn aan te kunnen bieden.

Ask, voorheen AskJeeves, legt zich nu en in de toekomst louter toe op search, en wil daarbij haar beroemde gebruiksvriendelijkheid handhaven. Het doet dat door content altijd voor advertenties te laten gaan, ongevraagd alternatieve keywords te suggereren aan de gebruiker en door te linken naar web communities voor meer informatie over het onderwerp.

Channels

De productcategorieen worden in gemiddeld 20% van de gevallen bereikt via een zoekmachine. Een paar channels springen er uit: Health & Medical op de eerste plaats met 43%, gevolgd door Education 41% en Food & Beverage 38%.

Ebay domineert volledig in de shopping search markt met twee van haar zoekmachines, Ebay en Ebay Motors, op de eerst en de tweede plaats.

Keywords

Er wordt een “pornovrije” top 50 van populaire keywords weergegeven, waarbij varianten van myspace 5 keer voorkomen in de top 10.

De top 5 bestaat uit myspace, myspace.com, ebay, yahoo en www.myspace.com.

Bij de retail en product searches scoort Walmart als beste, maar is in tegenstelling tot myspace niet erg dominant over de rest.

Kosten

In 2005 zijn in de VS de gemiddelde kosten van Google keywords met 25% gestegen, die van Yahoo! Met 30% en de shopping engines keywords met 37%. Keywords in het top 5 segment van de verschillende sectoren zijn duur: bijna 4 USD. In deze topsegmenten laten de keywords over 2006 wel een lichte daling zien.

Doelstellingen

Bedrijven zijn over het algemeen een stuk tevredener over search advertising dan organic search: 52% vindt search advertising een goede performance geven, tegenover 33% voor organic search. Als het doel is het registreren van data, is search advertising duidelijk favoriet, als het conversiedoel een aankoop is, scoort organic search echter beter.

Opvallend is dat qua doelstellingen van zoekmachine marketing het meten van ROI pas een vierde plaats inneemt achter traffic genereren, conversie en CTR.

Electronics aankopen via het net wordt in 27% van de gevallen beïnvloed door search advertising, zo blijkt uit onderzoek bij de gebruikers. Kleding is goed voor 15%, auto?s 11%.

Tips

David Berkowitz van 360i geeft ons 12 tips om websites te optimaliseren. Voor hem zijn social networks, viral marketing en blogging belangrijke tools.

“Blog: Get major link juice by squeezing your own corporate or trend blogs for all they’re worth. Currently, just 6% of the Fortune 500s blog.”

Golden Triangle

De “Golden Triangle” is dat gebied van het scherm waar de bezoeker het eerst naar kijkt bij de vertoningen. Blijkbaar vindt de gebruiker bij Google meteen wat hij of zij zoekt, want bij hen is de Golden Triangle het kleinst.

Fraude

Opvallende cijfers over klikfraude: tussen de 46% en 51% van alle ondervraagde bedrijven en bureaus in de VS zeggen wel eens te maken hebben gehad met klikfraude. Daarbij gaan in meer dan de helft van de gevallen de zoekmachines uit eigen beweging over tot terugbetaling van de schade.

Agencies

Een van de laatste dingen die in dit rapport besproken worden zijn de players in de VS op SEM gebied. Omzetten en aantal werknemers in 2005 worden daarbij genoemd. De top 3:

  1. Performics 57 mln USD 230 medewerkers
  2. iCrossing 46 mln USD 240 medewerkers
  3. iProspect 23.2 mln USD 115 medewerkers

Oprichter en directeur van zoekmachine marketing bureau Traffic4u. Spreker op verschillende nationale en internationale congressen. Betrokken als partner bij 212 Amsterdam.

Categorie
Tags

2 Reacties

    Kees Willenberg

    Interessante info.

    Wat ik me al een tijdje afvraag, wat zijn eigenlijk de top SEM players op de Nederlandse markt? Ik zag (geloof ik) Traffic4U en Tribal voorbij komen in de Deloitte Fast 50, maar zijn dit ook de grootste?


    12 december 2006 om 13:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!