Journalisten moeten bloggen of ze verliezen hun baan

23 januari 2007, 05:32

Jeroen Mirck, journalist en blogger, schrijft op groepsweblog De Nieuwe Reporter, een onafhankelijk platform voor het debat over de toekomst van de Nederlandse journalistiek, het volgende:

(…) Dames en heren journalisten, u slaapt. U mist of negeert de belangrijkste trend van dit decennium, maar voelt zich daar eigenlijk best tevreden over. Massaal schrijft u op dat Time Magazine de consument heeft verkozen tot Person of the Year 2006, maar tegelijkertijd schampert u dat user-generated content van te onbeduidend niveau is om iets aan uw vakwerk toe te voegen. U vergist zich. En daarom zullen velen van u de komende jaren hun baan verliezen. Gelukkig is er één remedie: u moet gaan bloggen. Niet alleen die ene internetfreak op de redactie, maar u allemaal. Anders bent u de eerste die eruit vliegt. (…)

Een prachtig geschreven column dat iedere journalist zou moeten lezen.

In de reacties verwijst Paul Aelen en passant nog even naar recente data van Nielsen/Netratings (pdf) waaruit blijkt dat bezoek aan blogs van online dagbladen het afgelopen jaar met maar liefst 210 procent is toegenomen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    Cpt. Iglo

    “Journalisten moeten bloggen of ze verliezen hun baan”

    Wat een gelul. Je zegt tegen een profvoetballer ook niet dat hij in zijn vrije tijd nog een beetje moet gaan lopen hobbyen in het zeuvende van FC Knudde, op straffe van baanverlies.


    23 januari 2007 om 19:30
    vincente

    Vond het wel aardig. Ik werd ook nog genoemd als afschrikwekend iemand. Heb met de volgende post gereageerd.

    “Ditmaal komt de boodschap niet van Vincent Everts, Cor Molenaar, Marco Derksen of Stephan Fellinger (voor wie deze namen niets zegt: be afraid, be very afraid!), maar van een collega-journalist. Een bloggende collega-journalist, om precies te zijn”

    Wat mooi dat toch ECHTE serieuze journalisten dit verhaal vertellen in plaats van mensen zoals ik, waarvoor je ERG BANG moet zijn?

    Ach, elke publiciteit is goede publiciteit?

    Ik heb trouwens nooit gezegd dat journalisten moeten bloggen. Ik merkte dat de meeste journalisten bloggen niets vinden en het is dus ook niets voor hen.

    Vroeger merkte ik dat journalisten niet houden van discussie met lezers, ze vroegen mij toen wie er voor die tijd ging betalen.

    Elke verandering in vorm en inhoud werd vroeger bij redacties met het statuut in de hand vol vuur en vlam bestreden.

    Ik heb het idee dat het tij ietswat veranderd.

    Nu er 100 miljoen blogs zijn, nu de oude media nog belachelijk veel geld verdient maar zijn appeal langzamerhand verliest, nu alle grote internet ontwikkelingen door anderen dan de officiele media zijn verzonnen wordt het mischien wel tijd.

    Nu wil ik nog steeds wel weten waarom je nou bang voor mij moet zijn?

    Vincent Everts

    Trendwatcher, geen journalist

    http://www.vincente.nl

    ps: Spelling check if for dummies.


    26 januari 2007 om 15:28
    Michel

    Leuk, maar als je erover nadenkt gaat het helemaal niet om bloggen of niet. Buiten dat het verschil tussen een blogartikel en een journalistisch-artikel waarop men kan reageren mij volkomen ontgaat lijkt het zich hier vooral te gaan om de stijl waarop iets gebracht wordt; of je dat nu op een weblog doet of een ‘website’. De journalist die niet met zijn tijd meegaat en geen ‘blogteksten’ schrijft zou zijn baan dus krijtraken.. Ook dat valt te betwijfelen, want nu al heb ik soms meer behoefte aan droog journalistentekst dan populaire weblogtaal.


    26 januari 2007 om 16:41
    Cpt. Iglo

    Dat hele bloggen is al over zijn hoogtepunt heen, dus waar lullen we nou over?


    26 januari 2007 om 21:26
    Vincent Leenders

    @Cpt. Iglo: bloggen over het hoogtepunt heen? Dat is wel heel kort de bocht en ik geloof er niets van. Dat veel bloggers snel afhaken wil niet zeggen dat het fenomeen al weer zijn top heeft gehad. Ik denk dat veel bedrijven nu pas de mogelijkheden beginnen te zien.


    27 januari 2007 om 10:51
    Cpt. Iglo

    @Vincent Leenders: “bloggen over het hoogtepunt heen?” Ik meen daar zelfs een poosje geleden ergens cijfers over gezien te hebben, maar ik weet niet meer waar en ik kan me vergissen. Misschien was de wens de vader van de gedachte.


    27 januari 2007 om 11:11
    Vincent Leenders

    @CPpt. Iglo: je bedoelt dat onderzoek van Gartner?


    27 januari 2007 om 11:31
    Cpt. Iglo

    @Vincent Leenders: dat weet ik dus niet meer. Ik ben al blij dat ik inderdaad iets zou kunnen bedoelen.


    27 januari 2007 om 11:42
    Vincent Leenders

    @Marco: Ik denk eerder dat het aantal blogs alleen nog maar (spectaculair) zal toenemen. De acceptatie ervan door bedrijven (Wehkamp/Vacanceselect bv.) geeft mijns inziens aan dat de kracht van blogs ook door hen wordt onderkend en daarmee komt er een enorm potentieel aan mogelijkheden bij.


    27 januari 2007 om 11:52
    media

    @Vincent: Je hebt helemaal gelijk. Het zakelijk gebruik van blogs staat inderdaad nog in de kinderschoenen en zal de komende tijd alleen nog maar toenemen. Het privegebruik (dat voor het belangrijkste deel de omvang bepaald) laat inmiddels een afname van de groei zien.


    27 januari 2007 om 12:12
    Vincent Leenders

    @Marco: ik weet dat ik voor eigen parochie preek, maar bij mijn werkgever Mobillion is een prachtige ASP-blog-oplossing (Mobisphere) gebouwd voor de B2B-markt, die al door enkele partners wordt ingezet (o.a. Vogelbescherming). Mobisphere stelt bedrijven/clubs/communities in staat aan hun “leden” multimediaal te bloggen (ook mobiel). Neem eens een kijkje.


    27 januari 2007 om 12:19
    media

    @Vincent: ik had er al eens eerder naar gekeken. Ziet er leuk uit maar ik zie het nog niet erg hard groeien of vergis ik me daarin? Wat doen jullie eigenlijk aan marketing & communicatie om mobisphere meer onder de aandacht te brengen?


    27 januari 2007 om 12:30
    Vincent Leenders

    @Marco: je constatering is juist, maar we hebben bewust gekozen voor een soft-launch om te finetunen. Binnenkort starten we met Whizpr voor een gerichte aanpak van de marcom. Ik, als oud-Arnhemmer, houd je graag op de hoogte en denk ook dat we wel de goede touch te pakken hebben, omdat we de blogger(s) de mogelijkheid beiden geld te maken.


    27 januari 2007 om 12:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!