TV-spots in 2006 naar 797 miljoen euro

31 januari 2007, 15:18

SPOT heeft haar jaarcijfers over 2006 bekend gemaakt. De belangrijkste uitkomsten: er is weer meer geïnvesteerd in de 30-seconden-spot in 2006 en TV op internet gaat flink groeien. Tot deze laatste conclusie kwam het Britse bureau Informa overigens ook deze week. Informa spreekt over een vertienvoudiging van de online TV-inkomsten in de komende vijf jaar. SPOT ziet de convergentie van internet en TV als kans en dat geldt ook voor branded content. Die laatste twee zaken zullen overigens imho zeker hand in hand gaan.

SPOT meldt dat de groei over 2006 3.8% was. In 2007 verwacht zij een vergelijkbare groei. Daarmee is spotreclame een verdringingsmarkt voor de vragers geworden. SPOT verwoordt dit als volgt: “Dit geeft een opwaartse prijsdruk, maar ook ruimte voor kwaliteitsblokken, die zich kenmerken door een kortere tijdsduur of een bijzondere programma-omgeving.” De opwaartse prijsdruk leidt ook tot bewegingen bij de early adopters. Grote adverteerders als Rabobank, KPN en Albert Hein en enkele fastmovers kijken al weer verder dan TV en zeker dan spot op TV. Overigens ziet SPOT dit ook aankomen: “De adverteerder is gebrand op vernieuwing en oriënteert zich volop op de nieuwe digitale omgeving.” Hierbij worden vooral de convergentie van TV en internet en de opkomst van branded content (per definitie non-spot) genoemd. Beide zaken bevinden zich nu niet in de genoemde € 797 miljoen. Daarom kunnen deze cijfers wel eens snel aan waarde gaan verliezen. Overigens is het interessant om te zien dat SPOT ervan uit gaat dat convergentie betekent dat internet op TV komt, terwijl de huidige trend vooral is dat TV op internet komt.

SPOT verwacht in 2012 dat 1/3 van alle inkomsten voor de TV-exploitanten uit non-spot (inclusief internet) zullen komen. Dat is voor Nederland dus circa € 350 miljoen bij de huidige groei. Informa spreekt over een wereldwijd totaal van $ 6,3 miljard (€ 4.5 miljard) in 2012 aan legale online TV-inkomsten. Deze inkomsten bestaan bijna helemaal uit advertentie-inkomsten. Omdat SPOT alle non-spot inkomsten samenveegt is een vergelijking niet goed mogelijk. Ben wel benieuwd of de 30-seconden-spot echt in 2012 nog 2/3 van alle inkomsten voor TV-exploitanten betekent. En eigenlijk misschien nog wel belangrijker: of er geen andere exploitanten (Google, Microsoft, Apple) zijn die advertentiekoek voor de TV-exploitanten aanzienlijk zullen verkleinen.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

11 Reacties

    venturo

    “Hierbij worden vooral de convergentie van TV en internet en de opkomst van branded content (per definitie non-spot) genoemd”. TV en internet convergeren niet. De content convergeert op beide platformen. Beide met hun eigenschappen en kijkmotief. Hmm, groei 3.8%, sleutel Talpa eruit en de bestedingen nemen af.


    31 januari 2007 om 17:09
    loket

    Lijkt inderdaad waar Albert, maar TV-adverteerders verdelen hun budget. Zonder Talpa hadden de andere exploitanten waarschijnlijk een plukje meer gehad. Aardig is wel dat de bestedingen harder groeien dan de kijktijd.

    ‘k Zie net in Adformatie (papier) dat radio + 3,4% is gestegen naar 236 miljoen euro. Was 228 miljoen euro in 2005.


    31 januari 2007 om 18:36
    venturo

    Peter normaal wel die verdeling maar Talpa trekt maar een klein groepje en vaak ook nog specifieke adverteerders die je op andere zenders minder of niet ziet.


    31 januari 2007 om 19:06
    loket

    Goeie tip. ‘k Ben net bezig met het Nielsen Jaarboek. Kijken of ik typische Talpa-adverteerders zie.


    31 januari 2007 om 19:15
    media

    Is het rapport al beschikbaar Gijsbregt?


    31 januari 2007 om 22:13
    venturo

    Gijsbrecht “volgens SPOT”… 🙂 Een vraagje, WAT convergeert op internet en op televisie?


    1 februari 2007 om 07:08
    media

    Haha, leuke discussie op de vroege ochtend. Volgens mij kunnen beide convergenties: in het ene geval convergeren de devices naar één nieuwe device en in het andere geval heb je het over content (of gebruikers) die convergeren. Soms is de wereld simpeler dan je denkt 😉


    1 februari 2007 om 07:11
    venturo

    Marco dat klopt…Maar we hebben het hier zeker in de context van SPOT niet over de techniek en apparaten. Die bestonden namelijk al een tijdje…er gebeurt iets anders. Think out of the box…


    1 februari 2007 om 07:20
    Gijsbregt

    Zie jij STIR en SPOT samenkomen? Of is dat niet de kant die je bedoelt?

    In ieder geval zal de content op zich zelf al convergeren (niet commercieel en commercieel worden steeds meer 1). Daarnaast wordt audiovisuele content steeds meer een rich media format en interactief. Dus TV met de kenmerken van internet. Waar dat dan gebeurt. Ik denk op het traditionele scherm in de huiskamer (ooit TV genoemd) en op vele andere plaatsen.


    1 februari 2007 om 07:34
    venturo

    Gijsbrecht je bent warm. Televisie, broadcasting, is evenals internet een infrastructurele techniek…wat je nu (wel) beschrijft is de convergentie van internet en televisie content. Dus wat convergeert zie mijn eerste reactie?


    1 februari 2007 om 07:43
    loket

    @Albert: van alle ruim 400 adverteerders op Talpa in 2006 was 13% exclusief en zij waren verantwoordelijk voor 4% van de omzet (Bron: Nielsen Media Research). Dus het exclusieve effect valt wel mee . . .


    1 februari 2007 om 12:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!