Verborgen boodschap in nieuwe commercial KFC

18 januari 2007, 05:03

Sinds gisteren is de nieuwe commercial van Kentucky Fried Chicken te zien met daarin, zoals ze het zelf noemen, een verborgen boodschap. In de commercial is slechts kort de url www.freecrispyburger.nl zichtbaar. De aktie-site achter deze url bevat een coupon voor een gratis crispy burger bij een KFC-menu. Aan het einde van de commercial wordt expliciet gevraagd of de kijker de verborgen boodschap heeft gezien. Het idee is dat mensen de commercial zouden terugspoelen of een volgende keer extra alert de commercial gaan bekijken. Deze Nederlandse commercial is een doorontwikkeling van het originele concept met een verborgen boodschap dat onder andere in de Verenigde Staten met succes is ingezet, aldus Eric Voges, Marketing directeur KFC.

Toen ik het persbericht las, moest ik in eerste instantie denken aan de Coca-cola commercial met een subliminal message. Om die reden weigerde ABC in maart 2006 dan ook de KFC-commercials. Ik moet je zeggen dat ik dat wel erg ver gezocht vind. Hoewel nu bij de lancering er natuurlijk de nodige extra aandacht is, vraag ik af of in de praktijk de afstandsbediening wordt gepakt om terug te spoelen. Denk eerder dat oplettende kijkers op weblogs en fora’s de url’s zullen plaatsen en anderen op die manier met de url in aanraking komen, zonder de commercial te hebbn gezien. Maar ook dat helpt KFC natuurlijk.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

3 Reacties

    media

    Het is zeker een aardige manier om mensen een tweede keer beter naar je commercial te laten kijken en daarmee ook een betere link te leggen tussen tv-commercial en internet. Want laten we eerlijk zijn, hoe vaak zijn we na afloop van de commercial al niet vergeten welke URL er werd genoemd?

    Je zegt dat de commercial in de VS op deze wijze al succesvol is ingezet; heb je daar ook cijfers van?


    18 januari 2007 om 05:18
    Sjoerd van Loon

    Inderdaad een leuk concept, een “verborgen boodschap” prikkelt natuurlijk wel. Ik vind het online echter wel erg mager opgevolgd. Je moet een coupon uitprinten (zelfs zonder dat er een printfunctie is) en dan ook nog eens handmatig de boel invullen. Dat hadden ze beter kunnen doen, coupon online invullen, data verzamelen en dan direct (na invullen en alleen mogelijk als alle velden zijn ingevuld) laten printen.

    Op deze manier kun je de gegevens meteen verzamelen en verwerken, nu moeten alle ingeleverde coupons weer handmatig worden overgetypt, erg kostbaar en erg zonde…als het al gebeurd.


    18 januari 2007 om 09:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!