Het einde van de ludieke Google Bomb

26 januari 2007, 06:58

Google heeft zojuist aangekondigd het algoritme dusdanig te veranderen dat Google Bombs niet meer (of bijna niet meer) werken. Een kleine uitleg voor wie niet bekend is met het fenomeen: probeer met zoveel mogelijk pagina’s met een vooraf bedachte tekst naar een pagina te linken. Deze pagina zal dan hoog gaan ranken op die tekst ondanks dat die tekst niet eens op de pagina voor komt. Meer uitleg in het WIKI.

Matt Cutts zegt dat omwille van de relevantie van de zoekresultaten een klein algoritme ontwikkelt is die deze Google Bombs tegen moet gaan. Het is geen algoritme wat alles er uit zal filteren maar de meesten zullen worden gedetecteerd.

Balkenende zal er wel blij mee zijn want de Google Bomb raar kapsel komt niet meer uit op zijn pagina, en de zoekopdracht miserable failure geeft niet meer de pagina van Bush terug. Ook zorgt een vrij recente bomb vreemdelingenhaat er niet meer voor dat Verdonk haar site op de eerste plek staat.

Ik ben wel benieuwd hoe dat algoritme precies werkt, want zo heeft elk bedrijf heel veel inkomende links met de bedrijfsnaam er in. Betekent dat dat ze daarmee niet meer op 1 staan? Ik vermoed dat het te maken heeft met een plotselinge groei van inkomende links in een korte periode waarvan de tekst niet op de site voorkomt.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

9 Reacties

    martinm

    Ben ook wel benieuwd hoe dit in elkaar steekt. Het lijkt erop dat ” exit” ook niet meer bij Disney uitkomt (exit als exit link op veel adult websites) maar “click here” gaat nog wel richting adobe (click here als trigger om pfdreader te downloaden)…


    26 januari 2007 om 07:33
    Jop Bröcker

    Ik neem aan dat het enige dat ze hebben veranderd, is dat de zoekopdracht ook op de betreffende pagina moet staan… niet zo heel ingewikkeld dus


    26 januari 2007 om 07:41
    ssmeding

    Precies wat Jop zegt. Het kenmerk van een Google Bomb is dat een website vindbaar is op woorden die voorkomen in de omschrijvingen van externe links, die niet per definitie daadwerkelijk op de pagina hoeven voor te komen. Wat Google nu dus doet is kijken naar het verband tussen de linkomschrijving en de inhoud van de pagina. Als dit er niet is, wordt aan de linkomschrijving een lagere relevantie toegekend. Ik heb me er al vaker over verbaasd dat dit niet al bestond.


    26 januari 2007 om 07:44
    ssmeding

    Nog even een toevoeging: dat de pagina’s van (in deze voorbeelden) politici niet meer vindbaar zijn, wil niet zeggen dat in de zoekresultaten nog voldoende informatie te vinden is over de betreffende acties. Al is de ‘lol’ van de Google Bombs er dus voortaan wel af.


    26 januari 2007 om 07:46
    Michel

    Als het zoveel ingewikkelder is en er wordt gekeken naar de postfrequentie in een bepaalde tijdseenheid dan zou dat dus ook bijvoorbeeld commentspam geen invloed meer hebben op de resultaten. Ik denk ook dat dat belankrijker is dan de Google bombs..


    26 januari 2007 om 11:30
    ssmeding

    In de link die Jeroen geeft wordt gesteld:

    Nor can it try to discount sites that don’t use the terms contained in the links (IE, not rank the Bush page because the page didn’t say the words “miserable failure” on it). This is because many times, pages fail to use the terms they are relevant for. Link text can help save them from being overlooked, in these situations.

    Ik durf dit te betwijfelen. Naast kennis over de inhoud van webpagina’s, heeft Google door de jaren heen ook een hoop informatie verzameld over het verband tussen bepaalde woorden. Google geeft op deze manier bijvoorbeeld suggesties bij de zoekresultaten wanneer een bepaald woord meerdere betekenissen heeft. Ik zou me kunnen voorstellen dat men deze informatie ook zou kunnen gebruiken bij het bepalen van de waarde van een linkomschrijving.

    Hoewel ik de suggestie dat gekeken wordt naar de tijdspanne waarbinnen bepaalde links op het internet verschijnen erg aardig vind, zitten ook hier haken en ogen aan. Veel sites worden bijvoorbeeld maar eens in de paar weken opnieuw geïndexeerd, dus deze informatie is niet altijd even accuraat; een link kan al veel langer op een webpagina staan voordat deze voor het eerst wordt herkend door GoogleBot.

    Ik ben bang dat het filter iets complexer is dan we vermoeden. Waarschijnlijk heeft Google een combinatie bedacht van de genoemde methodes, eventueel met andere manieren.


    26 januari 2007 om 13:59
    Hercules

    Ik moet zeggen dat die voorbeelden van Googlebombs best wel cool zijn.

    Toch heeft dit denk ik wel voordelen voor serieuze SEO.

    Indien die bombs niet meer werken komen echte failures tenminste weer bovenaan te staan 🙂


    1 februari 2007 om 19:49
    Ralph

    Ik vraag me toch wel af hoe Google precies bepaalt wanneer iets een “Google bomb” is. Betekent het soms ook dat je voorzichtig moet zijn met je keywords en hier niet teveel van gebruiken?


    29 mei 2007 om 15:54
    André Scholten

    Het is vrij simpel: wanneer er in een korte tijd veel links met een specifiek keyword geplaatst worden en die site weinig met dat keyword te maken heeft is het een googlebomb.


    30 mei 2007 om 05:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!