Naar welk goed doel gaat jouw geld dit jaar?

19 december 2006, 12:53

Naar welk goed doel gaat jou geld dit jaar?Nog een paar dagen en dan trek ik voor dit jaar de stekker er uit om ergens begin januari weer met nieuwe energie te werken aan alle plannen die ik heb. De feestdagen zijn bij mij ook een moment dat ik stil sta bij mensen die het minder hebben dan wij. Ik weet het, maar door de waan van de dag komt het er meestal niet van.

Ieder jaar kies ik ook één van de goede doelen waar ik een donatie aan geef. Dit jaar hoefde ik niets te kiezen want enkele maanden geleden kreeg ik een email van Jan Martens (o.a. medicalfacts.nl) die mij vertelde dat hij begin volgend jaar samen met een vriend in een auto van 500 euro een tocht van Amsterdam naar Dakar ging maken om geld in te zamelen voor waterzuivering in Brufut, Gambia. Hij heeft daar de website teamfatamorgana.nl voor opgezet waar hij ons op de hoogte houdt van de voorbereidingen en straks de reis zal beschrijven.

Een tweede email kreeg ik vanochtend van Henk-Jan Winkeldermaat die vanuit High Profile de website eventbranchesteuntrodekruis.nl, een soort van milliondollarhomepage, in het leven heeft geroepen om de Rode Kruis-actie ‘Help de slachtoffers van landmijnen’ te steunen. High Profile haakt met deze actie in op de jaarlijkse 3FM actie Serious Request, waarbij drie 3FM dj’s zes dagen (vanaf 19 december) zonder te eten geld inzamelen door in een glazen huis op De Neude in hartje Utrecht tegen betaling 24 uur per dag nonstop radio maken.

Vanuit Marketingfacts steun ik beide projecten en wellicht kan ik jullie middels deze posting stimuleren om ook mee te doen. Het hoeven geen grote bedragen te zijn, want ook hier geldt de long tail: alle kleine beetjes helpen!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    media

    Mocht je overigens een ander goed doel weten, laat het dan weten in de reacties. Voor goede doelen mag er dus gespamd worden!


    19 december 2006 om 13:25
    ans liefhebber

    Ik, Ans Liefhebber, ben steunpunt voor de Stichting Kika, d.w.z. dat ik beren voor ze verkoop voor €6,95 per stuk, waarvan de hele opbrengst naar Stichting Kika gaat. Hierbij staat ook mijn website waar e.e.a. uitgebreid te lezen is.


    19 december 2006 om 13:46
    Rein Vogel

    Speurders.nl zet zich in voor goede doelen en draait (house) campagnes voor de Cruijff Foundation en Dance4live. Hiernaast draagt het evenals Kasper Katje KIKA (Kinderen Kankervrij) een warm hart toe. Wij hebben laatst 100 beren van dit fonds naar relaties gestuurd met de boodschap: ‘even wat anders dan online marketing” met de hoop wat los te makenopdat anderen deze stichting ook gaan steunen.


    19 december 2006 om 13:48
    Karlijn

    Vind de actie van Novib echt geniaal: ik kreeg dat voor mijn verjaardag (bomen en schoolmaaltijden) toen ik zei dat ik geen cadeautje hoefde (geef het maar aan het goede doel). Ik heb nog nooit zo gelachen, wat een fantastische dienst!

    Ik wilde ook People’s Trust aanraden, leuke vent, gisteren bij De Wereld Draait Door.


    19 december 2006 om 15:27
    M. Roelofs

    Naast Speurders.nl weet ik dat ook gsmplaza.nl kika steunt. Barry weet vast meer.


    19 december 2006 om 15:38
    Rianne

    Ik wil nog graag de Bart Foundation tippen als goed doel. Een stichting, opgericht na het overlijden van Bart de Graaff, die jonge mensen helpt om hun ambities waar te maken. Dit varieerd van het starten van een eigen bedrijf tot meedoen aan de Paralympics of een beroep uitoefenen. Kijk eens op http://www.bartfoundation.nl en help mensen om hun ambities waar te maken!


    19 december 2006 om 18:35
    Lotte

    Gisteravond kreeg ik ijskoude rillingen van Dirk van de Wijngaard (People’s Trust) zijn verhaal. Na lang wakker liggen ben ik mijn bed uitgestapt en heb ik een geldbedrag overgemaakt.


    19 december 2006 om 20:35
    Herman de Boom

    Leuk om te weten is dat Independer.nl zich sinds kort ook op Goede Doelen richt. Organisaties vergelijken, advies geven welk doel te geven, etc…. Volgens mij nog in beta….


    19 december 2006 om 21:18
    d. de voogt

    Gebruiksgemak homepages goede doelen onder de maat

    Websites spelen een steeds grotere rol bij fondsenwerving door goede doelen. Een belangrijke voorwaarde voor het succes van de website is het gebruiksgemak van de homepage. Veel homepages van goede doelen blijven in dat opzicht onder de maat.

    In een artikel in het vakblad Fondsenwerving analyseert online marketing adviseur Daniel de Voogt het gebruiksgemak van de homepages aan de hand van twaalf beproefde richtlijnen. Naar mate een homepage meer van deze richtlijnen negeert, zullen meer bezoekers de website links laten liggen. De gevolgen voor het goede doel kunnen groot zijn, variërend van minder naamsbekendheid tot het mislopen van nieuwe leden of donaties.

    Naast de twintig grootste goede doelen (Volkskrant, 8 augustus 2006) zijn ook tien kleinere organisaties bekeken. Geen enkel fonds voldoet aan alle richtlijnen. De gemiddelde score van alle fondsen komt uit op 5,9 uit 12. De grote fondsen scoren gemiddeld iets beter dan de kleinere: 6,1 uit 12 tegen 5,6 uit 12.

    Vooral qua inhoud worden de richtlijnen slecht gevolgd. Zo vergeten veel goede doelen zichzelf duidelijk te presenteren op de homepage. Qua navigatie valt op dat geen enkele van de kleinere goede doelen een zoekvak op de homepage heeft, terwijl dit toch een zeer belangrijke navigatiemethode is. En de helft van de onderzochte homepages is niet uitgerust met een directe link naar online donatie, hoewel onderzoek uitwijst dat bezoekers hier zeer goed op reageren.

    De Voogt: “Door het gebruiksgemak van homepages te verwaarlozen maken goede doelen geen gebruik van de grote kansen die online fondsenwerving biedt. Dat is jammer, want geld en moeite die worden geïnvesteerd in gebruiksgemak, resulteren vaak in een toename van 100% of meer qua bezoek aan en conversie via de website.”

    Het complete artikel is te vinden in het decembernummer van Fondsenwerving en op de website http://www.goedezaken.biz/publicaties.html.


    21 december 2006 om 13:17
    tom en lotte en chenna

    wij doen er een werkstuk over!!!


    13 maart 2008 om 11:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!