‘The Luke Johnson Phone Experiment’

12 februari 2007, 17:09

De 27-jarige Amerikaan Luke Johnson plaatste op 18 september 2006 voor de grap een oproep op YouTube om hem te bellen op zijn mobiele telefoon (001-6024353694). Vandaag de dag, zo’n 4,5 maand later, beweert hij al meer dan 20.000 bellers van over de hele wereld te hebben gehad. Luke zelf zou ‘exhausted’ zijn van alle telefoontjes die hij inmiddels heeft ontvangen, maar is volgens eigen zeggen druk bezig met het vercommercialiseren van deze uit de hand gelopen ‘joke’. Door de grote hoeveelheid bellers zouden velen (helaas) in Luke’s voicemailbox terechtkomen, wat volgens hem een mooi moment zou zijn voor een gesponsorde boodschap. Dit natuurlijk met de nodige financiële kick-back voor Luke zelf.

Afgezien van het feit dat dit experiment op zichzelf weinig om het lijf heeft, is de Amerikaanse media (FOX, AZ News, AZ News Follow up en CNN) al behoorlijk op stoom gezien het aantal filmpjes en interviews die online te vinden zijn. Inmiddels zijn er zelfs de nodige spin-offs die op zijn oproep reageren, een soortgelijke oproep plaatsen, dan wel op onderhoudende wijze laten zien dat je deze Luke zelfs na zo’n 50 belpogingen nog steeds niet ‘live’ aan de telefoon krijgt.

Natuurlijk heb ik ook diverse keren geprobeerd om Luke persoonlijk aan de telefoon te krijgen, maar het resultaat was steevast de door hem zelf ingesproken voicemailbox. Een gesponsorde telefoonlijn lijkt me in deze overigens niet echt uitkomst bieden, aangezien je niet belt om te worden afgescheept met een voicemailbox, die ook nog eens overvol blijkt te zijn en dus geen berichten meer toelaat.

Wat denken jullie? Gaat dit experiment als een nachtkaars uit, krijgt het talrijke spin-offs, wordt het een commercieel succes, of … ?

Ronald ter Voert
ADVISOR | MODERATOR | EXPERT in the field of (digital) media, marcom, tech & innovation | Owner of RTV MEDIA. bij RTV MEDIA.

Ronald is adviseur, moderator en producent op het gebied van (digitale) media, marcom, tech & innovatie voor uiteenlopende opdrachtgevers. Van startups, scale-ups tot de grotere bedrijven en instellingen. Hij is ook als jurylid verbonden aan een aantal gerenommeerde vakprijzen. Eerder was hij onder meer hoofdredacteur bij Emerce en tv-producent bij Endemol, SBS en Fremantle. Ronald produceert en presenteert het wekelijkse radio-podcast-vodcastprogramma ‘Tech & Innovatie’ op EASY FM en diverse populaire audio- en videoplatformen, is dagvoorzitter en moderator bij EMERCE, produceert podcasts en nog veel meer.

Categorie
Tags

4 Reacties

    media

    Grappig experiment maar ik denk niet dat het een commercieel succes wordt. Als hij vanaf het begin een gesponsorde voicemail had laten horen (of ringbacktone!) met een kleine kickback fee dan had het hem al een leuk bedrag opgeleverd. Het is nu een hype, er zal flink gebeld worden maar dat is binnenkort over. Ik vrees dat het voor hem net te laat is.


    12 februari 2007 om 19:05
    Roy Huiskes

    hehehe, ik wil mijn URL wel in zjin voicemail hebben voor 5 tientjes 😉


    12 februari 2007 om 19:44
    ruud

    @Marco:

    Ik heb die Ramon vanmiddag op de radio gehoord en volgens mij was zijn insteek niet om het een commercieel succes te laten worden. Volgens mij was het gewoon voor de fun; persoonlijk lijkt het mij een hel om dag en nacht door jan en alleman gebeld te worden. Ik vind van 9 tot 5 eigenlijk al lang genoeg …


    12 februari 2007 om 20:03
    media

    Vandaag in het FD:

    (…) De 20-jarige Amerikaan Ryan Fitzgerald zette een paar dagen geleden een filmpje op de populaire internetvideodienst YouTube met zijn telefoonnummer en de oproep hem te bellen. Hij vertelde in de video dat hij benieuwd was of er veel mensen zouden reageren.

    Nog geen twee dagen later hadden al ruim 5000 mensen gebeld of een tekstbericht gestuurd. Vreemden bellen hem op om gewoon gezellig te kletsen of om hem te vragen wat voor een maaltijd ze moeten gaan bestellen bij McDonald’s . De telefoontjes komen uit de hele wereld.

    Er is echter één probleempje. Fitzgerald heeft een abonnement waarbij hij alleen in het weekend gratis telefoontjes kan ontvangen. Na het weekend moest hij plots betalen voor alle inkomende gesprekken. Inmiddels krijgen bellers daarom zijn voicemail aan de lijn. Een berichtje achterlaten is niet meer mogelijk. Zijn voicemailbox is namelijk vol, zo krijgen bellers te horen.

    Het experiment van Fitzgerald is niet nieuw. Een andere Amerikaan, Luke Johnson, plaatste in september 2006 zijn telefoonnummer al op YouTube om te zien hoeveel mensen bereid zouden zijn een compleet vreemde te bellen. Terwijl Fitzgerald zijn nummer echter vrijgaf om zijn bellers een beetje menselijk contact te bieden, wilde Johnson alleen maar zien hoeveel mensen zouden reageren.

    Fitzgerald kan waarschijnlijk nog heel wat telefoontjes verwachten. Bij Johnson staat de teller na acht maanden al op bijna 140.000 bellers. (…)


    26 april 2007 om 03:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!