SNS Bank stapt in internet broadcasting

15 januari 2007, 19:37

Via mijn oudcollega Ton Wesseling werd ik vandaag gewezen op een nieuwe website van de SNS bank. De SNS bank start in samenwerking met MSN, radio538 en Sony binnenkort het WK webcamzitten. Bedoeling is dat deelnemers proberen om 5 dagen non-stop achter hun webcam te blijven zitten (slapen mag gelukkig ook). De winnaar ontvangt een jaar lang “gratis wonen”. De in samenwerking met Qi opgezette campagne heeft tot doel om meer aandacht te krijgen voor het SNS product live@dvies, waarbij je direct advies kunt krijgen over producten door een adviseur achter een webcam.

Hieronder het volledige persbericht:

Dit jaar vindt voor het eerst het WK Webcamzitten plaats. Vanaf vijf februari nemen tien deelnemers vijf dagen lang plaats achter de pc voor de titel WK Webcamzitter 2007. Ze maken kans op een jaar lang gratis wonen. Met de wedstrijd laat SNS Bank mensen op een andere manier kennismaken met de nieuwe webcamdienst Live@dvies. SNS Bank organiseert het WK samen met online bureau Qi.

Veel Nederlanders gebruiken internet om financiële zaken te regelen. 71% van de Nederlandse internetters bankiert online. 89% van de Nederlanders oriënteert zich online op hypotheken.

Tegenwoordig gebruiken mensen internet niet alleen meer voor informatie of transacties. Meer en meer krijgt internet ook een sociaal gezicht en gaat men op zoek naar ‘virtuele warmte’ in de vorm van gepersonaliseerde websites en persoonlijk advies via tekstchat of webcam. SNS Live@dvies speelt hierop in door online hypotheekadvies aan te bieden. Met deze dienst krijg je binnen vijf minuten live een hypotheekadviseur op je scherm. Inmiddels kiest 40% van de mensen die via internet een hypotheekadvies aanvragen bij SNS Bank, voor Live@dvies.

Om deze dienst op gepaste wijze te ondersteunen heeft SNS Bank samen met online bureau Qi het WK Webcamzitten ontwikkeld. “Het WK Webcamzitten laat echte mensen zien die bezig zijn met een spannende en sensationele wedstrijd. Die menselijkheid of ‘virtuele warmte’ is precies wat SNS Live@dvies biedt. De wedstrijd en de dienst passen dus perfect bij elkaar,” aldus Kirsten Andres, hoofd marketingcommunicatie van SNS Bank.

Deelnemers aan het WK Webcamzitten moeten vijf dagen lang continu achter de webcam zitten en spannende webcamopdrachten uitvoeren. Er achter slapen mag natuurlijk ook. De afvalrace eindigt na vijf dagen. De winnaar wordt gekozen door toeschouwers van het WK Webcamzitten en een vakkundige jury met wisselende samenstelling.

Kirsten Andres: ‘Het is een reality show die entertainment, spanning en sensatie combineert. We zien dat mensen zich door dit soort shows aangesproken voelen en die over het algemeen zeer waarderen. Mensen zijn steeds moeilijker te bereiken. We gebruiken de wedstrijd om te zien of we ze hiermee impactvoller kunnen bereiken. We verwachten dat mensen zich meer verbonden voelen met SNS Bank en Live@dvies.’

Het WK Webcamzitten wordt georganiseerd in samenwerking met radio538, Sony en MSN en is live te volgen van 5 februari tot en met 10 februari op www.wkwebcamzitten.nl. Ook is het live te volgen op radio538 in het journaal in ‘Evers staat op’ en in de programma’s van Dennis Ruyer en Niels & Froukje.

Deelnemers worden vanaf maandag 15 januari via radio en de website geworven. Dan gaat ook de website www.wkwebcamzitten.nl live.

De eerste stappen op het internet deed ik een ruim tien jaar terug. Vanwege wat freelance werk voor weekblad ZuidFriesland (onderdeel van Hoekstra te Emmeloord) en mijn werkzaamheden in de IT was mijn eerste wapenfeit het online brengen van die krant. Dat was toen nog iets wat heel simpel en kleinschalig kon worden opgezet. Feitelijk deden we niets anders dan de code via een find&replace;vervangen voor standaard HTML. 1999 was vervolgens het jaar dat ik voor het eerste kennis maakte met échte online promotie. De promotie van Amerikaanse adultwebsites. Dat betekende in 1999 een gallery maken en deze aanmelden bij bv The Hun en daarna je vingers gekruisd houden en hopen dat deze je linkje zou plaatsen ;-) In een paar jaar tijd groeide de markt voor TGP (Thumbnail Gallery Post) echter uit tot een miljoenen (miljarden?) industrie. De groei van het aantal internet aansluitingen vlak na de eeuw wisseling en de komst van paypal en bijvoorbeeld E Passporte als betaalmiddel zorgde ervoor dat de adult booming business was. In 2002 begonnen als portalmanager bij Blixem Interner Services. Daar me vooral bezig gehouden met hookers (maar ook opzet cams en aantal betaalsites). Op 10 januari 2004 werd deze site door een stukje in het parool en op Planet.nl letterlijk gelanceerd. Op Alexa.com is nog steeds de piek in bezoekers duidelijk zichtbaar. Voor de mensen die het gemist hebben: Heleen van Royen schreef een artikel waarin naar buiten kwam dat Rob Oudkerk coke zou gebruiken en porno sites bezocht op de pc van het werk. Onder pornosites werd hookers verstaan en ik was en bén van mening dat hookers geen porno site is maar “slechts” een consumenten forum waarop prostitutie wordt besproken. De combinatie “oudkerk” en “hookers” is nog steeds leuk terug te vinden op google. Mevrouw Schaapman (ex prostituee en fel tegenstander van hookers) is eveneens een drijvende kracht geweest voor de website. De samenwerking met Soa Aids Nederland en de campagne tegen vrouwenhandel zorgde er echter ook voor dat het forum uitgroeide tot een serieus medium. Het laatste kwartaal van 2006 voor PEAK-IT de online strategie bekeken en geoptimaliseerd. Op projectbasis voor dit IT detacheringsbedrijf de overgang aangestuurd van nixweten naar meten=weten. WebAnalytics/Adwords based. Begin 2007 begonnen bij HostNet te Amsterdam als InternetMarketeer. Doel het verbeteren van de SEM/SEO en verhogen van de conversieratio op de website zelf. Daarnaast ben ik dus één van de bloggers op marketingfacts :) Sinds eind 2007 werkzaam voor Telegraaf Media Nederland. Binnen het concern hou ik me bezig met product management. Gebieden zijn daarbij; Mobile/Video/Unsold Inventory en web analyse.

Categorie
Tags

7 Reacties

    marck van dijk

    Het lijkt me niet echt een succes worden. Zouden echt zo veel mensen gaan kijken dat een aantal mensen 5 dagen lang achter de webcam gaan zitten en “spannende” dingen gaan doen? Ook de samenwerking met 538 en Sony vind ik wel leuk bedacht maar wat ze erover willen gaan vertellen is mij een raadsel.

    off topic: ik vind het wel vrij gemakkelijk verdient eigenlijk, 5 dagen lang voor de webcam zitten en dat voor een jaar lang gratis wonen :), jammer dat ik geen webcam heb :-))


    15 januari 2007 om 20:18
    media

    Martin, op welke manier stapt SNS bank nu in internet broadcasting?


    15 januari 2007 om 20:22
    martinm

    De term internet broadcasting slaat op het webcam verhaal. Dat er toevallig een webcam wordt gebruikt om uit te zenden maakt het nog wel een echte internet uitzending. Zeker gezien de duur 🙂

    De komende jaren zal door IPTV en de p2p toepassing daarbij sowieso wel eens vaker een “tv” uitzending kunnen worden gemaakt met slechts een webcam als hardware.

    In deze test gaat SNS bekijken in hoeverre zij met dit soort concepten (5 * 24 live internet TV van 10 wk webcam deelnemers) veel kijkers kunnen genereren en dus op deze wijze contact met de (potentiele) klant opbouwen


    15 januari 2007 om 20:29
    Vincent H

    @ marck

    Herrinner je je Big Brother nog, nog, nog.. echo..


    15 januari 2007 om 22:20
    Ernstvdploeg

    “Het is een reality show die entertainment, spanning en sensatie combineert // Mensen zijn steeds moeilijker te bereiken”. Mobiel te volgen?


    16 januari 2007 om 04:35
    Gijsbregt

    Ik vind het initiatief goed, maar het brede van broadcasting zit hem vooral in de deal met 538. Het product van SNS is namelijk bij uitstek individualcasting (of narrowcasting zo je wilt). De online uitzending van het WK valt in mijn definitie gewoon onder webTV.

    @ Martin

    Waar ik erg benieuwd naar ben is wat SNS wil bereiken (letterlijk): welk bereik denken ze online te halen? Welke conversie wellicht (of andere vormen van engagement)? Want is wel een crossmediaal experiment voor SNS voor een online product.


    16 januari 2007 om 06:22
    Eva van Mens

    Disclaimer: Ik ben werkzaam voor SNS bank In- en Externe communicatie en reageer hier uit naam van SNS.

    @Gijsbrecht: Met het WK webcamzitten willen we vooral op een andere manier onze webcamdienst Live@dvies onder de aandacht brengen. We meten daarom bekendheid hiervan. Vooral onder starters. Ook zullen we websitebezoek en gebruik van Live@advies meten.


    16 januari 2007 om 14:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!